Współczesny tabor PKM Sosnowiec
infobus
02.12.2008 14:35
Współczesny tabor PKM Sosnowiec
Największym przedsiębiorstwem komunikacyjnym w okręgu GOP jest PKM Sosnowiec sp. z o.o., posiada ponad 250 autobusów i dlatego warto zobaczyć strukturę taborową oraz zapoznać się bliżej z funkcjonowaniem tego operatora. Ponadto przybliżymy obecne plany zakupowe.
PKM Sosnowiec został wydzielony z WPK Katowice Zakład Komunikacyjny nr 8 w Sosnowcu w skład którego w 1991 roku wchodziła zajezdnia autobusowa w Sosnowcu oraz Oddziały Autobusowe w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu, Będzinie i Olkuszu. Po podziale przewoźnik otrzymał trzy zajezdnie autobusowe w Sosnowcu, Dąbrowie Górniczej-Gołonogu oraz Będzinie, zajezdnia w Olkuszu została wydzielona osobno jako PKM Olkusz. Do dnia dzisiejszego wszystkie trzy zajezdnie są w ciągłej eksploatacji jednak nieoficjalnie krążą informacje że zajezdnią w Będzinie jest powoli wyłączana z ruchu. W 1997 roku aktem notarialnym przekształcono przedsiębiorstwo w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są gminy Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin oraz Czeladź. Do tego momentu tabor stanowiły wyłącznie przegubowe Ikarusy 280, krótkie Ikarusy 260, Jelcze M11 oraz kupowane od 1993 roku Jelcze 120M. Po przekształceniu w spółce niewiele się zmieniło, dopiero w 2002 roku zakup pierwszych niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 12 a rok później Solaris Urbino 15 doprowadził do zmiany wizji przyszłości, gdzie władze przewoźnika postanowiły odmłodzić tabor. Z powodu braku środków finansowych w 2004 roku zdecydowano o zakupie używanych autobusów, które dostarczono rok później. Jednak po fali krytyki oraz bezpodstawnych oskarżeń o marnotrawieniu publicznych pieniędzy postanowiono zrezygnować z dalszych zakupów pojazdów używanych. Tutaj należy podkreślić, że zakupiono wówczas autobusy w bardzo dobrym stanie i niskim wieku ,wycofane głównie z BVG Berlin. W międzyczasie władze gmin oraz przedsiębiorstwa zaczęły starać się o dotacje z unii na nowy tabor oraz infrastrukturę przystankową, która w dosyć niespodziewany sposób została zaakceptowana – Ministerstwo dokonało w ostatniej chwili odwrócenia kolejności wniosków na liście, czym program odnowy taboru PKM Sosnowiec otrzymał dofinansowanie na zgłaszane 72 pojazdy.
Obecnie PKM Sosnowiec eksploatuje 253 autobusy na 70 liniach KZK GOP: 16, 18, 24, 26, 27, 28, 34, 35, 35bis, 40, 42, 49, 55, 61, 79, 84, 88, 90, 91, 99, 100, 104, 106, 107, 116, 125, 150, 160, 175, 182, 188, 200, 221, 221bis, 235, 260, 269, 299, 604, 616, 618, 622, 635, 644, 690, 716, 721, 722, 723, 800, 801, 803, 805, 806, 806bis, 807, 808, 811, 815, 817, 818, 825, 831, 835, 902, 903, 904, 928, 935, 984. Sytuacja taborowa dzięki dużemu wsparciu funduszy unijnych jest dobra, średnia wieku nie przekracza 12 lat a udział niskiej podłogi jest na poziomie 41 %, jednak przez lata braku zakupów nadal eksploatuje się wysłużone Jelcze M11 oraz przegubowe Ikarusy.
Tabor autobusowy zazwyczaj dzielimy na dwie grupy – krótki B (11-12 metrów) oraz długi C (15-18 metrów). PKM Sosnowiec ma 139 pojazdów krótkich, gdzie są to głównie Jelcze 120M oraz unijne Jelcze M121I z lat 2005-2007, dodatkowo nadal dużą część taboru stanowią Jelcze M11. Ponadto przedsiębiorstwo eksploatuje 12 pojazdów Solaris Urbino 12, 10 niskopodłogowych autobusów Man sprowadzonych w latach 2004 i 2005 głównie z Niemiec (Stadtverkehr Kempten, RBA Augsburg oraz BVG Berlin) serii NL2x2 oraz jednego średniopodłogowego Mana EL202,. Większość Jelczy M11 oraz 120M zostało poddanych remontom generalnym połączonym z modernizacją.
Dłuższe autobusy w ilości 114 sztuk to wyłącznie trzy rodzaje pojazdów, najstarszymi i zarazem najliczniejszymi, poddane szerokim modyfikacjom oraz remontom generalnym są przegubowe Ikarusy 280.26 (73 pojazdy). Drugim modelem przegubowców jest Man NG312, których sześć sprowadzono w 2005 roku z BVG Berlin. Pojazdy te są w bardzo dobrym stanie technicznym i bardzo dobrze spisują się na liniach. Ostatnim przedstawicielem autobusów długich jest Solaris Urbino 15, których w sumie przewoźnik posiada 35, pięć wersji pierwszej generacji zakupiono w 2003 r. następne 30 sztuk to efekt dofinansowania z UE . Te pojazdy reprezentują już generację trzecią i były dostarczane w latach 2006-2007. PKM Sosnowiec jako jeden z niewielu przewoźników w dalszym ciągu kupuje autobusy piętnastometrowe podczas gdy inne przedsiębiorstwa zazwyczaj rezygnowały po zakupie kilku sztuk, kontynuując zakupy autobusów przegubowych. Mimo tego PKM Sosnowiec rozpisał przetarg na dostawę sześciu nowych autobusów piętnastometrowych.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niska podłoga
|
Uwagi
|
1
|
Ikarus 280.26
|
1985-1992
|
73
|
Nie
|
|
2
|
Jelcz M11
|
1986-1990
|
27
|
Nie
|
|
3
|
Jelcz 120M
|
1993-1998
|
47
|
Nie
|
|
4
|
Jelcz M121I
|
2005-2007
|
42
|
Tak
|
|
5
|
MAN EL202
|
1995
|
1
|
Nie
|
Sprowadzony w 2004
|
6
|
MAN NL202
|
1994-1995
|
7
|
Tak
|
3 z Stadtverkehr Kempten, 3 RBA Augsburg w 2005
|
7
|
MAN NL262
|
1997
|
3
|
Tak
|
Z BVG Berlin w 2005
|
8
|
MAN NG312
|
1997
|
6
|
Tak
|
Z BVG Berlin w 2005
|
9
|
Solaris Urbino 12
|
2002-2003
|
12
|
Tak
|
|
10
|
Solaris Urbino 15
|
2003-2007
|
35
|
Tak
|
|
Największą grupę pojazdów stanowią Jelcze (w sumie 116 sztuk), na drugim miejscu pozostaje Ikarus któremu po piętach depcze Solaris. Warto dodać że PKM Sosnowiec posiada także tabor zabytkowy jest to Jelcz RTO 043 z 1974 roku, służy on na przejazdy okazjonalne oraz jako wizytówka firmy.
Podsumowując dzięki pozyskaniu środków unijnych udało się uratować tabor będący już na granicy zapaści poprzez wymianę 1/3 ilostanu na nowoczesny niskopodłogowy, spełniający współczesne normy emisji spalin. Jednak aby nie zmarnować tak korzystnej sytuacji należy co roku kupować 7 autobusów długich (najlepiej przegubowych) oraz 5 krótkich aby w przeciągu 10 lat wyeliminować całkowicie Ikarusy, Jelcze M11 oraz większą część starszych Jelczy 120M. Niestety obecnie niemożna już liczyć na dodatkowe środki z unii dlatego przewoźnik musi je wypracować samodzielnie.