Wrightbus zbuduje Routemaster`y XXI wieku

infobus
06.01.2010 15:05
23 grudnia Boris Johnson, burmistrz Londynu i zarząd Transport for London (TfL) ogłosili, że to angielski producent Wrightbus wykona ostateczny projekt i zbuduje –na podstawie kultowego Routemaster`a –nowe autobusy dla Londynu. Przypomnijmy, że na początku zeszłego roku TfL rozpisało konkurs na wybór koncepcji stylistycznej. Po jego zakończeniu przyznano wiele nagród (także wśród najmłodszych projektantów), a pierwsze miejsce przypadło ex aequo dwóm projektom: Aston Martin &Foster oraz Capoco Design Ltd. Następnie ogłoszono, że na podstawie tych dwóch prac ma powstać finalny projekt, który przede wszystkim będzie miał za zadanie przenieść to co wymyślili designerzy na grunt praktyki i technicznych możliwości. I ponowie ogłoszono konkurs ofert. 22 maja zaproszenie do negocjacji zostało wysłane do sześciu autobusowych producentów. Zwycięzcą okazał się Wrightbus –specjalista od piętrowych autobusów, który na początku br. podpisał z TfL stosowaną umowę (zgodnie z angielskim prawem o zamówieniach publicznych, od momentu ogłoszenia zwycięzcy do podpisania umowy musi opłynąć 10 dni). –„Londyńczycy ze stoickim spokojem czekali na wyniki zakulisowych rozmów, które miały wyłonić producenta Routemaster`ów XXI wieku. Decyzja już zapadła i w przyszłym roku możemy spodziewać się pojawienia nowej ikony Londynu. To będzie wielki powrót otwartej, tylnej platformy w autobusach, ale także powitanie najnowszej technologii z zakresu ekologii. Nowy Routemaster połączy w sobie tradycję i nowoczesność”–powiedział Boris Johnson, burmistrz Londynu.
koncepcja Fosters &Aston Martin, ciekawe ile z wizji stylistów zostanie zachowane w ostatecznym wyglądzie Routemaster`a, który pojawi się na ulicach Londynu w 2011 roku.Nagrodzone prace: HECTOR_SERRANOkoncepcja Capoco, ciekawe ile z wizji stylistów zostanie zachowane w ostatecznym wyglądzie Routemaster`a, który pojawi się na ulicach Londynu w 2011 roku.
Historyczny moment
Pierwsze nowe Routemaster`y mają pojawić się na londyńskich ulicach w 2011 r. Mark Nodder, dyrektor zarządzający grupy Wright po ogłoszeniu decyzji TfL powiedział: –„Oczywiście jesteśmy dumni, że zostaliśmy preferowanym producentem nowego Routemaster`a. To początek nowego ekscytującego rozdziału w zakresie transportu miejskiego w jednym z największych miast na świecie i Wrightbus ma zaszczyt wziąć w tym udział. To wielki przywilej i wspaniała okazja móc zaprojektować i zbudować pojazd, który z pewnością będzie rozpoznawalny na całym świecie.”
O wadze tego zamówienia mówił także David Brown, dyrektor zarządzający transportem naziemnym TfL: –„Wrightbus ma za sobą długą historię w zakresie tworzenie innowacyjnych projektów –realizowanych także we współpracy z TfL. To właśnie z Wrightbus wprowadziliśmy pierwsze autobusy hybrydowe na londyńskie linie, a aktualnie realizujemy projekt eksploatacyjnych testów autobusów na ogniwa paliwowe’. Warto tutaj dodać, że TfL przyjęło program dochodzenia londyńskiej floty autobusowej do technologii hybrydowej, a także dużo ambitniejszy projekt modernizacji całego taboru do normy Euro 4. Wszystkie te działania mają przygotować Londyn do wielkiego komunikacyjnego sprawdzianu podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich 2012.
Nagrodzone prace: ALEXANDERCROLLANagrodzone prace: LAUKNagrodzone prace: LOTTIDUKE_A_Narodzone prace: JAMIEMARTIN2
Zielone Routemaster`y
I na koniec kilka słów o rozwiązaniach technicznych, które zostaną zastosowane w nowych autobusach dla Londynu. Pojazdy będą posiadały:
– otwartą, tylną platformę –element za którym Londyńczycy tęsknili chyba najbardziej. Nowość to możliwość jej okresowego zamknięcia np. w nocy;
– hybrydowy układ napędowy, który ma przynieść aż o 40 procent mniejsze zużycie paliwa niż tradycyjne napędzane autobusy i o 15 procent mniejsze zużycie paliwa niż aktualnie jeżdżące po Londynie piętrowe autobusy hybrydowe;
– troje drzwi (w tym jedne na tylnej platformie) plus dwie klatki schodowe dadzą autobusom nowatorski charakter i zapewnią szybszą i bardziej płynną wymianę pasażerów;
– Routemaster`y będą emitować o 40 procent mniej NOx i 33 procent cząstek stałych w porównaniu z silnikami diesla;
– pojemność nowych autobusów będzie wynosić co najmniej 87 pasażerów.
Nie do końca wiadomo, jak ostatecznie będzie wyglądała kabina kierowcy. Wydaje się to mało prawdopodobne, żeby Routemaster`y zachowały tradycyjny układ –czyli kabina wychodząca w połowie szerokości konstrukcji na zwis przedni. To nie jedyny problem, który czeka konstruktorów i dlatego jesteśmy bardzo ciekawi, jak daleko nowe pojazdy będą różniły się od pierwowzorów. Przykłady „Mini”czy „Garbusa”pokazują, że bardzo ciężko jest dorównać do legendarnego pierwowzoru, nie mówiąc już o ich prześcignięciu. Jedno jest pewne –Wrightbus ma ogromne kwalifikacje to realizacji zamówienia i na pewno poradzi sobie z tym wyzwaniem. Można tylko żałować, że Scania odpadła z rywalizacji na wykonanie Routemaster`a –wtedy pewnie byłoby one produkowane w Polsce…