Wrocław: zmiany układu komunikacyjnego w rejonie Leśnicy

infobus
08.07.2007 21:17
Od 1 lipca w rejonie wrocławskiego osiedla Leśnica nastąpiły znaczące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Dotychczasowe 3 linie (w tym 2 podmiejskie), obsługiwane przez DLA, zastąpiono aż 6 liniami (w tym 2 podmiejskimi), które obsługuje konsorcjum firm DLA i Polbus PKS Wrocław. Fot. autorNa liniach miejskich, które przypadły w udziale Polbus PKS Wrocław, używane są przede wszystkim autobusy Autosan H7-20 Trafic z ubiegłorocznej dostawy. Fot. autor
Z dniem 1 lipca 2007 r., nastąpiła zasadnicza zmiana w funkcjonowaniu systemu komunikacji miejskiej w rejonie wrocławskiego osiedla Leśnica. Istniejące dotychczas linie 117 (miejska), 617 i 623 (podmiejskie), obsługiwane przez DLA głównie małymi autobusami Autosan H6 i H7 (117 i 617) oraz dużymi autobusami Jelcz 120M, MAN lub Mercedes-Benz (623), zostały zlikwidowane. W zamian, utworzone zostały dwie linie podmiejskie (917 i 923), na których obowiązuje taryfa strefowa. Oznacza to, że koszt przejazdu zależny jest od liczby przekraczanych stref. Bilety jednorazowe można nabyć jedynie u kierowcy, a bilety okresowe w wyznaczonym punkcie. W granicach miasta nowymi liniami strefowymi można poruszać się także z miejskimi biletami okresowymi na wszystkie linie lub na linie pokrywające się trasami nowych „dziewięćsetek”. Natomiast na liniach normalnych (zaczynających się cyfrą „1”) obowiązują standardowe bilety miejskie. Zgodnie z wynikiem przetargu, obsługę nowych połączeń powierzono konsorcjum firm DLA i Polbus PKS Wrocław. W praktyce, linie miejskie (117, 123, 137 i 138) obsługiwane są przez Polbus PKS Wrocław czterema autobusami Autosan H7-20 Trafic z ubiegłorocznego zamówienia. Przypomnijmy, że zostały one fabrycznie przystosowane do obsługi komunikacji podmiejskiej, m.in. poprzez montaż wyświetlaczy elektronicznych i kasowników. W rezerwie, na wypadek zwiększenia się potoków pasażerskich, przygotowane są także nieco większe autobusy Autosan A0909L Tramp, również zakupione w 2006 r. Natomiast podmiejskie linie strefowe (zaczynające się cyfrą „9”) obsługiwane są dużymi autobusami przez DLA (w pierwszych dniach można było tu spotkać m.in. ex-łódzki autobus MAN NL223 oraz zasilanego gazem Neoplana N4016 CNG). Wyjątkiem są weekendowe kursy linii 917, na której miasto zakontraktowało małe autobusy, a więc są one także obsługiwane małymi Autosanami Polbusa. Nowy układ komunikacyjny w rejonie osiedla Leśnica ma dwa podstawowe cele: ułatwić mieszkańcom pobliskich osiedli dojazd do Leśnicy, gdzie znajduje się duży węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową i autobusową, poprzez zaoferowanie szerszej oferty połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania. Zwiększyć powinna się także czytelność systemu, bowiem dotąd osiedla te były obsługiwane tylko liniami 117 i 617, których liczba wariantów tras i relacji była zdecydowanie zbyt duża. Dzięki linii 138, lepsze połączenie z centrum przesiadkowym zyskali także mieszkańcy osiedla TBS w Leśnicy, które w ostatnich latach bardzo się rozbudowało. Drugim zadaniem jest ograniczenie liczby pasażerów nie płacących za przejazd na liniach podmiejskich. Dotąd, rzadkie pojawianie się na takich liniach kontrolerów nie zachęcało do kasowania biletów –teraz bilet albo trzeba będzie kupić u kierowcy, albo pokazać mu bilet okresowy, upoważniający do przejazdu (obowiązuje zasada wchodzenia tylko przednimi drzwiami). Rozwiązanie takie zostało wprowadzone na próbę od początku 2006 r. na liniach podmiejskich w Gminie Święta Katarzyna (linie 900, 901 i 910). Ponieważ tutaj system taki sprawdził się –wspomniane linie z powodzeniem obsługuje je Polbus PKS Wrocław –postanowiono stopniowo wprowadzać go także na pozostałe linie podmiejskie we Wrocławiu.
 
Tabela 1: Zmiany w układzie komunikacji autobusowej w rejonie wrocławskiego osiedla Leśnica
Nowa linia
Zastępuje linię
Przewoźnik
117 Leśnica –Ratyń Skrzyżowanie
117 wariant Leśnica –Ratyń Skrzyżowanie
Polbus PKS Wrocław
123 Pracze Odrzańskie –Leśnica
117 wariant Leśnica –Pracze Odrzańskie
Polbus PKS Wrocław
137 Leśnica –Las Mokrzański
617 Gałów –Brzezina (na części trasy)
Polbus PKS Wrocław
138 Żar –Leśnica (kursy do Pustek)
Polbus PKS Wrocław
917 Gałów –Brzezina
617 Gałów –Brzezina
DLA (w dni powszednie), Polbus PKS Wrocław (w dni wolne)
923 Bajana Pętla –Wilkszyn (kursy do Brzeziny) (w dni powszednie)
923 Leśnica –Wilkszyn (kursy do Brzeziny) (w dni wolne)
623 Pilczyce –Wilkszyn (kursy do Brzeziny)
DLA