Wrocław: rewolucja w tramwaju

Jak pisze Bartosz Wawryszuk w gazecie „Słowo Polskie Gazeta Wrocławska (05.01.2005) – Wrocław czeka komunikacyjna rewolucja… Likwidacja niektórych linii tramwajowych i rzadsze kursy na mało popularnych liniach mogą być skutkiem zmian jakie szykują się w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Miasto ogranicza bowiem wydatki na transport publiczny Rewolucja czeka MPK – największego przewoźnika w mieście i zarazem spółkę, której jedynym udziałowcem jest gmina. A wszystko przez to, że władze miasta chcą utrzymać wydatki na komunikację miejską na dotychczasowym poziomie. W tegorocznym budżecie zapisano na ten cel 235,35 mln zł. To mniej o ponad 10 mln zł w porównaniu z kwotą, którą wnioskował Zarząd Dróg i Komunikacji i zarazem o 50 tys. zł w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Obecnie przewoźnik wykonuje zalecenia ZDiK-u, który określa częstotliwość kursów i przebieg tras poszczególnych linii. W nowym systemie MPK otrzyma większe kompetencje. – Będzie mogło nie tylko układać rozkłady jazdy, ale decydować, czy na danej linii kursy powinny być częstsze czy rzadsze – tłumaczy dyrektor Komar. Ale ZDiK nadal zachowałby prawo do zatwierdzania zmian. Każdą z nich MPK musiałoby zgłaszać w miesiącu poprzedzającym wprowadzenie. – Warunkiem jest oprócz tego obniżenie kosztów działania – dodaje. Do tego MPK miałoby się także zająć dystrybucją biletów i ich kontrolą w swoich tramwajach i autobusach. To wszystko ma dać swobodę działania spółce. Natomiast ZDiK nadal kontrolowałby jakość usług przedsiębiorstwa (punktualność, czystość taboru). – Jeżeli miasto podejmie decyzje o przekazaniu nam takich zadań to poradzimy sobie z tym – uważa Ryszard Jaśkowski, prezes MPK. – Takie uprawnienia faktycznie dałyby nam większa elastyczność.
Wszystkie zmiany, także przejęcie dystrybucji biletów i kontroli miałby nastąpić stopniowo w ciągu pierwszego kwartału roku. Na razie ZDiK przedstawił MPK projekt dotyczący zwiększenia kompetencji przy zarządzaniu tramwajami. – Według opinii prawnej nie możemy takiego rozwiązania przyjąć w stosunku do autobusów, bo umowy zawarto z wykonawca wybranym w przetargu – mówi Ewa Mazur ze ZDiK-u. W przypadku tramwajów zastosowano tryb zamówienia z wolnej ręki. Wprowadzenie nowego modelu będzie wymagało szeregu zabiegów formalnych. Potrzebne będą zmiany w uchwałach Rady Miejskiej regulujących uprawnienia do dystrybucji i kontroli biletów. MPK nie będzie mogło zająć się dystrybucja biletów bez zgody Urzędu Zamówień Publicznych. Miasto wystąpiło już do prezesa UZP o zgodę na zamówienie z wolnej ręki. Więcej na http://www.slowopolskie.pl.