Wodna premiera Voith
infobus
16.01.2013 10:21

Wodna premiera Voith
Podczas targów IAA 2012 w Hanowerze, niemiecki producent Voith zaprezentował najnowszy Aquatarder SWR, który obok podstawowego Aquatardera PWR –wytycza nowy rozdział zastosowania technologii wodnych m.in. w autobusach.
Aquatardery, czyli retardery wodne, wykorzystują jako czynnik roboczy płyn chłodniczy silnika. Voith jest obecnie jedynym producentem tego typu rozwiązań. Zalety wody w stosunku do tradycyjnego czynnika roboczego, jakim jest olej, są oczywiste. Voith Aquatarder jest praktycznie bezobsługowy. Dodatkowo, jego zastosowanie umożliwia zaoszczędzenie rocznie od 6 do 12 litrów oleju, w zależności od wielkości pojazdu. To przekłada się z kolei na ograniczenie kosztów eksploatacji i ochronę środowiska, nie trzeba także ponosić kosztów utylizacji zużytego oleju. Jest to więc technologia oszczędzająca zasoby, która łączy w sobie zalety ekonomiczne i ekologiczne. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego retardera, kierowca ciężarówki lub autobusu może wykonywać 90% operacji hamowanie za jego pomocą, co spowalnia proces zużywania okładzin hamulcowych, a także przyczynia się do ograniczenia ilości pyłów wytwarzanych podczas hamowania o 80%. Przy przeliczeniu na 1 milion kilometrów oznacza to zmniejszenie emisji pyłów o ok. 50 kg. A ponieważ okładziny hamulcowe zużywają się znacznie wolniej, retarder taki przynosi także korzyści ekonomiczne. W większości przypadków, inwestycja w retarder zwraca się już po ok. 2 latach eksploatacji. Przy stosowaniu hamowania retarderem, pojazdy uzyskują także wyższą nawet o 6% średnią prędkość jazdy.
Dodatkowo, ponieważ retardery umożliwiają hamowanie ciągłe, przyczyniają się także do znacznego zwiększenia zapasu bezpieczeństwa oraz zapobiegają przegrzaniu się hamulców zasadniczych (tzw. fading) i ryzyka pojawienia się pęknięć na tarczach hamulcowych. Voith Aquatarder zapewnia więc wyższy poziom bezpieczeństwa, niższe koszty eksploatacji, rzadsze wizyty w serwisie oraz niższą emisję szkodliwych substancji. Retardery Aquatarder są bezobsługowe i lżejsze. W porównaniu z dodatkowymi retarderami olejowymi, dodatkowy retarder wodny waży o 35 kg mniej. Dodatkowo, dzięki kompaktowym rozmiarom potrzebuje znacznie mniej przestrzeni.
Aquatarder PWR (podstawowy) skonstruowany jest w taki sposób, że w połączeniu z hamulcem silnikowym zapewnia ciągłą moc hamowania na poziomie 610 kW w pełnym zakresie prędkości. Dlatego idealnie nadaje się szczególnie do ciężarówek dystrybucyjnych oraz pojazdach budowlanych, ale także do pojazdów przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego.
Z kolei Aquatarder SWR (dodatkowy) jest znakomitym rozwiązaniem we wszystkich typach ciężarówek. W autokarach stanowi on standardowe wyposażenie jako element systemu bezpieczeństwa. Aquatarder SWR szczególnie dobrze sprawdza się na długich trasach z relatywnie wysoką średnią prędkością. W połączeniu z hamulcem silnikowym zapewnia on maksymalną moc hamowania rzędu 750 kW.
Warto odnotować, że Aquatarder SWR zdobył Europejską Nagrodę Transportową Zrównoważonego Rozwoju 2012 r. Wręczenie nagrody odbyło się podczas uroczystej ceremonii w Monachium, 29 listopada 2011 r. W kategorii komponentów dla pojazdów użytkowych, Aquatarder SWR pokonał wielu konkurentów. Nagroda przyznawana jest przez monachijskie wydawnictwo Huss-Verlag w siedmiu kategoriach, wyróżniając przedsiębiorstwa z branży transportowej, które w sposób wzorcowy łączą sukces handlowy z odpowiedzialnością społeczną i przyjaznością dla środowiska naturalnego.