Wojsko chce kupić 34 autobusy
Jednostka Wojskowa nr 4226 z Warszawy ogłosiła drugi w tym roku przetarg na dostawę nowych autobusów. Pierwszy, ogłoszony w lutym, na 5 szt. autobusów został unieważniony z powodu przekroczenia sumy zarezerwowanej przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia.
Teraz gra toczy się aż o 34 pojazdy, w tym zamówienie gwarantowane to 19 szt. i zamówienie opcjonalne ? 15 szt. To oznacza, że deklaracje Ministerstwa Obrony Narodowej o zwiększeniu wydatków na uzbrojenie polskiej Armii nie były ?rzucone na wiatr? i w przypadku ?zielonych? autobusów już widać tego konkretne efekty.
Szczegółowa charakterystyka przedmiotu zamówienia zostanie zawarta w specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, którą wojsko przekaże zaproszonym do składania ofert wykonawcom, spełniającym warunki określone w ogłoszeniu o zamówieniu. Jeden z warunków to dokument potwierdzający, iż konstrukcja pojazdu i technologia wykonania zapewnia przebieg co najmniej 1 200 000 km bez wykonywania planowych czynności naprawczych lub wymiany mechanizmów lub elementów, które nie podlegają zużyciu w następstwie normalnej eksploatacji.
Zamawiający wymaga, aby dostawa została zrealizowana w terminie do dnia 9 grudnia 2015 r. Wykonawca przed podpisaniem umowy ma przedstawić żołnierzom minimum trzy propozycje do wyboru w zakresie koloru nadwozia oraz wykończenia wnętrza autobusu, w tym:
-
rodzaj, struktura i kolor materiału tapicerskiego foteli(minimum trzy propozycje)
-
kolory podłogi oraz schody wejściowe autobusu (minimum trzy propozycje)
-
wykończenie sufitu (minimum trzy propozycje)
-
kolory wykończenia ścian bocznych wewnątrz autobusu (minimum trzy propozycje)
-
kolor i materiał wykładziny przedziału bagażowego (minimum trzy propozycje)
Takie bardziej złożone podejście do estetyki pojazdów to zupełna nowość w naszym wojsku ? czyżby żołnierze zaczęli się przejmować kolorystyką pojazdów w trosce o swoje morale? Natomiast przy wyborze najkorzystniejszej oferty wojsko kieruje się cały czas tymi sami kryteriami, czyli mamy:
-
Cena (Cn) ? Waga 88%
-
Zużycie energii (ZE) ?Waga 2%
-
Emisja dwutlenku węgla (ECO2) ? Waga 2%
-
Emisja zanieczyszczeń (EZ): tlenków azotu, cząstek stałych, węglowodorów ? Waga 2
-
Moc silnika( (KM) – Waga 6%
O tym kto sięgnie po to lukratywne zamówienie (drugie pod względem wielkości w historii Wojska Polskiego) dowiemy się już 9 września, kiedy zaplanowano składanie ofert.
Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich 10 lat nasi żołnierze zakupili ponad 220 fabrycznie nowych autobusów różnej klasy i wielkości. Najlepszy pod względem ilości był rok 2013 w którym zakupionych zostało 60 sztuk turystycznych Scania Irizar New Century 12.35. Rok wcześniej MON pozyskał 30 autobusów, w tym 27 sztuk Mercedes-Benz Tourismo i 3 sztuki MAN Lion?s Coach. W 2014 r. armia kupiła tylko jeden autobus MAN Lion?s Coach. Znacznie lepiej wyglądają zakupy Wojska Polskiego w zakresie minibusów, których praktycznie każdego roku do służby trafia kilkadziesiąt sztuk. Najczęściej są to w zakresie mniejszych pojazdów (około 9 osobowych) Fiat Ducato i w zakresie większych (około 17-19 osobowe) Volkswagen Crafter. Dodatkowo prawie każdego roku wojsko kieruje do remontu kapitalnego najstarsze Autosany i Jelcze, które otrzymują praktycznie nowe nadwozia lakier i zregenerowane główne podzespoły.
Generalnie ostatnie pięć lat pokazało, jak zmieniają się trendy zakupowe w Wojsku Polskim. O ile do 2010 roku były kupowane głównie autobusy międzymiastowe klasy II, tak w ostatnich latach kupowane są praktycznie tylko autobusy turystyczne klasy III z wysokim standardem wyposażenia i bardzo pojemnymi lukami bagażowymi.
„