Wrightbus bankrutuje! Pierwsza ofiara elektrobusów
Wrightbus, jeden z największych brytyjskich producentówautobusów i główny dostawca piętrusów dla Londynu znalazł się pod zarządem komisarycznym.
Wrightbus to rodzinnafirma, która produkcje autobusy od 1946 r. Spółka z siedzibą w Ballymena, w Irlandii Północnej, znana jestgłównie jako producent piętrowych autobusów New Routemaster dla Londynu.
Niestety, od dwóch lat producent notuje 15 mln GBP strat rocznie i szacujesię, że wymaga zastrzyku finansowego w wysokości 30 mln GBP. Wcześniejsze rozmowyo przejęciu firmy z trzema potencjalnymi inwestorami – m.in. chińskim Weichai -zakończyły się fiaskiem.
Zdaniem pośredniczącej w tych rozmowach firmydoradczej Deloitte – „nie było możliwe znalezienie nabywcy, który chciałbykontynuować działalność”. Upadek irlandzkiego producenta oznacza utratę miejscpracy przez ok. 1,2 tys. pracowników Wrightbus.
Elektryczny problem
Wrightbus należy cały czas do rodziny Sir Williama Wrighta, jej92-letniego założyciela. Rzecznik rodziny powiedział, że zmiana technologii wautobusach i przejście z silników wysokoprężnych na elektryczne spowodowała gwałtownyspadek popytu na autobusy w Wielkiej Brytanii.I stąd problemy firmy.
„Gwoździem do trumny” Wrightbus okazały się piętrusydla Londynu, których zakupy – po zmianiena stanowisku burmistrza tego miasta – zostały w 2017 r. zamknięte. TfLpowiedziało stop projektowi New Bus for London i od tamtej pory przyszłość stołecznej komunikacji to elektryczne autobusy spod znaku BYD-ADL.
Przypomnijmy, że do 2017 r. TfL wydał aż 350 milionów funtów na zakup 1000nowych Routemasterów po 350 000 funtów za każdy, podczas gdy zwykła hybrydakosztuje na Wyspach około 300 000 funtów. To jednak widać nie pomogło Wrightbus.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co dalej?
Zgodnie z brytyjskim prawem,komisarz zarządzający Wrightbus ma teraz tydzień na znalezienie nabywcy. Czy tosię uda? Przy obecnej polityce brytyjskiego rządu raczej wątpliwe.
Warto zauważyć, że dla Wielkiej Brytanii to drugi cios w jej gospodarkę w tym tygodniu – w poniedziałekupadła grupa Thomas Cook. Teraz Wrightbus. W tej sytuacji Boris Johnson,premier Wielkiej Brytanii, spotkał się w środę z przedstawicielami firmy i rozmawiał o jej ratowaniu. Przypomnijmy,że to właśnie Johnson, kiedy był burmistrzem Londynu, zamówił flotę piętrowychautobusów New Routemaster.
„