Wrocław chce znać korzyści z autobusów elektrycznych
Wrocław jako jedno z nielicznych dużych miast nie posiada w swojej flocie autobusów elektrycznych.
Wkrótce może to się jednak zmienić. Miasto chce w pierwszej kolejności poznać korzyści i koszty z eksploatacji elektrobusów.
Elektryczna analiza
Urzędnicy szukają firmy, która opracuje dokumenty pod nazwą: Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu” oraz „Analiza możliwości powiązania zasilania miejskiego transportu zbiorowego ze źródeł zielonej energii” . Dokumenty mają być gotowe w ciągu 20 tygodni.
Co będzie zawierać analiza kosztów i korzyści autobusów elektrycznych? Pierwsze z wymienionych opracowań musi zawierać takie treści jak:
- analizę stanu obecnego,
- przegląd środków transportu możliwych do zastosowania w komunikacji miejskiej z uwzględnieniem kosztów zakupu i eksploatacji oraz budowy infrastruktury: w tym rozeznanie rynku autobusów zeroemisyjnych wraz z określeniem kosztów zakupu, analizę kosztów eksploatacji autobusów zeroemisyjnych wraz z analizą potrzeb oraz kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury (wskazanie dostępnych rozwiązań),
- określenie aktualnych wymogów ilościowych w zakresie taboru zeroemisyjnego w świetle zapisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
- analizę finansowo-ekonomiczną kosztów i korzyści wynikających z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych w Gminie Wrocław: w tym wykonanie bilansu zysków i strat wynikających z zakupu i eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w porównaniu z eksploatacją autobusów zasilanych silnikami spalinowymi uwzględniającego między innymi: koszty zakupu nowych pojazdów, koszty eksploatacji i utrzymania pojazdów, koszty rozbudowy i utrzymania infrastruktury, opłaty za korzystanie ze środowiska, inne koszty i korzyści możliwe do określenia, a także wskazanie możliwych scenariuszy inwestycji taborowych, w tym scenariusza bazowego oraz możliwych alternatywnych wariantów inwestycyjnych w tabor zeroemisyjny (minimum dwa warianty inwestycyjne ze szczególnym uwzględnieniem taboru wodorowego),
- analizę środowiskową wraz z oszacowaniem efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla poszczególnych komponentów środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzi (emisja spalin do powietrza, emisja hałasu, emisja fal elektromagnetycznych, emisja odpadów, zanieczyszczenie wód i gleby, wpływ na florę i faunę) w Gminie Wrocław,
- analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji oraz ocenę komfortu życia mieszkańców Gminy Wrocław przy wykorzystaniu autobusów komunikacji miejskiej napędzanych za pomocą silników spalinowych oraz autobusów zero emisyjnych,
- przygotowanie projektu dokumentu na potrzeby udziału społeczeństwa,
- podsumowanie końcowe wyników przeprowadzonych analiz oraz ocenę zasadności wykorzystania autobusów zeroemisyjnych w Gminie Wrocław.
A może OZE?
Z kolei dokument dotyczący możliwości powiązania transportu z OZE ma zawierać:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- analizę schematu infrastruktury sieci, obiektów i zasilania,
- określenie zapotrzebowania na energię,
- określenie metod zasilania,
- analizę dostępnych rozwiązań, w tym m. in.: wiaty solarne, DIP-y, stacje z odzyskiem energii, stacje ładowania wraz z zaproponowaniem schematu wykorzystania w transporcie zbiorowym w Gminie Wrocław,
- analizę możliwości montażu instalacji fotowoltaicznej na terenie nieruchomości MPK Sp. z o.o. celem zwiększenia udziału pozyskanej energii z odnawialnych źródeł energii (OZE) w bilansie energetycznym,
- analizę finansowo-ekonomiczną kosztów i korzyści wynikających z wykorzystania źródeł zielonej energii – OZE do zasilania miejskiego transportu zbiorowego.
Analityczne Formalności
Miasto czeka na oferty od wykonawców do 23 czerwca.
Do kryteriów oceny ofert należą
- cena (60%),
- doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji przedmiotu zamówienia (40%).