Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrocław wydzierżawi 45 autobusów

infobus
03.12.2013 20:46
Wrocławskie MPK ogłosiło długo oczekiwany przetarg na 10-letnią dzierżawę 45 autobusów. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i muszą spełniać najnowsze normy emisji spalin –Euro 6. Pierwsze egzemplarze mają się pojawić w drugiej połowie 2014 r. MPK Wrocław planuje zakup 35 szt. pojazdów o długości 12 m i 10 szt. o długości 18 m. Co ciekawe –zamawiający może skorzystać z opcji powiększenia zamówienia o kolejne 12 szt. solo i 8 szt. przegubowych. To razem daje sumę 65 autobusów, czyli całkiem już znaczący zastrzyk inwestycyjny w tabor wrocławskiego przewoźnika. Pojazdy będą wyposażone we wszystkie najnowsze systemy np. system informacji pasażerskiej czy monitoring.  Muszą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i mieć podjazd dla wózków inwalidzkich. Barwa wrocławskich autobusów pozostaje ta sama, czyli czerwono-żółta. Nowe pojazdy mają zastąpić najbardziej wysłużonych weteranów MPK Wrocław. W tej chwili przewoźnik ma w swojej flocie ponad 350 autobusów. Wśród nich najmłodsze egzemplarze to dwa demonstracyjne pojazdy Mercedes-Benz (Citaro C2 G i Citaro K) zakupione w tym roku od EvoBus Polska. Ostatnie większe zakupy miały miejsce aż 5 lat temu, kiedy zakupiono 100 szt. egzemplarzy Mercedes-Benz Citaro (z dostawą w latach 2008-2009). Ponadto we wrocławskich zajezdniach stacjonuje ponad 170 szt. pojazdów marki Volvo, z których najstarsze modele pochodzą z 1996 r., a najmłodsze –z 2008 r. Reszta floty to Jelcze M11/M121 i Ikarusy 280, z których najstarsze wożą wrocławian już ponad 20 lat.
Wrocławskie autobusy
Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na dzierżawę autobusów? Spółce brakuje w tej chwili środków inwestycyjnych –m.in. zostały zaangażowane w unijny projekt zakupu tramwajów. Kasa miasta także świeci pustkami –przyszłoroczny deficyt Wrocławia ma zamknąć się w kwocie 190 mln. W tej sytuacji dzierżawa wydaje się najlepszym sposobem na odmłodzenie mocno już wyeksploatowanej floty MPK. Poza tym długoterminowy wynajem to transakcja, która nie obciąża całą kwotą budżetu przewoźnika i daje możliwość zaangażowania się w inne (np. unijne) projekty w przyszłości. Kolejny plus to fakt, że po czasie dzierżawy MPK Wrocław nie jest zobligowane do wykupu pojazdów. Szacunkowa wartość wrocławskiego kontraktu to 83 199 000 PLN netto. Taka forma finansowania pojazdów nie jest zupełną nowością na polskim rynku. Już w 2003 r. MPK Poznań zdecydowało się w ten sposób pozyskać dziesięć pojazdów. Wówczas na ulice wielkopolskiego miasta wyjechały Solarisy Urbino 12. W tym roku Poznań ponownie ogłosił przetarg na dzierżawą autobusów (tym razem 25 szt., w tym 23 szt. solo i 3 szt. przegubowe) i to zamówienie ponownie wygrał Solaris we współpracy z PKO Leasing S.A. Konkurencyjną wówczas ofertę złożył MAN startujący z ING Lease (Polska) Sp. z o.o. Całkowita wartość najnowszego poznańskiego kontraktu wyniosła 23 miliony PLN netto.
Wrocławskie autobusy
W poznańskim przetargu zastosowano pięć kryteriów wyboru oferty, z czego najważniejszy był całkowity koszt dzierżawy oferowanych pojazdów z wagą 79%. Kolejnymi elementami oceny były warunki gwarancji (gwarancja zarówno na powłokę lakierniczą jak i na cały autobus), warunki serwisu (terminy wykonywania napraw bieżących, rabaty przy dostawie części, czas dostaw części zamiennych) oraz gotowość techniczna –odpowiednio w randze 4, 3 i 5%. Z kolei we Wrocławiu zastosowano tylko trzy kryteria wyboru oferty, z czego pozycja „najniższa ceny”ma wagę aż 90%. Ponadto o końcowej ocenie złożonych ofert zadecyduje ocena techniczna (waga 5%) i zużycie energii (waga 5%). Zwycięzcę wrocławskiego przetargu poznamy najszybciej 17 stycznia 2014 r., kiedy zaplanowano otwarcie ofert.