Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wybór miejsca w autobusie ma znaczenie. Gdyby pojawił się COVID

infobus
06.01.2022 18:00
Na samym początku należy podkreślić, że w środkach transportu publicznego istnieje bardzo niskie ryzyko zakażenia koronawiruse, Wszystkie międzynarodowe badania (na razie brakuje jakikolwiek polskich opracowań) wskazują, że odsetek zakażeń w transporcie zbiorowym jest bardzo niski. Samoloty, statki, autobusy, pociągi lokalne i dalekobieżne są przyczyną 0,1 proc. zakażeń.

Natomiast badacze z organizacji IBM Research Europe postawili teżę "co by było gdyby" i zbadali czy wybór siedzenia w środku komunikacji może potencjalnie wpływać na zwiększenie lub zmniejszenie ryzyka zakażenia SARS-CoV-2. Taka badawcza sztuka dla sztuki...

Czysta teoria

Model badania obejmował takie czynniki jak dynamika powietrza i kropel, parowanie oraz wpływ systemów wentylacyjnych. Według naukowców, należy przede wszystkim unikać środkowych siedzeń.

Badacze zaprojektowali pojazd symulacyjny wykorzystujący układ 3–3 pasażerów w nieskończonych rzędach w prostokątnej przestrzeni. Następnie zbadano miejsca w rzędzie, aby sprawdzić, w którym miejscu występuje największe ryzyko przeniesienia wirusa.

Zespół odkrył, że kropelki powietrza wydzielane przez pasażerów siedzących przy oknie unosiły się dalej w górę pojazdu i tym samym w mniejszym stopniu atakowały przestrzeń innych pasażerów. Jak można było przewidzieć, środkowe siedzenie ma największe ryzyko przeniesienia infekcji.

Najmniej narażonym siedzeniem ze wszystkich było siedzenie przy przejściu, ponieważ w tym miejscu system wentylacyjny najskuteczniej ściąga emitowane krople. Krople uwalniane z miejsca przy przejściu były natychmiast odfiltrowywane.

Zespół odtworzył warunki, które lepiej odzwierciedlają różnorodność aktywności człowieka w transporcie publicznym w modelach uzupełniających, aby doradzać w zakresie działań, projektowania i obsługi przyszłych systemów wentylacyjnych dla zagwarantowania bezpieczniejszego środowiska.

-"Te symulacje (...) koncentrowały się na pojazdach transportu publicznego, ale można je rozszerzyć na budynki komercyjne lub mieszkalne, placówki opieki zdrowotnej, biura lub szkoły” – skomentował autor badania Carlos Pena-Monferrer. (PAP)