Wodorowy Lublin: Współpraca UMCS i test autobusu Arthur Busa
10 listopada przedstawiciele Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie podpisali porozumienie z MPK Lublin o współpracy w zakresie bezpieczeństwa w autobusach wodorowych.
Moment zacieśnienie naukowej współpracy nie jest przypadkowy – do soboty, 12 listopada, na ulicach Lublina będzie testowany autobus wodorowy wyprodukowany w … Lublinie przez firmę Arthur Bus. Już w przyszłym roku, stolica regionu będzie mieć własny autobus – marki Solaris – napędzany wodorem do obsługi linii komunikacji miejskiej, który został zakupiony za 3,7 mln zł z unijnym dofinansowaniem.
Naukowa współpraca
10 listopada na pokładzie wodorowego autobusu Arthur Bus Zero H2 12 spotkały się władze rektorskie UMCS: rektor prof. dr hab. Radosław Dobrowolski i prorektor ds. rozwoju i współpracy z gospodarką dr hab. Zbigniew Pastuszak, prof. UMCS, prezes zarządu MPK Lublin Tomasz Fulara, dyrektor techniczny spółki Arthur Bus Rafał Słomka, a także badacze z Wydziału Chemii UMCS: dr hab. Paweł Mergo, prof. UMCS, prof. dr hab. Janusz Ryczkowski, prof. dr hab. Mariusz Krawiec, dr Magdalena Greluk.
Na początku spotkania głos zabrał rektor UMCS prof. dr hab. Radosław Dobrowolski, który podkreślił, że współpraca UMCS z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym trwa już od wielu lat: To bardzo owocna i dobrze układająca się kooperacja. Dzisiaj formalizujemy jej nowy etap dotyczący technologii wodorowej, która znajdzie zastosowanie w autobusach miejskich. Cieszę się, że nasi naukowcy z Instytutu Nauk Chemicznych, Instytutu Fizyki oraz przedstawiciele Centrum Ecotech-Complex będą mogli partycypować w tej idei. Rektor dodał także, że nasz Uniwersytet włącza się w różnego rodzaju inicjatywy mające na celu dbałość o środowisko naturalne: UMCS stawia na zrównoważony rozwój, w związku z tym m.in. kilka tygodni temu podpisaliśmy umowę z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim i Uniwersytetem Gdańskim o wspólnym działaniu pod szyldem Forum Zielonych Uniwersytetów.
Następnie prezes Zarządu MPK Lublin Tomasz Fulara wyjaśnił, na jakich aspektach będzie się skupiać współpraca zawiązana na mocy podpisanego porozumienia.
-„Mamy nadzieję, że naszą współpracę z UMCS rozpoczniemy od oceniania bezpieczeństwa wykorzystywania technologii wodorowej, a zakończymy na produkcji wodoru na miejscu u nas w zajezdni i zużywaniu go podczas jazdy w komunikacji miejskiej – powiedział Tomasz Fulara.
Z kolei Rafał Słomka, dyrektor techniczny Arthur Bus z kolei podkreślił znaczenie technologii wodorowej we współczesnej komunikacji.
Wodorowe czujniki
O tym, w jaki sposób naukowcy z UMCS włączą się w rozwój technologii wodorowej, opowiedział natomiast dr hab. Paweł Mergo, prof. UMCS, kierownik Pracownik Technologii Światłowodów:
-„Światłowody w technologii wodorowej możemy wykorzystać do tworzenia specjalnych czujników. Światłowody bazują na świetle, czyli są w stu procentach bezpieczne, a wodór to gaz o dużej wybuchowości i dzięki temu, że nie używamy prądu, tylko światło, gwarantujemy bezpieczeństwo. (…) Kilka lat temu we współpracy z grupą prof. Urbańczyka z Politechniki Wrocławskiej udowodniliśmy, że opracowując światłowód ze specjalnymi warstwami, jesteśmy w stanie osiągnąć rekordowo niskie stężenie wodoru, czyli zapewnić bardzo duże bezpieczeństwo takim pojazdom jak ten, magazynom wodoru, jego wytwórniom czy stacjom tankowania. Czujniki będą monitorowały cały pojazd, jeżeli pojawi się nawet niewielki wyciek, to wtedy otrzymamy informację o zagrożeniu.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czujniki z założenia mają być instalowane w pomieszczeniach na stacjach obsługi, czyli tam, gdzie pojazdy będą miały przerwy serwisowe. Dzięki temu zwiększy się poziom bezpieczeństwa pracowników MPK. Pierwszy wodorowy autobus wyjedzie na ulice Lublina w sierpniu 2023 r. Wtedy też zaplanowano uruchomienie systemu umożliwiającego bezpieczną eksploatację takich pojazdów.
Lubelski test
Sprawdzany w Lublinie pojazd to Arthur Zero H2 12 to autobus wodorowy wyprodukowany w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów. Ma 12 metrów długości i zużywa 6 kg paliwa na 100 km (jak podaje producent). Może pomieścić 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Autobus po raz pierwszy został zaprezentowany w kwietniu 2022 r. na targach Bus2Bus w Berlinie, natomiast premierę w Polsce miał podczas targów TRANSEXPO, które odbyły się 12 października w Kielcach. Pojazd zaprezentowany został także w takich europejskich miastach jak: Monachium, Norymberga, Bielsko-Biała, Cieszyn, Katowice, Sosnowiec, Wisła, Żywiec.
11 listopada pojazd będzie można spotkać na linii 44, a 12 listopada trasę nr 6.
-"Rozpoczynające się we wtorek testy autobusu wodorowego umożliwią zdobycie doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji tego rodzaju środka transportu w warunkach lubelskich" – podkreślił cytowany w komunikacie prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Poinformował jednocześnie, że w przyszłym roku na ulice Lublina wyjedzie pierwszy autobus napędzany wodorem. "Chcemy, żeby Lublin był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym autobus zasilany eko-wodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej" – dodał Żuk.
-"Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność" – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Philipp Glonner.
Jak podkreślono w informacji prasowej, w sierpniu 2023 r. Lublin będzie miał własny autobus wodorowy. We wrześniu br. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie i firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. podpisały umowę o wartości ponad 3,7 mln zł na zakup i dostawę autobusu wodorowego do obsługi linii komunikacji miejskiej. Zakup został współfinansowany z projektu "Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej" w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.