Wokół TRANSEXPO 2006: Volvo i hiszpańskie posiłki
Volvo i Sunsundegui
Zacznijmy prezentację oferty Volvo od budzącego największe zainteresowanie autobusu Volvo B9R Elegance z nadwoziem Sunsundegui. Nawiązując do pięknych tradycji hiszpańskiej szkoły wzornictwa przemysłowego i doskonale stylistycznie opracowanego modelu Sideral 2000, nowy pojazd wyróżnia się ciekawą i elegancką linią. Na pewno bez problemu można go odnaleźć na parkingu –przede wszystkim dzięki charakterystycznej przedniej ścianie i oryginalnie zaprojektowanym lusterkom (szczególnie lewe można uznać za majstersztyk autobusowego designu). Powagi dodaje mu atrapa chłodnicy ze znaczkiem Volvo, który ciekawie łączy nowoczesne linie nadwozia. Początkowo Volvo B9R było przeznaczone tylko na rynek meksykański i tylko niewielka ich liczba została zabudowana w Europie –oczywiście w Hiszpanii. W momencie wejścia normy Euro 4 zarząd Volvo postanowiło jednak wprowadzić to podwozie do szerszej sprzedaży na naszym kontynencie. To podwozie to z jednej strony połączenie niezawodności serii B9 z nowoczesnymi komponentami znanymi z platformy TX. Pneumatyczne zawieszenie, układ EBS i hamulce tarczowe stanowią jego standardowe wyposażenie. Pojawiły się w nim również elektroniczne nowinki, jak np. Hill Start Aid –system który pomaga kierowcy ruszyć pod górę bez cofania się autobusu, utrzymując siłę hamowania do momentu, gdy kierowca nie wciśnie pedału gazu. W ciężkich sytuacjach przydaje się także EBA (Emergency Braking Assistance), który w momencie awaryjnego hamowania dociska hamulce z całą mocą (odpowiednik Brake Assistence w autobusach Mercedes-Benz i Setra).
Ciekawą funkcją jest także układ hamowania mieszanego (Brake Blending), który zapewnia optymalną współpracę wszystkich układów hamowania –hamulców kół, hamulca silnikowego i retarderów – w zależności od prędkości i zaistniałych okoliczności. Postaramy się o nim więcej napisać w kolejnych wydaniach InfoBusa. Serce B9R to nowy, 9-litrowy silnik Volvo D9B o mocy 340 KM (1600 Nm) lub 380 KM (1700 Nm). Jest to jeden z najnowocześniejszych silników na rynku. Jednostka spełnia wymagania normy Euro 4 dzięki technologii SCR. Standardowo autobus Volvo B9R Elegance wyposażony jest w 6-stopniową ręczną skrzynię biegów jako opcja występuje półautomatyczna Volvo I-shift. Zresztą bogate wyposażenie opcjonalne to silna strona Volvo B9R Elegence. Klient może dokupić m.in. klimatyzację, oryginalny system audiowizualny Volvo Sound &Vision, WC, lodówkę, układ ogrzewania o większej wydajności czy hydraulicznie sterowane drzwi luku bagażowego. Do wyboru są także dwa warianty długości autokaru –pierwsza to 12,2 m przy pojemności 55 pasażerów, a druga 12,9 m przy pojemności 59 pasażerów.
Z myślą o wszystkich użytkownikach
Pokazane na TRANSEXPO Volvo 9700 posiadał jedną z najdłuższych list wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa. W pojeździe został zastosowany w tym roku system FUPS (Front Underrun Protection System), który w przypadku kolizji czołowej zapobiega wjechaniu samochodu pod autobus, co jest najczęstszą przyczyną śmierci pasażerów aut osobowych. Za zabezpieczenie kolan kierowcy w sytuacji zderzenia odpowiada system Knee Impact Protection (KIP): panele za kierownicą absorbują część siły uderzenia, zmniejszając tym samym ryzyko poważnych obrażeń. Volvo 9700 dostępny będzie w kilku wersjach: do wykorzystania w przewozach turystycznych, czarterowych, międzymiastowych i dalekobieżnych. Całkowita oferta obejmuje 2 i 3-osiowe wersje z dwoma wariantami umiejscowienia silnika: z tyłu (B) i w środkowej (M) części pojazdu. Dzięki modułowej budowie podwozi możliwe jest zaoferowanie klientom pojazdów o długościach od 10,4 (podwozie B12M) do 15 metrów i to w trzech różnych opcjach wysokości: 3,4, 3,6 i 3,8-metra. Dodajmy, że rodzina 9700 i 9900 zmieniły w tym roku design (premiera na IAA 2006). Obecnie ich widoczną cechą jest mocne przełamanie na ścianie przedniej, które miało za zadanie nadać pojazdowi bardziej dynamiczny charakter. Cóż, raczej nie jest to klasyczny, ponadczasowy design Volvo, który sądząc po zaprezentowanych premierach, obecnie wyraźnie zbliżył się do światowych tendencji w zakresie wzornictwa przemysłowego. Ma być nowocześnie i agresywnie. Niektórym to się podoba.
Mocniejsze 7700
Nowy, mocny, zoptymalizowany pod kątem wydajności i ekonomiczności 9 litrowy silnik, unowocześniona kabina kierowcy, lepsza zwrotność i poziom bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. To w skrócie nowe Volvo 7700. Do najważniejszych zmian należy zastosowanie 9-litrowego silnika (zamiast jednostki 7 litrowej), która występuje w następujących zakresach mocy: 260, 310 i 360 KM. Wysokoprężny silnik jest przystosowany do wymogów zarówno Euro4, jak i Euro 5. Jest to możliwie dzięki zastosowaniu technologii SCR. Zmiany w autobusie miejskim dotyczą także jego wyglądu zewnętrznego i tutaj –podobnie jak w przypadku serii 9700 i 9900 –zdania są podzielone. Niektórym się podoba nowy design, inni uważają, że poprzedni był lepszy. Naszym zdaniem z czasem przyzwyczaimy się do nowej stylistyki 7700 i nie będzie ona już wkrótce wzbudzała żadnych kontrowersji. Natomiast ciekawym zabiegiem w 7700 jest poszerzenie tylnej szyby o dodatkowe 30 cm, co zwiększa przestronność wnętrza i polepsza widoczność. Kolejna dobra widomość dla pasażerów to nowa osłona akustyczna komory silnika.
Szeroka oferta
O nowościach w ofercie Volvo Polska, a przede wszystkim o współpracy z firmą Sunsundegui rozmawialiśmy w Kielcach z Pawłem Hałasem, dyrektorem sprzedaży Volvo Polska, Autobusy. Oto co nam powiedział:
InfoBus: W tym roku Volvo zaprezentowało naprawdę szeroką ofertę. Szczególnie duże zainteresowanie wśród zwiedzających wzbudził autobus Volvo B9R Elegance z nadwoziem hiszpańskiej firmy Sunsundegui. Czy to początek procesu wprowadzania na polski rynek autobusów na podwoziach Volvo zabudowywanych przez firmy zewnętrzne?
Volvo B9R Elegance to efekt współpracy globalnej. Volvo uznało, że korzystne byłoby poszerzenie oferty w segmencie pojazdów turystycznych o jeszcze jeden pojazd –konkurencyjny cenowo wobec modeli Volvo 9700 i 9900. Dlatego z grona firm nadwoziowych wybrano hiszpańskiego producenta Sunsundegui, z którym zawarto umowę o współpracy. Mamy spore doświadczenie w kooperacji z tą firmą na wielu rynkach –także u polskich klientów pojawił się już pierwszy autobus Sunsundegui Sideral 2000 na podwoziu Volvo B12B. Dlatego naturalnym krokiem było zawarcie bardziej formalnego przymierza, które zaowocowało produktem opartym konstrukcyjnie na modelu Sideral 2000, ale z ulepszonym designem. Autokar Volvo B9R Elegance bazuje na atrakcyjnym cenowo podwoziu B9R, które będzie stosowane przez Sunsundegui tylko dla tego modelu. Wszystkie pozostałe autobusy turystyczne hiszpańskiej firmy korzystające z platform Volvo będą zabudowywane na B12B. Oba te podwozia produkowane są w szwedzkich zakładach Volvo w Boras, a następnie transportowane do Alsasua –do fabryki Sunsundegui.
InfoBus: Czy w najbliższym czasie Volvo Polska zaoferuje także inne autobusy zabudowywane przez firmy zewnętrzne?
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami w ten temat.
InfoBus: Polscy użytkownicy do tej pory dosyć niechętnie odnosili się do autobusów hiszpańskich. Wyjątkiem są produkty Scania-Irizar. Zdaje się, że Volvo będzie podążała teraz tą właśnie drogą. Czym będzie się różnił „Elegance”od autokarów Sunsundegui Sideral 2000, oferowanych na naszym ryku przez warszawską firmę Futura-Bus?
InfoBus: Tak jak już wspomniałem –„Elegance”jest montowane na innym podwoziu, a także jego stylistyka jest nieco odmienna. Co jednak najważniejsze dla polskich użytkowników –Volvo B9R Elegance jest traktowane przez nas jako kompletny autobus Volvo. Dlatego podlega pełnej obsłudze warsztatowej wykonywanej przez naszą sieć serwisową. To ogromna różnica w porównaniu z innymi autobusami oferowanymi przez Sunsundegui w Polsce, które w przypadku zastosowania podwozia Volvo mogą liczyć na pomoc serwisową tylko w tym zakresie. Dodatkowo te autobusy różnią się ceną, gdyż podwozie B9R jest po prostu tańsze.
InfoBus: Czy nowy produkt nie komplikuje zbytnio waszej oferty w segmencie autobusów turystycznych, gdzie mamy już serie Volvo 9700 i 9900? Może „Elegance”powinien bardziej funkcjonować jako autobus międzymiastowy o podwyższonym komforcie?
Rzeczywiście nasza turystyczna oferta jest teraz dosyć bogata. Mamy tutaj najbardziej topowy model Volvo 9900 z amfiteatralnym układem siedzeń, z osobnymi drzwiami kierowcy i bardzo eleganckim wykończeniem wnętrza. Kolejnym autokarem wywodzącym się również z wyższej półki jest doskonale znany u nas model Volvo 9700. Warto podkreślić tutaj, że oba te autobusy są produkowane w fabryce Volvo we Wrocławiu, gdzie segment pojazdów międzymiastowych i turystycznych ma już dominujący udział w całej produkcji. W tym roku dodatkowo w segmencie autokarów pojawi się Volvo B9R Elegance, który będzie balansował na pograniczu segmentu autobusów turystycznych i międzymiastowych. Moim zdaniem przypomina on jednak bardziej rasowego „turystę”. Jego najważniejszym atutem jest niska cena i markowe podwozie Volvo. Liczę na to, że „Elegance”pozwoli nam zająć lepszą pozycję w segmencie autokarów ekonomicznych, gdzie do tej pory dominowały takie modele jak Mercedes-Benz Tourismo, VDL Bova Futura czy Scania-Irizar Century.
InfoBus: Wszystkie wystawione autobusy przez Volvo zostały wyposażone w silniki Euro 4…
Tak. W przypadku autobusów miejskich to stosowanie silników Euro 4, a co ważne -dzięki zastosowanej technologii SCR –także Euro 5, jest już przyjętym przez nas standardem. W przypadku autobusów międzymiastowych i turystycznych wszystko zależy od życzenia klienta. Tu zastosowanie silników Euro 5 wiąże się z dodatkową drobną opłatą. W przypadku zastosowania jednostek Euro 5 nie ma konieczności powiększania zbiornika na AdBlue. Mimo, że zwiększa się wówczas zużycie roztworu mocznika (5-6% zużycia paliwa) to pojemność zbiornika wynosząca 60 litrów spokojnie wystarcza na przejechanie 5-6 tys. km. Można powiedzieć, że AdBlue będzie rzadziej dolewany niż płyn do spryskiwaczy.
InfoBus: Na TRANSEXPO 2006 pokazaliście także nowy autobus miejski Volvo 7700. Jakie zaszły w nim najważniejsze zmiany?
Nowy pojazd to spełnienie oczekiwań naszych klientów. Zastosowaliśmy w nim nowy silnik o większej mocy i pojemności. To nowoczesna jednostka B9B, gdzie maksymalny zakres mocy wynosi aż 340 KM. Czyli wszelkie problemy z niedostatkiem mocy, jakie mogły pojawiać się przy poprzedniej serii B7 teraz odchodzą w przeszłość. Nowy silnik został ulokowany pionowo w tylnej części pojazdu. Nowością jest wyprowadzenie chłodnicy na dach autobusu. Dzięki temu znacznie poprawiła się jej wydajność, a my mogliśmy lepiej rozplanować przestrzeń pasażerską przy komorze silnika. Ponadto zmienił się design pojazdu oraz dopracowaliśmy system elektroniczny, który obecnie w pełni obejmuje urządzenia ulokowane zarówno w podwoziu, jak i nadwoziu autobusu. Wystawiony w Kielcach egzemplarz został wykonany dla klienta francuskiego, dlatego mamy tutaj specyficzną zabudowę kabiny kierowcy, poręcze wykonane ze stali nierdzewnej oraz fotele francuskiej produkcji.
InfoBus: Na zakończenie –jak Pana zdaniem będzie wyglądał w tym roku polski rynek autobusów i jaką Volvo zajmie na nim pozycję?
W łącznej klasyfikacji na zakończenie roku Volvo wypadnie w Polsce trochę gorzej niż w poprzednich latach, co jest związane z naszą mniejszą aktywnością w zakresie przetargów publicznych i w konsekwencji brakiem dużych kontraktów na dostawy autobusów miejskich. Natomiast doskonale nam idzie w segmencie turystycznym, na którym się koncentrujemy i gdzie najprawdopodobniej podwoimy naszą sprzedaż. I to uznaję, za nasz największy sukces.
InfoBus: Bardzo dziękuję za rozmowę.