Włocławek odebrał hybrydowe Solarisy
infobus
05.03.2015 13:01
Włocławek odebrał hybrydowe Solarisy
Po ulicach Włocławka jeżdżą już nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid. To jednocześnie pierwsze nowe hybrydowe ?jamniki?w wersji 12 m sprzedane w Polsce, jak i ostatnie egzemplarze z system równoległym amerykańskim firmy Eaton, wyprodukowane przez fabrykę w Bolechowie. Najprawdopodobniej kolejne egzemplarze w podwójnym napędem będą już wyposażone w najnowszej generacji układ hybrydowy Allison-Cummins, dostawany do pojazdów 12-metrowych. Nastąpi to niebawem, gdyż Solaris musi przyśpieszyć program ponownej hybrydyzacji Urbino 12, gdyż traci ważne zamówienia ?to m.in. Częstochowa oraz Inowrocław. Można powiedzieć, że Włocławek miał szczęście i załapał się na ostatni moment oferowania przez Eaton hybrydowych napędów do autobusów. Na początku września 2014 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku rozstrzygnęło przetarg na zakup trzech hybrydowych autobusów miejskich klasy MAXI, a jedyną ofertę w tym postępowaniu złożyła firma Solaris Bus &. Producent z Bolechowa otrzymał maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach: cena (60 %,) ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (35 %) i warunki gwarancji (5 %). Zaoferowana przez wielkopolską spółkę kwota wyniosła 4 000 000 PLN netto (szacunkowa wartość kontraktu wg MPK wyniosła 3 400 000 PLN netto), co przełożyło się na jednostkowy koszt zakupu modelu Solaris Urbino12 Hybrid z system Eaton na poziomie 1,3 mln PLN netto. Zgodnie z SIWZ, autobusy musiały spełnić określone parametry. To m.in.wymóg 100% niskiej podłogi;pojemności minimum 90 osób oraz równoległy układ hybrydowy. Nowe pojazdy są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadają system przyklęku i rampę najazdową dla wózków. Aktualnie najnowsze nabytki MPK kursują na wszystkich liniach.
Przypomnijmy, że włocławskie przedsiębiorstwo ma sporę wiedzą w zakresie eksploatacji hybrydowych autobusów. W zeszłym roku przewoźnik testował pojazdy Solaris Urbino 12 Hybrid oraz Volvo 7500H. Pierwszy z nich został wypożyczony z SPAD Dąbie i pomyślnie przeszedł testy na włocławskich ulicach. Drugi był egzemplarzem demonstracyjnymVolvo Polska. Zdaniem Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji UM, podczas sprawdzianu spółce udało się zaoszczędzić około 4 litrów paliwa na 100 km, co stanowi około 12 procent całkowitego zużycia paliwa. Dlatego włocławski przewoźnik szacuje że dzięki zmianie taboru na hybrydowy koszty eksploatacyjne spadną o około 20 procent. Zdaniem MPK, zastosowane w autobusie połączenie napędu elektrycznego i spalinowego stworzyło inteligentną mieszankę mocy, pozwalającą hybrydowemu Urbino 12 znacząco zredukować zużycie paliwa. To efekt ograniczenia pracy silnika spalinowego do niezbędnego minimum przy równoczesnym wykorzystaniu w maksymalny sposób mocy jednostki elektrycznej.
Dodajmy, że w Polsce eksploatowanych jest obecnie 14 hybrydowych autobusów, w tym 8 szt. marki Solaris (4 szt. Urbino 18 Hybrid MZA Warszawa, 2 szt. Urbino 18 Hybrid PKM Sosnowiec, 1 szt. Urbino 18 Hybrid MPK Kraków i 1 szt. Urbino 12 Hybrid SPAD Dąbie, które zostało kupione jako pojazd używany );4 szt. marki Volvo (3 szt. Volvo 7500H i 1 szt. 7900H w barwach PKM Świerklaniec) oraz jeden marki MAN Lion`s City Hybrid (KPK Białystok). Dodatkowo Wrocław wydzierżawił na okres 3 lat autobus hybrydowy Volvo 7500. Ten stosunkowo niski poziom ?hybrydyzacji?autobusowej floty w Polsce zdecydowanie wzrośnie w tym roku. Na swoich dziesięć hybryd Volvo 7900H (plus dwa elektrobusy Solarisa) czeka Inowrocław, a dodatkowo aż 40 gazowych autobusów hybrydowych wyjedzie na ulice Częstochowy (25 szt. Solbus SM 12 CNG Hybrid oraz 15 szt. SM 18 CNG Hybrid). Gdynia aktualnie zastanawia się nad ponownym ogłoszeniem przetargu na zakup 10 szt. hybryd z napędem CNG, które, podobnie jak Częstochowa, mają być sfinansowane w ramach programu GAZELA.Po pierwszy nieudanym przetargu, pomorskie miasto starało się o rozszerzenie zakresu zamówienia także na elektrobusy, ale Ministerstwo Środowiska i NFOŚiGW nie wyraziły na to zgody. W tej sytuacji PKM Gdynia zwróciło się z prośbą o znaczne wydłużenie ram czasowych na zakup pojazdów ?aż do III kwartału 2016 r. Pierwotnie wszystkie gazowe hybrydy z Gazeli miały być rozliczone do 31 grudnia tego roku. Liczymy, że ta operacja się powiedzie, aczkolwiek zależy ona także od decyzji ?rządu Hiszpanii, który w ten sposób kupuje od Polski dodatkowe limity emisji CO2. .
Na koniec pasażerom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Włocławku polecamy również nową odsłonę internetowego rozkładu jazdy. Wyszukiwarka po wybraniu konkretnej lokalizacji pokazuje, jakie linie zatrzymują się na danym przystanku. Nowością jest także planner podróży, który po wpisaniu krańcowych przystanków pokaże połączenie na mapie, numery linii autobusowych jakimi można dojechać do miejsca docelowego, czas przejazdu oraz godziny najbliższych połączeń. W nowej odsłonie rozkładu są też dostępne pełne opisy tras poszczególnych linii autobusowych.
„