Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Madryt rusza z elektrykami Pierwszy Alstom

infobus
13.02.2021 08:00

Wspólnota Madrytu (czyli jeden z siedemnastu autonomicznych regionów Hiszpanii) włączyła w środę do floty autobusów Regionalnego Konsorcjum Transportowego, pierwszy w 100% elektryczny autobus, który już obsługuje linię 2 (stacja Aranjuez-Residencia).

Historyczny moment

Jest to pojazd, który był testowany w ciągu ostatniego roku na miejskich liniach Aranjuez w celu sprawdzenia wydajności i zdolności adaptacji tego innowacyjnego autobusu, znanego jako „Aptis” i wyprodukowanego przez firmę Alstom, do środowiska miejskiego gminy. Ten autobus jest pierwszym w 100% elektrycznym pojazdem, który obsługuje linie międzymiastowe i miejskie gmin Wspólnoty Madrytu, z wyjątkiem miasta Madryt. Jego uruchomienie będzie impulsem do stopniowego wdrażania większej liczby pojazdów wyposażonych w zrównoważone technologie elektryczne i hybrydowe, które są już testowane na innych liniach konsorcjum.

Charakterystyka nowego e-busa

Autobus elektryczny, który dołącza do sieci Konsorcjum, to dwunastometrowy model, który może pomieścić 96 osób (20 z nich na miejscach siedzących) i dwie osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Ponadto, ma wygląd podobny do tramwaju, w którym dominuje przestrzeń dla podróżnych. Tym samym korytarz wewnętrzny jest najszerszy na rynku, ma troje drzwi zamiast dwóch, a każde z nich ma 1,3 metra szerokości, co pozwala dwóm osobom wchodzić i wychodzić bez dotykania. Ma również lepszą dostępność dzięki integralnej niskiej podłodze, bez schodów. Autobus posiada o 20% więcej szklanej powierzchni i nowy tylny obszar panoramiczny. W celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy, zainstalowano 360-stopniową kamerę wizyjną do kontroli obwodowej. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 70 km/h, a układ kierowniczy działa na wszystkie cztery koła, co pozwala na efektywniejsze wykonywanie ciasnych zakrętów niż w przypadku konwencjonalnego autobusu miejskiego. 

Zasięg autobusu wynosi 200 kilometrów, co w przypadku Aranjuez okazało się wystarczające do codziennej eksploatacji w normalnych warunkach. W ten sposób ładowanie odbywa się pod koniec dnia w zajezdniach za pomocą nowego systemu ładowania nocnego firmy Endesa X, o mocy 120 kilowatów i dwóch złączach, które w przyszłości pozwolą na inteligentne i jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów. Ponadto, ładowarka jest zarządzana zdalnie, co ułatwia konserwację i pomoc w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia. Dzięki standardowym protokołom komunikacyjnym urządzenie jest kompatybilne z każdą magistralą elektryczną na rynku.

Młody tabor z dieslami na czele

Obecnie flota Regionalnego Konsorcjum Transportowego składa się z 2 063 pojazdów, z czego 28% autobusów napędzanych jest paliwami alternatywnymi, takimi jak gaz ziemny, a także są wśród nich hybrydy elektryczne. Tabor ma średni wiek 4,9 lat. Od początku tej kadencji zakupiono już 343 autobusy we flocie Konsorcjum, 37 z nich to hybrydy (elektryczne lub gazowe), 33 na sprężony gaz ziemny i 273 to diesele. Wszystkie autobusy spełniają najwyższy europejski standard w zakresie spalania.