Wodorowe autobusy podstawą BRT w Pau
We Francji działają pierwsze na świecie autobusy wodorowe przeznaczone do BRT. System szybkiego autobusu miejskiego Fébus na południu Francji już działa. System ten został uruchomiony w mieście Pau i obsługiwany jest przez osiem 18-metrowych autobusów wodorowych Van Hool ExquiCity FC.
BRT na wodór
Nowe system BRT został otwarty dla pasażerów w dniu 17 grudnia przez burmistrza i prezydenta międzygminnego obszaru Pau. Jest to punkt kulminacyjny w rozwoju sieci transportu publicznego w tym mieście. Uruchomienie nowego systemu ma na celu m.in. zwiększenie atrakcyjności regionu.
Odpowiedzialny za obsługę miejskiej sieci transportowej w Pau – Béarn Pyrénées Mobilités (stowarzysza on 14 gmin) od 20 lat jest długoterminowym partnerem miasta Pau. Uruchomił on linie BRT obsługiwane przez tabor napędzany w 100% na wodór. Wodór produkowany jest w elektrowni ITM zbudowanej w pobliżu zajezdni autobusowej IDELIS w Pau. Autobusy są tankowane przez noc. Stacja wodorowa powinna wytwarzać 174–268 kg wodoru dziennie za pomocą ogniwa słonecznego. Dzięki temu autobusy mogą kursować co najmniej 240 km dziennie. Pomoc techniczną w obsłudze ośmiu wodorowych autobusów BRT zapewnia Keolis. Do obsługi nowej floty przeszkolono 100 pracowników (50 kierowców i 50 pracowników do obsługi i przeglądów).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy kursują na trasie między szpitalem François Mitterand na północy i dworcem kolejowym Pau na południu. Trasa w 85% przebiega przez 6-kilometrowe dedykowane korytarze, wyłączone z ruchu samochodowego. Na trasie znajduje się system priorytetowych skrzyżowań. Czas przejazdu tej kluczowej linii dla Pau wynosi 17 minut. Pojazdy BRT kursują od poniedziałku do czwartku (od 06:00 do 23:30), w piątki i soboty (od 06:00 do 01:00) oraz w niedziele (od 09:00 do 23:00). 18-metrowe pojazdy są przystosowane dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, mogą pomieścić 145 osób i są wyposażone w 32 skórzane fotele. Wszystkie 14 przystanków na trasie BRT zapewnia pełną informację pasażerską w czasie rzeczywistym, bezpłatny bezprzewodowy dostęp do Internetu oraz automaty biletowe.
Wodorowy Van Hool nie tylko we Francji
Autobus Van Hool Exqui.City FC (który obsługuje BRT w Pau) został zaprezentowany na Busworld w Brukseli. Portfolio Van Hool obejmuje również 12-metrowy autobus wodorowy A330 FC, który zostanie dostarczony do Kolonii (30 sztuk), a dodatkowe 10 pojazdów zostanie przekazanych do miasta Wuppertal w ramach finansowanego przez UE programu Jive 2. Pojazdy eksploatowane na nizinach, gdzie mamy do czynienia z płaskim terenem, będą wyposażone w akumulator trakcyjny o mocy 24 kWh i 85 kW. Autobusy przeznaczone dla regionalnych usług transportowych oraz dla terenów pagórkowatych mają być wyposażone w akumulator trakcyjny o mocy 36 kWh. Ta sama platforma jest używana w autobusie przegubowym z ogniwami paliwowymi.
„