Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wowo podsumowuje polskie testy K-Busa

infobus
21.10.2020 13:00

Od 8 września do 6 października trwały w naszym kraju jazdy testowe elektrycznego autobusu E-Solar City, produkowanego na bazie Nissana ENV -200 przez austriacką firmę K-Bus Kutsenits.

Autobus był prezentowany i testowany w spółkach miejskich i urzędach miast i gmin w wielu miejscach w Polsce: Bielsko-Biała, Łomża, Ciechanów, Nysa, Świdnica i gminy ościenne: Marcinowice i Żarów, Polkowice, Strzegom, Nowy Targ, Zakopane i Ząbkowice Śląskie.

Nad Morskim Okiem

Najdłuższe testy odbyły się na liniach miejskich w Nowym Targu – przez ponad tydzień pojazd przejechał prawie 900 km. Testy wykazały, że zużycie energii w zależności od warunków eksploatacji wynosi 25-30 kWh na 100 km. Przy założeniu ceny 1 kWh – 0.60 zł, jest to koszt rzędu15-18 zł na 100km. Średni zasięg autobusu w różnych warunkach na jednym ładowaniu możemy oceniać na 130 -170 km. Jedno doładowanie w ciągu dnia może zwiększyć dzienny zasięg E-Solara o następne 100 km.

W warunkach miejskich, z dużą ilością przystanków, skrzyżowań oraz w terenie z podjazdami, zjazdami ze wzniesień, pojazd charakteryzuje się wysokim stopniem odzysku – rekuperacji energii. W trakcie testów osiągaliśmy wynik na poziomie od 30% do 45% odzysku energii.

Autobus zobaczyli także przedstawiciele Tatrzańskiego Parku Narodowego, gdzie odbył się testowy przejazd na trasie centrum Zakopanego, Kuźnice, Łysa Polana, szlak na Morskie Oko ( do schroniska), Bukowina Tatrzańska, Murzasichle, Kuźnice o długości ponad 65 km. Średnie zużycie energii w tych trudnych warunkach wyniosło ok 40 kWh, koszt przejechania 100 km to ok. 24 zł, a możliwy zasięg na tej trasie na jednym ładowaniu to około 100 km.

Za 870.000 zł netto

E-Solar City posiada układ napędowy Nissan e-nv 200 o mocy 80 kW/109 kM plus baterie o pojemności 40 kWh. Dodatkowa bateria o pojemności od 4 do 8 kWh zasila wyposażenie autobusu takie jak system informacji pasażerskiej, klimatyzację i ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej, sterowanie drzwiami.

Elektrobus może być ładowany przy użyciu m.in. mobilnej – przenośnej ładowarki o mocy 20 kW, którą należy podłączyć do gniazda trójfazowego 32A. Czas ładowania 3 do 5 godz. Na wyposażeniu jest również ładowarka sieciowa 230V dostarczona przez Nissana, ale czas ładowania to kilkanaście godzin. Tak więc proces ładowania nie wymaga praktycznie żadnych nakładów na infrastrukturę.

Prezentowana w Polsce wersja autobusu to E-Solar City II ma łączną pojemność 26 osób, w tym 12 miejsc siedzących + 3 rozkładane oraz miejsce na wózek osoby niepełnosprawnej. Jest to autobus w 100% niskopodłogowy, 10 miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, co w klasie MINI jest prawdopodobnie najlepszym wynikiem. Autobus wyposażony jest w klimatyzację i ogrzewanie kierowcy, oddzielną klimatyzację i ogrzewanie (promienniki) części pasażerskiej. Dodatkowo na dachu znajdują się panele fotowoltaiczne, które ładują dodatkową baterię.

-„Najważniejszą informacją dla potencjalnych użytkowników jest koszt wymiany baterii. Obecnie producent określa ten koszt na poziomie 15.000 euro netto, co jest kilkukrotnie niższą ceną w porównaniu do innych producentów autobusów elektrycznych tej wielkości – podkreśla Jarek Głębocki, prezes Wowo sp. z o.o. i dodaje: -„Na prezentowany autobus wraz z ładowarką przenośną 20kW mamy teraz specjalną cenę – 870.000 zł netto. Oferta ważna jest tylko i wyłącznie dla tego egzemplarza i jest niższa od cen katalogowych ok. 120.000 zł netto.Na autobus E-Solar możemy zaproponować też finansowanie w formie leasingu lub najmu długoterminowego.”