Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrightbus dostarczy 50 autobusów StreetCar dla Las Vegas

infobus
07.11.2007 15:45

Do wiosny 2008 r., na ulice Las Vegas wyjedzie 50 autobusów Wright StreetCar, charakteryzujących się futurystycznym wyglądem. Fot. WrightBusPojazdy dla Las Vegas zostaną wyposażone w układ jezdny firmy ZF. Portalowy most napędowy typu AV 132 zapewni bezstopniowe przejście nawet w tylnej części pojazdu. Fot. ZF Friedriechshafen AGPortalowa, nie napędzana oś tylna ZF AVN 132. Fot. ZF Friedriechshafen AG

Regionalna Komisja Komunikacyjna (RTC) w Las Vegas, zarządzająca komunikacją publiczną w Południowej Newadzie, zamówiła 50 autobusów przegubowych Wright StreetCar z napędem hybrydowym. Te 18,75-metrowe autobusy wyglądają jak tramwaje z filmu science fiction, ale poruszają się na zwyczajnych kołach. Od wiosny 2008 r., 50 takich pojazdów będzie jeździć po drogach stolicy amerykańskiego hazardu. Część z nich zostanie przeznaczona do obsługi połączeń z sąsiednim miastem Boulder, pozostałe będą jeździć na liniach miejskich w Las Vegas. Z myślą o komforcie i niezawodności, w autobusie producent postanowił zamontować portalowe osie ZF: AV 132 (most napędowy) i AVN 132 (tylna oś nie napędzana). Ich konstrukcja umożliwia uzyskanie poziomu podłogi nad mostem napędowym rzędu 405 mm. Dzięki temu w przejściu można wyeliminować wszelkie stopnie i schody, więc pasażerowie mogą szybko wsiadać i wysiadać z autobusu, a także bezpiecznie poruszać się wewnątrz pojazdu. Dla zarządu komunikacji, niska podłoga oznacza także oszczędności: wymiana pasażerów na przystankach odbywa się znacznie szybciej, niż w autobusach wysokopodłogowych. W efekcie, autobusy przegubowe mogą w tym samym czasie obsłużyć więcej przystanków, albo obsłużyć tę samą liczbę przystanków przy krótszym czasie przejazdu. Dla firmy ZF, zamówienie to stanowi rodzaj misji: większego rozpowszechnienia technologii niskopodłogowej na rynku amerykańskim. Dobrze znana idea szybkiej komunikacji autobusowej (BRT), która w znacznym stopniu opiera się na technologii niskopodłogowej ZF, jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem nie tylko dla szybko rozrastających się metropolii Ameryki Południowej i Azji, ale także dla wielu miast Zachodniego Wybrzeża USA, które także przeżywają intensywny rozwój, a więc także potrzebują niedrogich, wydajnych systemó1) komunikacji publicznej. Autobusy Wright StreetCar nie tylko optycznie znakomicie wpisują się w krajobraz Las Vegas, są także znacznie tańsze pod względem kosztów zakupu, niż prawdziwe tramwaje, bowiem nie trzeba dla nich przygotowywać torowisk. Co więcej, przegubowe modele dla Las Vegas zostaną wyposażone w bardzo ekologiczny, hybrydowy układ napędowy „Thundervolt”. Napęd ten, znakomicie współpracujący z osiami ZF produkowanymi w Passau, dostarczany przez amerykańską firmę ISE, miał duży udział w zwycięstwie oferty firmy Wright Bus.