Włocławek będzie miał cztery elektryczne Solarisy? Duża szansa
9 lipca Włocławek otworzył oferty – a w zasadzie to ofertę –w przetargu na dostawę jednego elektrobusu klasy MAXI.
Będzie to kolejny pojazd z napędem elektrycznym w mieście,po trzech Solarisach Urbino 12 electric dostarczonych w październiku ubiegłegoroku.
Jedna oferta
Włocławek na czwarty elektrobus przygotował sumę 2.745.360,00PLN brutto / 2.232.000 PLN netto.
Z tą wyceną nieznacznie minęła się oferta firmy Solaris Bus& Coach, która zaproponowała sumę 2.933.550 PLN brutto / 2385.000 PLNnetto. Do tego wielkopolski producent dodaje gwarancję całopojazdową na okres48 miesięcy oraz gwarancję na baterie trakcyjne – na 6 lat.
Firma zaproponowała termin realizacji zamówienia zgodny z SIWZ,czyli 10 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Naszym zdaniem przekroczenie nie jest duże i przy tak niewielkimzamówieniu Włocławek raczej przyjmie ofertę Solarisa i tym samym zamknie całyprojekt. Kolejny plus to ujednolicenie elektrycznej floty.
Unijne wsparcie
Zakup Solarisów został dofinansowany ze środków UniiEuropejskiej w ramach projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportuzbiorowego poprzez poprawę efektywności energetycznej, wdrażanie technologiiniskoemisyjnej we Włocławku, w ramach BIT–CITY II – etap I”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecne zamówienie również zyskało dofinansowanie unijne ijest realizowane w ramach drugiego etapu tego samego projektu.
W ramach obecnego postępowania przetargowego wykonawcabędzie miał również obowiązek dostarczenia jednej ładowarki zajezdniowejdwufunkcyjnej o zakresie mocy 35-40 KW, oraz zapewnienie maksimum naładowaniaautobusu, za pomocą ładowarki, w okresie nocnym od rozładowania pełnego wczasie nie dłuższym niż 6 godzin, a także udzielenie autoryzacji na obsługę inaprawy dostarczonego autobusu elektrycznego.
Trochę techniki
Nadwozie autobusu elektrycznego dla Włocławka ma miećdługość od 11,5 do 12 m i wysokość max. 3,45 m. Silnik ma być centralny lubumieszczony w osi napędowej, o mocy szczytowej min. 170 kW, chłodzony cieczą, omomencie obrotowym nie niższym niż 1110 Nm. W układzie napędowym musi byćzastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.
Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjnąeksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji (6 lat) pojemnośćenergetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Wprzypadku nie zachowania wymaganego minimalnego poziomu pojemnościenergetycznej wykonawca zobowiązany będzie w okresie gwarancji do ich wymianyna nowe. Ładowanie pojazdu ma odbywać się w dwojaki sposób: poprzez wtyczkęplug-in oraz pantograf. Moc ładowania przez urządzenie pantografowe ma byćdostosowana do baterii trakcyjnych o dużej mocy ładowania typu „High Power”,tj. w zakresie 200-400 kW.
„