Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Współpraca MAN i Ballard Power Systems w zakresie ogniw paliwowych

infobus
06.06.2003 09:42

MAN Nutzfahrzeuge Group oraz firma Ballard Power Systems z siedzibą w Kirchheim/Teck-Nabern podpisały umowę o zastosowaniu systemu ogniw paliwowych w autobusie miejskim. Od początku 2004 roku, pojazd ten będzie używany przez port lotniczy w Monachium w ramach programu badań nad zastosowaniem wodoru jako paliwa. Niskopodłogowy autobus będzie miał napęd hybrydowy, oparty o system ogniw paliwowych PEM o mocy 65 kW (88 KM) oraz jednostkę magazynowania energii. Z wielu różnych rozwiązań problemu zasilania ogniwami paliwowymi, system PEM (Proton Exchange Membrane, „Membrana Wymiany Protonów”) najbardziej nadaje się do zastosowań ruchomych. Jest to spowodowane jego niską temperaturą pracy, kształtującą się na poziomie 60 – 80 oC oraz wysoką wydajnością. Wodór jest przechowywany w zbiornikach umieszczonych na dachu pod ciśnieniem 350 bar. Ten nowy system jest obiecujący z punktu widzenia ekonomiki, ponieważ jest wykonany w technologii przewidzianej dla samochodów osobowych. System przechowywania energii elektrycznej umożliwia redukcję zużycia paliwa dzięki wykorzystaniu energii hamowania. W ciągu ostatnich kilku lat MAN zdobył szerokie doświadczenie w stosowaniu wodoru jako paliwa, zarówno w silnikach spalinowych, jak i w ogniwach paliwowych. Podpisana właśnie umowa o współpracy z Ballard Power Systems jest kolejnym milowym krokiem w rozwoju koncepcji napędów alternatywnych. MAN traktuje napęd ogniwami paliwowymi jako przyszłościowy, widząc potencjał dla szerokiego zastosowania go w pojazdach, zwłaszcza w środkach transportu publicznego. Zanim to się jednak stanie, technologia napędu ogniwami paliwowymi musi się nadal rozwijać, aby mogła spełnić wymagania konieczne do szerokiego wprowadzenia jej na rynek. Oczekuje się, że układy napędowe bazujące na ogniwach paliwowych będą gotowe do seryjnej produkcji od 2010 roku. Ballard Power Systems jest uznanym liderem w technologii ogniw paliwowych PEM. Ballard koncentruje się na rozwoju systemów zasilania ogniwami dla zastosowań ruchomych, stacjonarnych, jak i przenośnych i dopracowywaniu ich tak, aby można było je wprowadzić na rynek. Firma dostarcza także ważne podsystemy oraz komponenty, które uzupełniają i wspomagają pracę systemów ogniw paliwowych BallardŽ. MAN Nutzfahrzeuge Group jest największą spółką zależną MAN Group i jednym z największych międzynarodowych producentów pojazdów użytkowych. W roku finansowym 2002 firma, zatrudniająca ponad 34 000 pracowników wygenerowała zysk ze sprzedaży wynoszący 6 miliardów 600 milionów euro, sprzedając łącznie około 54 000 ciężarówek i 7 600 autobusów.