Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wizja przyszłości transportu wg Mercedes-Benz

infobus
14.07.2014 21:44

 

Od wizji do rzeczywistości – ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 to ekscytująca i realistyczna zapowiedź dalekobieżnego pojazdu transportowego jutra. W ciągu 10 lat pojazdy użytkowe będą zdolne do autonomicznej jazdy europejskimi drogami szybkiego ruchu, a ich kierowcy staną się 'menedżerami transportu’ –zatrudnionymi w atrakcyjnym, mobilnym miejscu pracy, oferującym możliwości zdobycia nowych umiejętności. Wzrośnie wydajność transportu, ruch będzie bezpieczniejszy dla wszystkich użytkowników, a emisja CO2 zostanie w dalszym stopniu ograniczona. Bazę dla tego technologicznego skoku stanowi komunikacja. Aby jednak autonomiczna jazda była możliwa, wdrożone muszą zostać niezbędne rozwiązania. W tym celu we wspólny dialog angażują się inżynierowie, użytkownicy, ekonomiści, a nawet politycy–oto wizja Daimler Trucks, światowego lidera technologii w segmencie pojazdów użytkowych. Czy ta transportowa rewolucja w kolejnym kroku obejmie także autobusy? W najbliższej przyszłości raczej nie, ale w dalszej perspektywie czasowej jest to kierunek od którego nie ma odwrotu. Efekt skali powoduje, że większość rozwiązań technologicznych jest najpierw wprowadzana do pojazdów ciężarowych, a dopiero później do autobusów, dlatego już teraz warto poznać co nas czeka za horyzontem.
Teraz możliwości ciężarówki przyszłości 2025 demonstruje bliskie produkcji studium, poruszające się z regularnymi prędkościami przekraczającymi 80 km/h w rzeczywistych warunkach drogowych na odcinku autostrady A14. Kompletny prototyp ciężarówki przyszłości 2025 Mercedes-Benz zaprezentuje podczas międzynarodowych targów aut użytkowych (IAA) we wrześniu br. O niezwykłych zdolnościach ciężarówki przyszłości 2025 jako pojazdu autonomicznego decyduje technologia. Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Połączone czujniki (w tzw. fuzji) dostarczają kompletny obraz otoczenia. Rejestrują one wszystkie poruszające się i nieruchome obiekty w pobliżu ciężarówki. Informacje z przedniego czujnika radarowego, czujników po bokach oraz kamery za przednią szybą, przetwarzane za pomocą wydajnego, wielordzeniowego procesora w centralnym komputerze, generują obraz całego obszaru z przodu i po bokach ciężarówki. Dla porównania, ludzkie oko ma 150-st. kąt widzenia, ale jego główny obszar koncentracji stanowi tylko ułamek tej wartości. Technologia czujników i kamery jest aktywna w całym zakresie prędkości – od zera do maksymalnie dozwolonej prawem prędkości 90 km/h. Poprzez współpracę z układem kierowniczym automatycznie utrzymuje ona pojazd pośrodku pasa ruchu. System współpracuje z trójwymiarową mapą cyfrową, wykorzystywaną już w praktyce przez tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). W rezultacie ciężarówka jest zawsze w pełni świadoma przebiegu drogi i topografii terenu. Równocześnie fuzja czujników pozwala na bieżąco określić jej pozycję.
Teraz możliwości ciężarówki przyszłości 2025 demonstruje bliskie produkcji studium, poruszające się z regularnymi prędkościami przekraczającymi 80 km/h w rzeczywistych warunkach drogowych na odcinku autostrady A14Teraz możliwości ciężarówki przyszłości 2025 demonstruje bliskie produkcji studium, poruszające się z regularnymi prędkościami przekraczającymi 80 km/h w rzeczywistych warunkach drogowych na odcinku autostrady A14
V2V i V2I
System 'Highway Pilot’ idealnie współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. W niedalekiej przyszłości każdy pojazd wyposażony w takie rozwiązanie będzie w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia (CAM – Corporate Awareness Message), aby oznajmić swoją obecność. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję pojazdu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt. Zasięg tej nieprzerwanej komunikacji ma promień około 500 m. Pojazdy informują się wzajemnie o swoich manewrach, mogą więc reagować na nie z wyprzedzeniem. Dotyczy to np. wjeżdżania na autostradę lub dojeżdżania do korka. Każda z tych wiadomości jest certyfikowana, aby zapobiec nadużyciom. Komunikacja działa także w niekorzystnych warunkach pogodowych. Jeśli to konieczne, raporty uzupełniane są o wiadomości DEN (Decentralized Environmental Notification), ostrzegające o nietypowych wydarzeniach, takich jak gwałtowne hamowanie, włączenie świateł awaryjnych czy przeciwmgłowych.
Z kolei V2I oznacza, że wszystkie te sygnały są przesyłane również do zewnętrznych odbiorców, takich jak centra kontroli ruchu. Te mogą w rezultacie elastycznie reagować, na przykład poprzez zmianę limitu prędkości lub uruchomienie dodatkowych pasów ruchu. Wiadomości można przekazywać także w drugą stronę, do pojazdów – przykładowo, z informacją o robotach drogowych. Jeśli następna stacja przekaźnikowa V2I znajduje się poza zasięgiem, komunikaty trafiają do innych pojazdów w formie łańcucha transmisyjnego. Przy braku dostępu do sieci WLAN transmisja odbywa się za pomocą technologii mobilnych, takich jak UMTS i GPRS. Wszystkie dane w odpowiedniej chwili informują kierowcę o sytuacji w miejscach, które znajdują się poza zasięgiem wzroku. W rezultacie ma on zawczasu świadomość problemów mogących stanowić zagrożenie.
W przyszłości kierowcy staną się 'menedżerami transportu'W przyszłości kierowcy staną się 'menedżerami transportu'
W praktyce
Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system 'Highway Pilot’ – wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat 'Highway Pilot active’. Ciężarówka przyszłości 2025 przemieszcza się autonomicznie niezależnie od sytuacji na drodze czy innych uczestników ruchu i nie wymaga pojazdu pilotującego –zamiast tego korzysta z łączności. Jeśli system wykryje z przodu inny pojazd, automatycznie dostosuje do niego prędkość ciężarówki w granicach dopuszczalnego limitu i zachowa bezpieczny dystans. Zasada nadrzędnego bezpieczeństwa dotyczy także innych kierowców, na przykład aut zjeżdżających z kończącego się pasa – i tu system utrzyma odpowiednią odległość. Gdy tylko system 'Highway Pilot’ zostanie uruchomiony, kierowca może obrócić swój fotel w stronę wnętrza o 45 stopni, w pozycję roboczą lub relaksacyjną. W kokpicie przyszłości, zaopatrzonym w zupełnie nową konsolę w biurowym stylu, do jego dyspozycji jest tablet z połączeniem internetowym. Koncepcja kokpitu zapewnia kierowcy także większą swobodę ruchu.
Nieprzewidziane są autonomiczne manewry wyprzedzania – muszą one zostać wykonane przez kierowcę. To samo dotyczy opuszczania autostrady lub zmiany pasa na rozwidleniach. Przed wyłączeniem systemu 'Highway Pilot’ kierowca otrzymuje komunikat wizualny i ostrzeżenie akustyczne o powrocie do ręcznego prowadzenia ciężarówki. Może to być konieczne, jeśli nastąpi zmiana sytuacji i wystąpi potrzeba wzmożonej czujności lub przejęcie sterowania pojazdem, na przykład ze względu na roboty drogowe lub przeszkody. Funkcja jazdy autonomicznej ma status 'możliwości’ – kierowca zawsze może zadecydować, czy chce prowadzić sam, czy zdać się na technologię. Stosowną informację otrzymuje też, zbliżając się do odpowiedniego zjazdu. Wraca wówczas na fotel i przejmuje stery. Zupełnie jak pilot samolotu przed lądowaniem…