Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wyniki Volvo Bus w 2009 r.

infobus
18.02.2010 00:31
W czwartym kwartale 2009 r. Volvo Buses odnotowało wzrost zarówno liczby zamówień, jak i liczby dostarczonych pojazdów, w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku. Mimo to firma osiągnęła ujemny zysk operacyjny. Światowy rynek autobusowy ustabilizował się na niskim poziomie, przy wzrostach w Ameryce Południowej i Azji. W 2009 r. rynek autobusów turystycznych skurczył się o 35-60%, zależnie od kraju, co spowodowało spadek sprzedaży Volvo Buses w tym segmencie, pomimo wzrostu udziałów w rynku. Rynek autobusów miejskich zmalał w mniejszym stopniu, o 0-25%. Rządowe pakiety stymulacyjne, wspierające zakup nowoczesnych, proekologicznych autobusów, przyczyniły się do wzrostu sprzedaży w Azji. Przewiduje się, że w 2010 r. nastąpi niewielka poprawa na rynku autobusowym w Ameryce Północnej. W Europie oczekuje się stabilnego, niskiego poziomu sprzedaży, zaś dla pozostałych części świata jest prognozowany wzrost.
Volvo 9700 na rynku angielskimVolvo B12M w ColumbiVolvo B7R w ChinachVolvo 7300 w Meksyku
W czwartym kwartale liczba zamówień wzrosła o 34%, do 3003 autobusów i podwozi autobusowych. Dla porównania, w tym samym okresie poprzedniego roku zamówiono 2238 pojazdów. Wzrost liczby zamówień odnotowano w Meksyku, Ameryce Południowej, Europie i Azji.
W ciągu trzech ostatnich miesięcy ubiegłego roku dostarczono 3272 autobusy, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu do czwartego kwartału 2008 r., gdy do odbiorców trafiło 3080 pojazdów. Miks produktowy i rynkowy okazał się niekorzystny pod względem rentowności, z powodu znacznie mniejszej sprzedaży autobusów turystycznych w Ameryce Północnej i Europie przy równoczesnym wzroście sprzedaży autobusów miejskich w Indiach i Chinach.
W czwartym kwartale sprzedaż netto wzrosła o 4%, osiągając wartość 5793 milionów koron (wobec 5589 milionów rok wcześniej). Po korekcie wynikającej z różnic kursów walut wzrost ten wyniósł 6%. W trzecim kwartale 2009 r. wartość sprzedaży była o 45% niższa.
Strata operacyjna wyniosła 46 milionów koron, wobec 91 milionów straty w trzecim kwartale 2009 r. i 72 milionów zysku operacyjnego w czwartym kwartale 2008 r. Osiągnięto ujemną rentowność operacyjną 0,8%, wobec ujemnej rentowności 2,3% w trzecim kwartale 2009 r. i dodatniej rentowności 1,3% w czwartym kwartale 2008 r.
Negatywny wpływ na rentowność miały struktura produktów i rynków oraz koszty zakłóceń produkcji w Nova Bus, w Ameryce Północnej. W ostatnim kwartale Volvo Buses radykalnie zmniejszyło wartość zapasów. Zmniejszenie straty operacyjnej w czwartym kwartale 2009 r. jest efektem wdrożenia globalnych programów redukcji kosztów i poprawy efektywności wykorzystania kapitału. Dalsze działania koncentrują się na obniżeniu progu rentowności we wszystkich regionach.
Autobus hybrydowy Volvo 7700Volvo B12B na JamajceVolvo B12B w AustraliiHybrydowy autobus Nova LFS HEV w USA
Są oczywiście też pozytywne „jaskółki”poprawy sytuacji w Volvo. W styczniu 2010 r. norweski operator Nettbuss zamówił 12 autobusów Volvo 7700 Hybrid, które zostaną dostarczone jeszcze w bieżącym roku. To pierwsza firma w Skandynawii, która wprowadzi autobusy z napędem hybrydowym do regularnej eksploatacji.
 
Sprzedaż netto wg rynków w mln koron (SEK)
IV kw. 2009
IV kw. 2008
Zmiana w %
2009
2008
Zmiana w %
Europa
2,014
2,043
(1)
7,707
7,338
5
 
Ameryka Północna
1,924
1,742
10
5,673
5,367
6
Ameryka Południowa
566
704
(20)
1,235
1,575
(22)
Azja
967
718
35
2,749
2,099
31
pozostałe rynki
322
382
(16)
1,101
971
13
Razem
5,793
5,589
4
18,465
17,350
6