Wodorowy autobus przewiezie gości COP24
W czasie grudniowego szczytu klimatycznego COP24 wKatowicach Jastrzębska Spółka Węglowa zaprezentuje mobilną stację wodorową iudostępni uczestnikom szczytu zasilany wodorem autobus. Firma szacuje, że wprzyszłości koksownie JSW będą w stanie produkować gaz do zasilania 800 takichpojazdów rocznie.
Jak poinformował w środę prezes JSW Daniel Ozon, w czasiezaplanowanego na pierwszą połowę grudnia katowickiego Szczytu mobilna stacjawodorowa, umożliwiająca pokazowe ładowanie wodorowego autobusu, stanie przykatowickiej siedzibie spółki JSW Innowacje. Autobus dostarczy firma Ursus -będzie to jeden z pojazdów jeżdżących na co dzień w jednym z holenderskichmiast.
Wodorowy autobus rano ma wozić uczestników Szczytu zkatowickich hoteli do miejsca obrad, a po południu umożliwić np. zwiedzeniezabytkowej dzielnicy Nikiszowiec, ale też zapoznanie się – w siedzibie JSWInnowacje – z prezentacjami dotyczącymi ładowania autobusu wodorowego,wykorzystania metanu w JSW czy innowacyjnymi planami spółki. Firma chciałabym.in. pokazać, jak wykorzystuje metan w swojej kopalni Knurów-Szczygłowice.
Prezes Ozon podał, że w ostatnim czasie Jastrzębska SpółkaWęglowa przystąpiła, wraz m.in. z rafineriami i zakładami chemicznymi, dostowarzyszenia „Europa wodorowa”. „Chcemy promować wodór jakoczyste paliwo, paliwo przyszłości” – podkreślił prezes, wskazując, żebezemisyjny transport powinien opierać się nie tylko na np. autobusachelektrycznych, ale także na pojazdach o napędzie wodorowym.
Przedstawiciele JSW szacują, że grupa będzie w przyszłości wstanie wytworzyć w swoich koksowniach ilość wodoru wystarczającą do zasilaniaprzez rok nawet 800 autobusów na to paliwo, wobec ponad 2 tys. wszystkichwykorzystywanych obecnie w regionie pojazdów. Ozon przypomniał, że spółkauczestniczy w projekcie, w ramach którego w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii ma pojawić się pierwszych 300 autobusów bezemisyjnych -elektrycznych, ale także wodorowych.
-„Mamy w Polsce dwóch producentów autobusów wodorowychw Polsce – Solarisa i Ursusa, którzy dostarczają takie pojazdy na potrzebykomunikacji miejskiej wielu miast w Europie” – przypomniał prezes JSW,oceniając, że obecnie w Europie jest duży popyt na autobusy wodorowe;upowszechnienie takich pojazdów w Polsce stworzy szansę dla JSW jako dostawcywodoru. Szacuje się, że autobus wodorowy jeżdżący ok. 300 km dziennie zużywaok. 8 kg wodoru na 100 km.
Potencjał wodorowy grupy JSW wynika z tego, że ok. 50 proc.gazu koksowniczego – produktu ubocznego przy produkcji koksu – to możliwy dowychwycenia wodór. Jego zanieczyszczenia można usunąć, dzięki znanej od lat iudoskonalanej technologii PSA (Pressure Swing Adsorption – adsorpcjizmiennociśnieniowej) do tego stopnia, aby gaz nadawał się do zasilaniawytwarzających energię elektryczną ogniw wodorowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
JSW analizuje poszczególne rozwiązania wychwytywania ioczyszczania wodoru, szczególnie pochodzące z rynku azjatyckiego. Jednocześnieporozumiała się pod kątem możliwości wykorzystania tego paliwa z polskimiproducentami, m.in. z Ursusem.
Grupa JSW, która jest także drugim największym producentemsmoły w Europie, planuje także – na bazie tego produktu – wytwarzanie włókienwęglowych m.in. na potrzeby przemysłu samochodowego i lotniczego. (PAP)
„