Wyniki NABI Group w I połowie 2005 r.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2005 r., NABI Group dostarczyła swoim klientom 558 autobusów. W ostatnim czasie, firma dostarczyła kolejną, planową partię 30 autobusów przegubowych typu 60-BRT w Los Angeles. Zgodnie z danymi agencji APTA, liczba dostaw nowych autobusów dużej pojemności (o długości przekraczającej 33 stopy) w USA spada nieustannie od 2001 r. Liczba autobusów sprzedanych w 2004 r. wyniosła jedynie 52% dostaw nowych autobusów w 2001 r. Nic nie wskazuje na to, aby w 2005 r. tendencja ta miała się odwrócić. Wpłynie na to między innymi odkładanie decyzji o zakupie nowych autobusów w związku z niepewnością co do finansowania na poziomie federalnym, cięciami w budżetach stanowych oraz oczekiwanie przewoźników na pierwsze oceny technicznych i eksploatacyjnych skutków przystosowania autobusów miejskich do nowych norm ekologicznych. Dane APTA wykazują również, że w tym samym czasie powoli, ale stopniowo malał również liczba pasażerów korzystających z autobusów miejskich oraz liczba przebytych przez nich kilometrów. Ten powolny spadek także może się przyczynić do zmniejszenia zamówień na autobusy w najbliższym czasie. Niemniej, należy zaznaczyć, że ponad 8000 autobusów miejskich w USA przekracza, ustalony przez FTA, maksymalny, 12-letni okres eksploatacji, a średnia wieku taboru autobusowego wynosi 7,5 roku (o 1,5 roku więcej, niż wynosi teoretyczne optimum). Biorąc pod uwagę, że zdecydowaną większość rynku stanowią zamówienia od przewoźników wymieniających starzejący się tabor, oraz fakt, że eksploatacja starszych konstrukcyjnie autobusów jest droższa, niż nowych pojazdów, należy spodziewać się, że trend spadkowy w pewnym momencie musi zostać zahamowany. Na początku 2005 r., koncern NABI dokonał restrukturyzacji swojej działalności produkcyjnej, zarówno na Węgrzech, jak i w USA, w reakcji na spadek zainteresowania autobusami miejskimi. W Na rynku brytyjskim, sprzedaż Optare wzrosła w II kwartale w porównaniu z I kwartałem o 30 pojazdów (23%), zapewniając firmie najlepsze I półrocze w jej 20-letniej historii. Model Solo umocnił się na pozycji lidera segmentu midi w Wielkiej Brytanii, a sprzedaż jego nowej odmiany SlimLine przekroczyła oczekiwania kierownictwa spółki. Udział Optare w rynku brytyjskim wzrósł z 12,8% do 17% w I połowie 2005 r., głównie za sprawą dużego zainteresowania modelem Solo oraz wprowadzenia nowego modelu dużej pojemności Tempo, który spotkał się z dobrym przyjęciem. Na dzień 30 czerwca, portfel zamówień koncernu NABI w USA zawiera kontrakty na dostawę 473 autobusów, a ok. 1 198 pojazdów może zostać dostarczonych w ramach opcji.