Wodorowy przetarg GZM nie dla NesoBusa i Autosanu. Analiza SWZ
Trwa procedura przetargowa, w której wybrany będzie dostawca 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zamówienie obejmuje prawo opcji na 10 dodatkowych pojazdów. O finansowaniu tej inwestycji można przeczytać w InfoBusie tutaj. Pozostają nam do opisania zatem kryteria oceny ofert i specyfikacja techniczna zamawianych autobusów.
Premiowane rozwiązania
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (25%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (15%).
W przypadku parametrów technicznych, GZM premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej - aluminium, tworzywa sztuczne niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, szkło, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 0,75 pkt,
- najniższe zużycie wodoru przez autobus (kg/100 km) – 3 pkt,
- całkowita liczba miejsc – powyżej 90 – 1,25 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 1 pkt,
- Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – do 6 kg – 0,5 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową – 2 pkt,
- zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 60 kWh – 2 pkt.
Specyfikacja techniczna
Wodorowce dla GZM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,3 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami) elektrycznymi zasilanymi energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego lub z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Pojazdy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 35 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. GZM nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, nazwy gminy, w której aktualnie znajduje się autobusu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.
bez NesoBusa i Autosanu
Autobusy wodorowe z uwagi na konieczność posiadania magazynów wodoru umieszczonych na dachach tych pojazdów, do niskich nie należą. Z kolei GZM wymaga dość niskich (jak na wodorowce) konstrukcji. Ich maksymalna wysokość nie może przekroczyć 3,3 m, co już na wstępie eliminuje producentów takich autobusów jak NesoBus czy też Autosan. Na polu walki zostają więc Solaris i Arthur Bus, którzy zapewne nie odpuszczą tego przetargu. Aktualny termin otwarcia ofert to 15 lutego.