Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wszystkie zielone autobusy Metropolii. Plus wniosek o 35 elektryków z ZTP 2.0

infobus
13.01.2022 14:00

Według stanu na styczeń 2022 Zarząd Transportu Metropolitalnego ma do dyspozycji około 250 autobusów na paliwa alternatywne.

Wśród nich znajduje się ok. 150 autobusów na sprężony gaz ziemny, 47 elektryków i 56 hybryd. A to nie koniec. W grudniu Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia złożyła wniosek do II etapu Zielonego Transportu Publicznego o dofinansowanie zakupu kolejnych 35 autobusów elektrycznych.

Taborowe zmiany

Powiększa się flota autobusów na paliwa alternatywne w GZM. Gliwicki PKM wzbogacił się niedawno o 15 ekologicznych autobusów hybrydowych, a w kolejce czeka dodatkowe 10 „elektryków”.

PKM Gliwice za kwotę 23 mln zł kupił 15 autobusów hybrydowych MAN Lion`s City 18C EfficientHybrid firmy MAN Truck & Bus Polska. To nowoczesne, spełniające surowe normy środowiskowe pojazdy, wśród których każdy pomieści 174 pasażerów. Pierwsze z nich wyjechały na ulice pod koniec ubiegłego roku. Dodatkowo jeszcze w tym roku w Gliwicach pojawi się 10 elektrycznych autobusów marki Volvo 7900 Electric:

  • 7 autobusów będzie dwuosiowych
  • 3 trzyosiowe, przegubowe.

Koszt tej inwestycji to 39 mln zł, z czego ok. 27 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.

Hybrydy Zagłębia

Hybrydy typu plug-in mają wzbogacić flotę PKM w Sosnowcu. Przedsiębiorstwo planuje zakup 16 takich pojazdów – wśród nich:

  • 8 dwunastometrowych - najprawdopodobniej Solaris Urbino 12 hybrid;
  • 8 przegubowych - najprawdopodobniej Solaris Urbino 18 hybrid.

Autobusy będą bogato wyposażone, m.in. w klimatyzację, ładowarki USB, Wi-Fi oraz liczne kamery wewnątrz i na zewnątrz pojazdów. Firma Solaris Bus&Coach, która złożyła ofertę w przetargu na zakup 16 autobusów, oczekuje kwoty 42 mln zł. Dostawa dotyczy także systemu ładowania magazynu energii hybrydowego układu napędowego. Zakup autobusów będzie możliwy dzięki pozyskaniu blisko 30 mln zł z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Autobusy zostaną dostarczone w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy, zatem jest szansa, że wyjadą na zagłębiowskie ulice jeszcze w tym roku.

Jak zapisano w unijnym projekcie, nowe pojazdy mają obsługiwać linie 16 (Będzin–Dąbrowa Górn.), 35 (Czeladź–Mysłowice), 800 (Będzin–Katowice), 808 (Dąbrowa Górn.–Katowice) oraz 817 (Będzin–Katowice).

W informacji miasta podano, że nowe pojazdy mają być wyposażone w system umożliwiający zaprogramowanie ich napędów w taki sposób, aby w ścisłych centrach miast korzystały automatycznie, bez ingerencji kierowcy, wyłącznie z silników elektrycznych.

Podobnie jak inne zamawiane ostatnio przez sosnowieckie PKM pojazdy, hybrydy plug-in będą miały żółty odcień - zgodny z systemem identyfikacji Zarządu Transportu Metropolitalnego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wcześniej spółka malowała swoje autobusy w biało-czerwone barwy.

W poprzednim unijnym projekcie taborowym sosnowieckie PKM kupiło 14 nowych autobusów elektrycznych za ponad 46,3 mln zł (przy dotacji blisko 30 mln zł). Jeszcze wcześniejszy projekt, warty 129,1 mln zł, zapewnił 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech elektrycznych wraz z systemem ładowania.

II EDYCja ZTP

Metropolia niebawem podpisze umowę na zakup 32 autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania w ramach programu GEPARD II. Trwają ostatnie formalności w tej sprawie. Pojawi się:

  • 27 autobusów 12-metrowych
  • 5 przegubowych o długości 18 metrów
  • 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy.
  • 9 stacjonarnych ładowarek stanie w sześciu miastach

Dodatkowo Metropolia kupi 20 autobusów wodorowych, stając się jednym z pierwszych regionów w Polsce, wykorzystujących tego typu pojazdy w komunikacji miejskiej. W sumie zakup wszystkich autobusów (32 elektrycznych i 2o wodorowych) pochłonie 240 mln zł, przy czym 160 mln zł pochodzić będzie z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W grudniu GZM złożyła także wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 35 autobusów elektrycznych – szacowana wartość zakupu to 115 mln zł, a dofinansowanie, o które się ubiegam to 90 mln zł.

Rozwój transportu niskoemisyjnego jest jednym ze strategicznych celów dla miast i gmin GZM. Dzięki inwestycjom w nowy tabor, co piąty autobus wyjeżdżający na drogi Metropolii może być napędzany paliwem niskoemisyjnym. Jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co trzeci.