Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wsporniki z włókien węglowych w MAN -ach

infobus
22.04.2015 18:19

Dział projektowy MAN wspólnie ze specjalizującą się wtechnologiach opartych na włóknach węglowych spółką Munich Compositeszaprojektował przeznaczone do autobusów wsporniki przeponowych resorówpneumatycznych, wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi(CFK). Projekt ten został wyróżniony nagrodą JEC Innovation Award Europe wkategorii ?Transportation?.  JEC jestnajwiększym stowarzyszeniem producentów materiałów kompozytowych. Nagroda,która honoruje najlepsze projekty wykorzystujące tworzywa sztuczne wzmocnionewłóknami węglowymi, została wręczona 10 marca na największych targachspecjalistycznych branży włókien węglowych w Paryżu. Projektanci MAN ? NorbertElbs i Susanne Rübsamen ? odebrali nagrodę wspólnie z Martinem Stoppelem, dyrektoremhandlowym spółki Munich Composites.

Celem wspólnego projektu było uzyskanie znacznegoograniczenia masy znajdującego się przy tylnej osi wspornika o długości ponad1,60 m. Zgodnie z aktualnymi standardami w zakresie konstrukcji pojazdów,wsporniki takie wykonywane są ze stali. Za pośrednictwem miechów (poduszekpneumatycznych) utrzymują one masę autobusu. Przy każdej osi tylnej sązamontowane dwa wsporniki przeponowych resorów pneumatycznych, każdy o masie 83kg. Struktura nośna wspornika przeponowych resorów pneumatycznych waży ponad 53kg. Natomiast prototyp takiej struktury nośnej z pustego profilu wykonanego ztworzywa sztucznego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFK) jest o ponad 70 %lżejszy. Dzięki temu obciążenie użytkowe autobusu zwiększa się dodatkowo ojednego pasażera. Po zakończeniu prac związanych z projektowaniem prototypupodzespoły te muszą być poddane wymagającym testom, w celu sprawdzenia ichprzydatności do stosowania w praktyce. Oceny wymaga także ekonomiczność takiegorozwiązania.

Celem prezentowanego tu projektu było także opracowanietechnologii umożliwiającej przemysłową produkcję takich podzespołów. Procesprodukcji w spółce Munich Composites jest wysoce zautomatyzowany. Włóknawęglowe są oplatane wokół rdzenia przy pomocy specjalnego koła. Dziękiwspółpracy wielu robotów, rdzeń późniejszego podzespołu konstrukcyjnegoprzeciągany jest przez pleciarkę zawsze pod właściwym kątem. Także proceswtryskiwania żywicy epoksydowej jest w pełni zautomatyzowany. Taka technologiaprodukcji gwarantuje każdemu elementowi konstrukcyjnemu wysoką jakość.