Wrocław: ZDiK zostanie bez komunikacji

infobus
10.05.2007 18:24

Zarząd Dróg i Komunikacji już nie będzie zajmował się tramwajami i autobusami. Jeszcze w tym miesiącu władzę nad nimi ma przejąć nowy wydział komunikacji urzędu miejskiego. Już podczas wyborów samorządowych kandydaci na prezydenta podkreślali, że wygodniej kierować ZDiK-iem podzielonym na dwie części. Jedna powinna zajmować się budową dróg i mostów, druga – zarządzaniem komunikacją. I tak się stanie. Inwestycjami i utrzymaniem dróg nadal będzie zajmował się ZDiK, który ma nadzorować wiceprezydent Maciej Bluj, ceniony za sprawne pilnowanie miejskich finansów, podlegających mu, gdy był skarbnikiem. Natomiast tramwaje i autobusy przejdą pod opiekę wiceprezydenta Wojciecha Adamskiego. Za jego mocną stroną uznaje się zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Nie powstanie jednak nowa instytucja wzorowana na ZDiK-u, lecz wydział komunikacji w urzędzie miejskim. Jego szefem zostanie Marek Czuryło, który jako wicedyrektor od wielu lat odpowiada m.in. za wydawanie praw jazdy, rejestracje samochodów i licencje taksówkarskie w wydziale spraw obywatelskich. W latach 90. Czuryło był zresztą również wicedyrektorem zlikwidowanego potem wydziału komunikacji. Dyrektor Czuryło staje przed sporym wyzwaniem. Można je ocenić, porównując finanse wydziałów. Same tramwaje i autobusy rocznie kosztują budżet miejski nawet ponad 200 mln zł. Tymczasem cały wydział spraw obywatelskich obracał kilkunastoma milionami. Czym konkretnie będzie się zajmował nowy wydział? Jego szef wylicza cztery podstawowe zadania: – Przede wszystkim przejmujemy od ZDiK-u planowanie i organizację komunikacji. Będziemy opracowywali potrzeby miasta, zamawiali usługi u przewoźników i kontrolowali ich jakość. Wydział będzie też zajmował się dystrybucją biletów. Ale tylko do czasu, gdy zostanie wprowadzony nowy system pobierania opłat – bilet elektroniczny. Wraz z nim najprawdopodobniej pojawią się także nowe taryfy. Trzecim zadaniem wydziału mają być sprawy związane z ustawą o transporcie drogowym, m.in. wydawanie zezwoleń firmom transportowym, w tym taksówkarzom. Wydział zajmie się również budową tzw. inteligentnego systemu transportowego, dzięki któremu będzie można centralnie sterować sygnalizacją świetlną. Kierowcom powinno to ułatwić poruszanie się po mieście, np. dzięki zielonej fali, którą teraz można spotkać na niewielu wrocławskich ulicach. Pierwsze wyzwania? – W tym roku kończy się umowa z MPK na usługi tramwajowe. Trzeba podpisać nową. Przy czym musimy pamiętać, że ten kontrakt będzie obsługiwał Euro 2012 – mówi Marek Czuryło. Czy więc jakaś inna firma może zastąpić MPK? – To mało prawdopodobne – przyznaje dyrektor Czuryło.