Włocławek będzie produkował wodór do autobusów [FILM]
PKN Orlen chce wybudować – i to już wprzyszłym roku – wodorowy hub we Włocławku, który ma produkować wodór m.in. jakopaliwo do autobusów.
Do końcasierpnia koncern ogłosi przetarg na realizację tejinwestycji.
Orlen o wodorowych autobusach
Zdaniem płockiego koncernu, inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego opaliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju iodpowiadają na unijne cele środowiskowe zakładające, że do 2030 r. branżatransportowa zminimalizuje emisje gazów cieplarnianych do atmosfery o 30 proc.w porównaniu z wartościami z 2005 r.
-„Obok elektromobilności i biopaliw II generacji, wodór jest wymienianyjako paliwo przyszłości, które może realnie doprowadzić do realizacjieuropejskich celów środowiskowych” – podkreślił PKN Orlen.
Odnosząc się do efektów stosowania paliw alternatywnych,koncern podał, iż np. autobus z napędem wodorowym ma zasięg ok. 350-450 km,przy czym na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez całydzień. Wskazał też, że w cyklu eksploatacji, szacowanej na ok. 12 lat,zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędemwodorowym, może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery, a ponadtosilniki autobusów na wodór są ok. 20 proc. cichsze od tradycyjnych napędów.
-„Sieć wodorowego transportu publicznego realnie wpływa na zwrot kosztówinwestycji w stacje ładowania i wspiera raczkujący, ale posiadający znacznypotencjał, indywidualny transport wodorowy, który także jest obszaremstrategicznych inwestycji PKN Orlen” -podkreślił Józef Węgrecki, członek zarządu spółki ds. operacyjnych. Zwróciłuwagę, że „szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej,będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym itowarowym”.
-„Dlatego podejmujemy współpracę zarówno z samorządami, jak i firmamitransportowymi, która umożliwi nam z jednej strony zajęcie silnej pozycji narynku, a drugiej da możliwość samodzielnego rozwijania technologii” -wyjaśnił Węgrecki. Jak dodał, w miastach północnej i zachodniej Europy projektytestowe wodorowego transportu publicznego są rozszerzane, a niskoemisyjneautobusy stają się integralnym elementem lokalnej infrastruktury publicznej.”To dobry kierunek” – ocenił członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.
Plany polskiego koncernu obrazuje poniższy film:
Nowe zadanie Anwilu
Realizująswoją wodorową strategię, do końca sierpnia PKN Orlenogłosi przetarg na realizację hubu wodorowego, który w 2021 r. powstać ma naterenie jego spółki zależnej Anwil we Włocławku. Docelowo instalacja będziemogła wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę – poinformował płockikoncern.
Informująco projekcie, PKN Orlen wyjaśnił, że w ramachinwestycji we włocławskim Anwilu powstanie instalacja produkująca wodór wjakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacjetankowania.
-„Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przedewszystkim dla transportu publicznego i towarowego” – oznajmił płockikoncern. Podkreślił, iż podpisał już kilka porozumień z samorządami, będącymipotencjalnymi odbiorcami wodoru.
Nowa mobilność
„Doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań związanych z globalnym trendemnowej mobilności, dlatego nasza strategia zakłada również sukcesywny rozwójpaliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych. Jesteśmy przekonani, że wprzyszłości wodór będzie bardzo istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie,dlatego intensyfikujemy nasze prace w tym obszarze. Naszym celem jestumacnianie pozycji lidera na tym wymagającym rynku” – oświadczył prezesPKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w środowejinformacji płockiego koncernu.
Jak ocenił, inwestycja, obejmująca budowę hubu wodorowego we włocławskimAnwilu, „to milowy krok”, który umożliwi Grupie Orlen skuteczne konkurowanie „z największymigraczami w naszym regionie”. „W kolejnym kroku planujemy realizacjępodobnego hubu w rafinerii PKN Orlen w Płocku.Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w naszej biorafinerii wTrzebini” – podkreślił Obajtek.
Odnosząc się do inwestycji, która ma być realizowana we włocławskim Anwilu,PKN Orlen zapowiedział, że tamtejszy kompleksskładał się będzie m.in. z instalacji doczyszczania wodoru, infrastruktury załadunkupaliwa na ciężarówki i cysterny, a także z systemu dostarczania paliwawodorowego oraz dwóch stacji tankowania. Jak dodał koncern, „wodórdoczyszczany we Włocławku, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczonyprzede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego, w tymszynowego”.
4 listy intencyjne
PKN Orlen podał jednocześnie, że podpisał jużlisty intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju transportu publicznegozasilanego wodorem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim HoldingiemKomunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz zUrzędem Miasta Płocka.
-„Porozumienia z kolejnymi samorządami są w trakcie uzgodnień” -zaznaczyła spółka. Przypomniała, że już wcześniej podpisała list intencyjny zPESA Bydgoszcz „na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będziewykorzystywana na potrzeby logistyczne PKN Orlen”.
Według płockiego koncernu, „wraz z rozwojem rynku paliwo wodorowe trafitakże do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych”. „W długiejperspektywie koncern zakłada dostawy wodoru na potrzeby statków, promów, czyzastosowań stacjonarnych, jak ogrzewnictwo. Planowana jest również możliwośćsprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np.do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego” – przyznał PKN Orlen.
Nie tylko Włocławek
Koncern przypomniał, że oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnejinwestycji planowanej w Płocku, rozwija też technologie wodorowe w biorafineriiswej innej spółki zależnej – Orlen Południe wTrzebini.
-„Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowegoplanowane jest tam w 2021 r” – przekazał PKN Orlen.Wspomniał przy tym, że kierowcy samochodów osobowych mogą już zatankować wodórna dwóch stacjach Grupy Orlen w Niemczech, a wczerwcu 2021 r. taka możliwość pojawi się również na trzech stacjach paliw wCzechach. (PAP)
„