Wrocław: Gruntowny problem z autostradą
Za miesiąc powinna ruszyć budowa nowego odcinka autostrady A4 od Zgorzelca do Krzyżowej. Ale Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad znów nie zdążyła z wykupem gruntów pod inwestycję – pisze Gazeta Wyborcza.- To zadanie przerasta intelektualnie i organizacyjnie GDDKiA – irytuje się dolnośląski poseł PiS Ryszard Wawryniewicz. – Od lat wiadomo, że budowany będzie odcinek między Krzyżową a Zgorzelcem i że będą na to pieniądze. A oni nie są w stanie uporać się z przygotowaniem tej inwestycji. GDDKiA złożyła do wojewody dolnośląskiego wniosek o budowę fragmentu planowej drogi ze Zgorzelca do Krzyżowej. Chodzi o odcinek ze Zgorzelca do Bolesławca, bo tu już udało się wykupić ziemię. Droga ta nie połączy się jednak z istniejącą już autostradą A4, jeśli nie powstanie kolejny fragment: od Bolesławca do Krzyżowej. – Sprawy wywłaszczeniowe trwają latami. Od każdej decyzji są trzy instancje odwoławcze. My z przejęciem gruntów próbujemy się uporać od dwóch lat – tłumaczy Joanna Bajor, zastępca dyrektora wrocławskiego oddziału GDDKiA. – Do przejęcia mamy jeszcze 13 działek. Najdalej za trzy miesiące powinniśmy mieć już prawo do tych nieruchomości – przekonuje. Koniec budowy drogi ze Zgorzelca do Krzyżowej (tu ma połączyć się ona z autostradą A4) zaplanowano na grudzień 2008 roku. Jeśli nie uda się dotrzymać tego terminu, przepadnie nam 252 mln euro unijnej dotacji. Wtedy finansowanie inwestycji musiałby przejąć budżet państwa. – Nie ma obawy, drogę oddamy na czas – zapewnia Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA. – Opóźnienie z przejęciem gruntów nie ma wpływu na tempo prac. W marcu rozpoczniemy budowę autostrady między Zgorzelcem a Bolesławcem. A w trakcie zdobędziemy pozwolenie na odcinek od Bolesławca do Krzyżowej, gdzie prace ruszą w drugiej połowie roku. GDDKiA jest krytykowana także za opóźnienia z wykupem gruntów pod budowę Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Choć decyzję o jej lokalizacji minister transportu podjął w 2003 r. i już wtedy można było rozpocząć przejmowanie nieruchomości. A tak droga wciąż nie może powstać. Ostatecznie GDDKiA zdecydowała się rozpocząć inwestycję od budowy mostu, przez który w przyszłości biec będzie obwodnica. Szczegóły: http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35754,3901174.html .