Wojsko coraz bliżej autobusów od Irizara. Anulowano trzecie zadanie
15 lipca 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie podjęła decyzję o anulowaniu trzeciego zadania w przetargu na zakup 15 autobusów międzymiastowych (z opcją na 14 kolejnych).
Przypomnijmy, że to pierwszy od dwóch lat duży kontrakt polskiej armii w zakresie odnowy pasażerskiego taboru. Po raz ostatni „zielone” autokary zamówiła w 2020 roku 1 Regionalna Baza w Wałczu i było to 15 autobusów Autosan Lider 10. Wszystko wskazywało na to, że podobnie będzie i w tym roku, ale … zabrakło oferty Autosanu, natomiast jego miejsce zajęła firma Wanicki z ofertę autobusów od hiszpańskiego producenta - Irizara.
CZEGO CHCIELI ŻOŁNIERZE?
Przedmiotem najnowszego autobusowego zamówienia Wojska Polskiego – ogłoszonego 8 czerwca – była dostawa łącznie 29 szt. autobusów, gdzie 15 sztuk jest gwarantowanych, a 14 występuje jako opcja, z której armia może skorzystać w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Wszystkie pojazdy mają trafić do 2. Regionalnej Bazy Logistycznej na ul. Marsa w Warszawie, w terminie do 30 listopada 2022 r. W podziale na zadania wygląda to następująco:
- Część nr: 1 to dostawa autobusów w ilości 10 szt. (w tym: zamówienie gwarantowane 5 szt., zamówienie opcjonalne 5 szt.)
- Część nr: 2. to dostawa autobusów w ilości 10 szt. (w tym: zamówienie gwarantowane 5 szt., zamówienie opcjonalne 5 szt.)
- Część nr: 3 to dostawa autobusów w ilości 9 szt. (w tym: zamówienie gwarantowane 5 szt., zamówienie opcjonalne 4 szt.).
Jedna oferta
Na oferty żołnierze czekali do 5 lipca. Spodziewaliśmy się przynajmniej kilu propozycji, ale ostatecznie w postępowaniu wzięła udział tylko firma Wanicki – przedstawiciel hiszpańskiej marki Irizar w Polsce, który zaoferował:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- w zadaniu nr 1. kwotę 13.763.700,00 PLN brutto / 11.190.000,00 PLN netto, co daje jednostokową ceną autobusu Irizar i4 na poziomie 1.119.000 PLN netto;
- w zadaniu nr 2. kwotę 13.763.700,00 PLN brutto / 11.190.000,00 PLN netto, co daje jednostokową ceną autobusu Irizar i4 na poziomie 1.119.000 PLN netto;
- w zadaniu nr 3. kwotę 16.815.330,00 zł brutto / 13.671.000,00 zł netto, co daje jednostokową ceną autobusu Irizar i4 na poziomie 1.519.000 PLN netto.
Skąd taka różnica w cenie w trzecim zadaniu? Nie wiadomo. Tym bardziej, że budżet zamawiający rozkłada się równomiernie między wszystkie trzy zadania: w zakresie zadania nr 1 to 6.400.000,00 PLN brutto; w zakresie zadania nr 2 to 6.400.000,00 PLN brutto; w zakresie zadania nr 3 to 6.400.000,00 PLN brutto.
Tajemnica trzeciego zadania pozostanie chyba zagadką już do końca, bo wojsko decyzją z 15 lipca anulowało tą część. Tym samym „na stole” pozostały dwa zadania na łącznie 10 autobusów + 10 identycznych pojazdów w opcji. To oznacza, że żołnierze bardzo poważnie rozpatrują polsko-hiszpańską ofertę, a szanse Wanickiego i Irizara na pierwsze zwycięstwo w przetargu dla Wojska Polskiego radykalnie wzrosły. Mimo, że w zadaniu pierwszym i drugim mamy ponad dwukrotne przekroczenie kwot.
Naszym zdaniem, wojsko doszło do wniosku, że w tym roku Autosan nie jest w stanie wyprodukować dla nich pojazdów w wyznaczonym budżetem terminie , gdyż realizuje ogromne kontrakty miejskie - przede wszystkim dla MZA Warszawa oraz Radomia. Dlatego w tej sytuacji rozpoczęto operację poszukiwania dodatkowych funduszy na autokary Irizara. Przypomnijmy, że wszystkie pojazdy mają dojechać do wojskowej bazy w bardzo krótkim okresie czasu - do końca listopada, także tutaj dalsze decyzje będą zapadać szybko.