Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wyniki II tury działania 1.6 ZPORR

infobus
01.07.2005 18:25

Decydująca faza

Druga tura walki o unijne pieniądze na rozwój komunikacji w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Działanie 1.6) wchodzi w decydującą fazę. Po kilkumiesięcznych analizach urzędnicy zakończyli ocenę formalną wniosków zgłoszonych przez największe polskie aglomeracje. 28 czerwca br. Ministerstwo Gospodarki podało 10 projektów (z 15 złożonych), które przeszły pomyślnie weryfikację formalną. Ich charakterystykę przedstawiamy poniżej w tabeli. Wśród odrzuconych propozycji znalazły się następujące przedsięwzięcia: modernizacja tramwajowej trasy komunikacyjnej „Miłostowo-Dworzec Główny PKP-Górczyn” w Poznaniu; budowa linii tramwajowej od Os. Lecha do Franowa w Poznaniu; modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie Gmin Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec; proekologiczny rozwój transportu publicznego przez adaptację zajezdni i wymianę autobusów – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi Sp. z o.o. i gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Ale jeszcze nic straconego – od decyzji przysługuje odwołanie do Sekretariatu Krajowego Komitetu Sterującego Działania 1.6. ZPORR.

Tabela 1. Projekty w ramach II tury Działania 1.6 ZPORR zaakceptowane podczas oceny formalnej

Tytuł Projektu Beneficjent wartość w PLN wartość w Euro
Budowa I linii metra odcinek od szlaku B20 do stacji A23 Młociny wraz z torami odstawczymi i węzłem komunikacyjnym Młociny Miasto Stołeczne Warszawa 351 510 030,75 85 488 114,88
Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz-Łódź-Pabianice. Zadanie I. Etap I – Łódź MPK Łódź 108 717 992,73 26 440 486,58
Modernizacja trasy tramwajowej w Al. Jerozolimskich odcinek Pętla Banacha-Pętla Gocławek Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. 97 407 500,00 23 689 746,58
Przebudowa multimodalnego węzła komunikacyjnego – Pl. Powstańców Wielkopolskichwe Wrocławiu, etapy 1-2 Gmina Wrocław 48 234 455,00 11 730 739,58
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Miasto Stołeczne Warszawa 40 016 000,00 9 731 990,86
Budowa przejścia podziemnego pomiędzy stacja metra A17 Dworzec Gdański i stacją PKP Warszawa Gdańska oraz Żoliborzem Miasto Stołeczne Warszawa 30 944 068,91 7 525 674,62
Budowa trasy tramwajowej od ul. Jana Pawła II do ul. Podgórnej w Poznaniu Miasto Poznań 27 658 349,92 6 726 579,58
Budowa Parkingów Strategicznych „Parkuj i Jedź” (P&R) Miasto Stołeczne Warszawa 13 538 618,15 3 292 625,65
Budowa Zintegrowanego Dworca Autobusowego na Os. Sobieskiego w Poznaniu Miasto Poznań 7 250 000,00 1 763 218,06
Zintegrowany system sterowania ruchem na ul. Grunwaldzkiej w Poznaniu Miasto Poznań 2 275 000,00 553 285,67
SUMA 727 552 015,46 176 942 462,06

Dla wszystkich nie starczy

Łączna wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla 10 zakwalifikowanych projektów to 176 942 462,06 mln euro. To oznacza, że razem daje to 152,68% alokacji środków pozostałych po I turze. Generalnie w ramach działania dotyczącego rozwoju transportu publicznego w aglomeracjach, Ministerstwo Gospodarki i Pracy dysponuje na lata 2004-2006 kwotą 168 mln euro. W I turze wartość dofinansowania wszystkich wniosków wyniosła 45 mln euro, czyli do podziału w II turze pozostawało ok. 123 mln euro – o 53 mln euro za mało, żeby zaspokoić potrzeby wszystkich beneficjentów. O tym, który z projektów otrzyma środki w pierwszej kolejności zadecyduje ocena merytoryczna dokonana przez ekspertów Ministerstwa Pracy, którzy teraz zapoznają się ze złożonymi wnioskami od strony praktycznej – czyli w jaki sposób zrealizowane projekty faktycznie poprawią komunikację w poszczególnych aglomeracjach. Ich decyzje będą znane prawdopodobnie pod koniec roku, a jesienią wszystkie wnioski jeszcze raz sprawdzą urzędnicy z Komisji Europejskiej.

Spokojna I tura

Przypomnijmy, że w I turze naboru wniosków w ramach ZPORR na konkurs napłynęło 12 wniosków, z których pięć uzyskało akceptację Krajowego Komitetu Sterującego. Największe dofinansowanie – 24 mln euro – otrzymał projekt rozbudowy i modernizacji zintegrowanego transportu publicznego w Krakowie. Wrocław dostał ponad 12 mln euro dofinansowania na budowę średnicowej linii tramwajowej północ-południe, Trójmiasto – 4,5 mln euro na rozwój proekologicznego transportu publicznego, a Warszawa prawie 4 mln euro na rozbudowę linii tramwajowej Bemowo-Młociny. 131 tys. euro dofinansowania przypadło Poznaniowi na instalację elektronicznych tablic informacyjnych w węzłach przesiadkowych. Czyli w pierwszym podejściu KKS rozdysponował zaledwie 26 proc. dostępnych środków. Dlatego można powiedzieć, że zwycięzcy z I tury byli w bardzo korzystnej sytuacji. Natomiast zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w II turze, gdzie konkurencja jest bardzo silna a pula środków zbyt mała, żeby starczyło na realizację wszystkich projektów. Oczywiście nieformalnie mówi się o silnym lobbingu warszawskich projektów, jednak warto przypomnieć, że przed I turą zdecydowane zwycięstwo przypisywano planom Warszawy i ze Śląska. Jak się jednak ostatecznie okazało, żaden projekt ze śląskiej aglomeracji nie przeszedł weryfikacji formalnej. Dlatego poczekajmy spokojnie do końca roku i wówczas zobaczymy, które przedsięwzięcia uzyskają najlepszą ocenę merytoryczną.

Tabela 2. Zwycięskie projekty w ramach I tury Działania 1.6 ZPORR


Aglomeracja Tytuł Projektu Wartość projektu
Trójmiejska (Miasto Gdynia) Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni. Złożony wniosek opiewa na kwotę 43 529 774 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

20 910 355 zł tj. 4 365 965,4 euro.

Krakowska Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej Złożony wniosek opiewa na kwotę 275 111 435 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 137 556 000 zł tj.
28 720 925,38 euro.
Poznańska (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.) Elektroniczne tablice informacyjne w poznańskich węzłach przesiadkowych o znaczeniu aglomeracyjnym Złożony wniosek opiewa na kwotę 1 539 640 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 631 000 zł tj.
131 749,2797 euro.
Wrocławska Przebudowa Średnicowej Linii Tramwajowej Północ – Południe we Wrocławiu Złożony wniosek opiewa na kwotę 154 832 157 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 63 291 867 zł tj.
13 214 988 euro.
Warszawska (Miasto Warszawa) Rozbudowa trasy tramwajowej Bemowo – Młociny. Złożony wniosek, opiewa na kwotę 46 064 759 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
18 598 000 zł tj. 3 883 158.6 euro