Wszystko o … autobusach: Urbino 12 electric dla TLT Tychy
Za moment w skład floty Tyskich Linii Trolejbusowych wejdą dwa elektrobusy Solaris Urbino 12 electric. Sprawdzamy najnowszy standard wyposażenia pojazdów TLT.
Pierwsze elektryczne autobusy w Tychach wyprodukowane zostałyprzez Solaris Bus & Coach S.A., której trolejbusy stanowią 100% taboru TLT.
Tyski standard
Elektrobusy są oczywiście niskopodłogowe, na swój pokładzabiorą 80 pasażerów, 28 na miejscach siedzących, z czego 12 dostępnych jestbezpośrednio z niskiej podłogi. Komfort podróży zapewnią wygodnie siedzeniamarki Ster z miękką wkładką i dedykowaną tapicerką, na której znajdziemy herbmiasta Tychy oraz logo Tyskich Linii Trolejbusowych. Nie zabrakło równieżklimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, a także systemu zewnętrznegodoświetlenia wszystkich wejść.
Każdy z pojazdów wyposażony jest w cztery moduły baterii ołącznej pojemności 160 kWh. Producentem zeroemisyjnego napędu jest firmaMedcom, która od lat tworzy współpracuje z TLT w zakresie napędówtrolejbusowych. Ładowanie baterii może się odbywać na dwa sposoby – za pomocąpantografu odwróconego lub przez złącze plug-in. Elektrobusy nie mająklasycznego silnika w zabudowie klatkowej, znanego z m.in. z trolejbusówkursujących po Tychach. Zastosowano tutaj oś napędową ze zintegrowanymisilnikami marki ZF.
Warto zauważyć, że są to pierwsze w Polsce autobusyelektryczne wyposażone w system ogrzewania zasilany CNG. Dzięki temuwyeliminowany został problem stosowania oleju opałowego, który psuł efekt ekologiczny.Zastosowane przez firmę Solaris rozwiązanie sprawia, że pojazdy są w pełniekologiczne i przyjazne środowisku.
Coś dla pasażerów
System informacji pasażerskiej w elektrobusach przygotowanyzostał przez firmę Zaklad Elektroniczny Sims, której urządzenia zarządzają jużwszystkimi trolejbusami TLT. Oprócz kompletu tablic o wysokiej rozdzielczości;czołowej z modułem RGB, dwóch tablic bocznych, w tym jednej dla niedowidzącychz modułem RGB, tylnej, wewnętrznego ekranu LCD 23' zainstalowanego na kabiniekierowcy, pojawiła się tutaj nowość – wisząca pod sufitem tablica wewnętrznaTML wykonana w całości w technologii RGB.
Do kompletu oczywiście zapowiedzi przystanków, bramkiliczące, łączność WiFi i GSM, monitoring wewnętrzny oraz zewnętrzny, systemrejestracji parametrów jazdy i raportowania tych informacji. Całością sterujeautokomputer SIL2, którego oprogramowanie zostało dostosowane do potrzebTyskich Linii Trolejbusowych. System przystosowany jest w całości do pracyautonomicznej, niewymagającej ingerencji kierowcy w ciągu dnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liniowy debiut
Elektrobusy pojawią się w Tycach już niedługo. Równolegleprowadzone są prace związane z budową infrastruktury do ładowania pojazdów. Poprzeprowadzeniu formalnych odbiorów i zarejestrowaniu pojazdów, a takżeuruchomieniu zakontraktowanych ładowarek, „elektryki” rozpocznąkursowanie.
Docelowo, zgodnie z założeniami projektu, w ramach któregopojazdy zostały zakupione, mają trafić do obsługi linii 291, relacji TychyDworzec PKP – Szpital Wojewódzki. Będą się oczywiście pojawiały także naliniach trolejbusowych, stąd ich żółto-zielone malowanie – charakterystycznedla TLT.
„