Wrocław: Umowa na Citaro podpisana

infobus
01.04.2008 19:21
Definitywny koniec przetargu na dostawę 100 nowych niskopodłogowych autobusów. W piątek, 28 marca br. zarząd MPK Wrocław popisał umowę z EvoBus Polska na dostawę autobusów Mercedes-Benz Citaro. Wrocławscy pasażerowie mogę odetchnąć z ulgą. Trwający blisko rok „przetargowy serial”zakończył się, a już w wakacje pojawi się pierwsza partia nowych autobusów. Przypomnijmy, że podpisana umowa dotyczy zakończonego 5 lutego br. przetargu, który był już trzecim z kolei podejściem MPK Wrocław do zakupu 100 niskopodłogowych autobusów. Po raz drugi ten przetarg wygrała firma EvoBus Polska, która zaoferowała niskopodłogowe autobusy Mercedes-Benz Citaro / Citaro G w łącznej cenie ponad 117 mln zł. To o ponad 9 mln mniej j niż druga oferta złożona przez Volvo, które zaoferowało autobusy Volvo 7700/7700A. W tej sytuacji Mercedes dostał dodatkowe punkty za niższą cenę oraz za ocenę techniczną i warunki serwisu. Volvo wygrało tylko w kategorii komfort pasażerów, a dokładniej w liczbie miejsce dostępnych z poziomu niskiej podłogi. W tej sytuacji szwedzki producent złożył protest, kwestionując zapisy dotyczące punktacji za ocenę techniczną, gdzie dodatkowe punkty można było zyskać za: silniki o pojemności powyżej 11 l, bezciśnieniowy system sterowanie przegubu oraz antypoślizgową podłogę. Protest został jednak odrzucony przez MPK. W tej sytuacji, pod koniec lutego br., Volvo zrezygnowało z dalszego dochodzenia swoich racji w arbitrażu UZP, a 26 lutego br. do MPK we Wrocławiu dotarło pismo z Urzędu Zamówień Publicznych o zakończonej kontroli uprzedniej z wynikiem pozytywnym. To oznaczało, że MPK może już sfinalizować transakcję z Mercedesem i to pojazdy niemieckiego koncernu za kilka miesięcy wyjadą na wrocławskie ulice. –„Naszym życzeniem jest dostarczenie 66 autobusów na przełomie sierpnia i września 2008 r., a następnej partii 34 autobusów –do września 2009 r.”- powiedział nam Witold Turzański, prezes MPK Wrocław. Wszystkie nowe pojazdy Mercedesa będą stacjonować w osobnej zajezdni niż pojazdy marki Volvo. Taki system ma ułatwić logistykę części zamiennych oraz obsługę techniczną, a także umożliwić spółce zebranie szczegółowych danych na temat eksploatacji pojazdów obu marek. To pozwoli lepiej przygotować się do kolejnych zakupów.
Moment podpisania umowy: od lewej: Witold Turzański, prezes MPK Wrocław, Zdzisław Ferenz, członek zarządu MPK Wrocław, Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedazy autobusów miejskich Mercedes-Benz oraz Janusz Ferdynus , dyrektor finansowy EvoBus Polska.Moment podpisania umowy: od lewej: Witold Turzański, prezes MPK Wrocław, ZdzisławFerenz, członek zarządu MPK Wrocław, Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedazy autobusów miejskich Mercedes-Benz oraz Janusz Ferdynus , dyrektor finansowy EvoBus PolskaMoment podpisania umowy: od lewej: Witold Turzański, prezes MPK Wrocław, ZdzisławFerenz, członek zarządu MPK Wrocław, Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedazy autobusów miejskich Mercedes-Benz oraz Janusz Ferdynus , dyrektor finansowy EvoBus PolskaMoment podpisania umowy: od lewej: Witold Turzański, prezes MPK Wrocław, ZdzisławFerenz, członek zarządu MPK Wrocław, Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedazy autobusów miejskich Mercedes-Benz oraz Janusz Ferdynus , dyrektor finansowy EvoBus Polska
Citaro zdobywa kolejne miasto
Łącznie zamówienie obejmuje dostawę 100 autobusów niskopodłogowych Mercedes-Benz Citaro, w tym 58 w wersji solo i 42 w wersji przegubowej. Wszystkie autobusy będą wyposażone w silniki spełniające normę Euro 5 oraz kompletny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację kabiny kierowcy. –„To nasz ogromny sukces i pierwsze tak duże zamówienie w Polsce –mówi Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich Mercedes-Benz. –Kontrakt opiewający na 100 autobusów jest ważny dla każdego producenta i jest to suma, który liczy się w całej Europie. Dodatkowej wagi dodaje fakt, że wygraliśmy w mieście, gdzie zlokalizowane są dwie fabryki autobusów i raczej nie byliśmy tutaj faworytami –podkreśla Laszlo Rakasz.
EvoBus podchodząc do wrocławskiego kontraktu zaproponował jeden z najbardziej popularnych autobusów miejskich –niskopodłogowy model Citaro. –„Wrocław to jedno z najbogatszych i najdynamiczniej rozwijających się miast w Polsce. Dlatego postawiliśmy zaoferować tutaj nasz topowy produkt –Citaro, mimo, że teoretycznie większe szanse mieliśmy startując z Conecto LE –wspomina Laszlo Rakasz. –Myślę, że wybór dokonany przez MPK Wrocław to strategiczna decyzja na przyszłość. Wygrana Mercedesa to dobry krok kierunku wprowadzenia we flocie MPK Wrocław drugiej marki. W mojej opinii byłaby to racjonalna decyzja, pozwalająca uniezależnić się od jednego producenta i wprowadzić tutaj zdrową konkurencję –analizuje Laszlo Rakasz.
Na zakończenie warto dodać, że przyszłoroczna dostawa stu Mercedesów to kolejny etap odnowy taboru MPK Wrocław. Sukcesywnie od 2001 r. firma kupował nowe autobusy –marki Volvo –i zgodnie z planem już za dwa lata wszystkie pojazdy przewoźnika powinien mieć mniej niż 10 lat. Najbliższy przetarg na nowe autobusy przewoźnik ogłosi w 2010 r. Spółka deklaruje, że chce kupować pojazdy z klas maxi i mega –w liczbie ok. 30 sztuk rocznie. Oczywiście wielkość zamówienia może wzrosnąć, jeżeli firma ponownie w ramach jednego zamówienia zechce na kilka kolejnych lat.
20 tysięcy Citaro w ciągu 10 lat
Na zakończenie warto dodać, że Wrocław zakupił jedne z najbardziej popularnych autobusów miejskich w Europie. Na początku roku w fabryce Mercedesa w Mannheim wyprodukowano dwudziestotysięczny autobus Mercedes-Benz Citaro i to w ciągu zaledwie 10 lat. Tylko w rekordowym 2007 roku sprzedano ich blisko 3200 sztuk. Od czasu rozpoczęcia produkcji na przełomie 1997 i 1998 roku rodzinę autobusów miejskich nieprzerwanie rozszerzano: z początkowych dwóch do dwunastu podstawowych modeli. Od dwóch lat Citaro oferowany jest w drugiej generacji w kilkunastu wersjach, w tym jako: niskopodłogowy autobus jednoczłonowy dwu- lub trzyosiowy o długości 10,5 m do 15 m, niskopodłogowy autobus przegubowy i niskopodłogowy autobus podmiejski, niskowejściowy Citaro LE oraz wywodzący się z Citaro –wielkopojemny autobus Mercedes-Benz CapaCity.
Koncepcja autobusu Mercedes-Benz Citaro jest przygotowana również do rodzajów napędu stosowanych w przyszłości. Citaro stanowi podstawę największego na świecie praktycznego testu z ogniwami paliwowymi. W latach 2003-2006, w przedsiębiorstwach komunikacyjnych w całej Europie eksploatowano w najróżniejszych warunkach trzydzieści skonstruowanych na bazie Citaro autobusów z napędem wykorzystującym ogniwa paliwowe. Testowi poddano ponadto po trzy kolejne autobusy tego typu w Perth w Australii oraz w stolicy Chin, Pekinie. Wszystkie pojazdy pokonały łącznie trasę ponad dwóch milionów kilometrów w trakcie blisko 125 000 godzin eksploatacji.
Etapem przejściowym na drodze do seryjnego stosowania ogniw paliwowych jako napędu pojazdów jest napęd hybrydowy. Autobus z napędem hybrydowym został po raz pierwszy zaprezentowany w ubiegłym roku. Na początku roku autobus Citaro G BlueTec Hybrid otrzymał nagrodę w dziedzinie ochrony środowiska przyznawaną przez firmę DEKRA. Pojazd ten został wyróżniony, ponieważ w innowacyjny i długotrwały sposób wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców miast. Autobus hybrydowy znajduje się obecnie w fazie eksploatacji próbnej, a na rynek trafi w roku 2009.
Niskopodłogowy autobus solo Mercedes-Benz Citaro z silnikiem Euro 5 –już niedługo tego typu pojazdy (oczywiście w tradycyjnym żółto-czerwony malowaniu) pojawią się na ulicach Wrocławia.Niskopodłogowy autobus solo Mercedes-Benz Citaro z silnikiem Euro 5 –już niedługo tego typu pojazdy (oczywiście w tradycyjnym żółto-czerwony malowaniu) pojawią się na ulicach Wrocławia.Niskopodłogowy autobus solo Mercedes-Benz Citaro z silnikiem Euro 5 –już niedługo tego typu pojazdy (oczywiście w tradycyjnym żółto-czerwony malowaniu) pojawią się na ulicach Wrocławia.Niskopodłogowy autobus solo Mercedes-Benz Citaro z silnikiem Euro 5 –już niedługo tego typu pojazdy (oczywiście w tradycyjnym żółto-czerwony malowaniu) pojawią się na ulicach Wrocławia.