Wiosenne spotkanie z używkami w Sadach
30 i 31 marca br. Centrum Autobusów Używanych firmy MAN – STAR TRUCKS zorganizowało „Dni Otwarte”, podczas których zaprezentowano zarówno autobusy używane, jak i nowe z grupy NEOMAN. W spotkaniu wzięły również firmy blisko współpracujące z MAN –Kiel Polska, SG Equipment Leasing Polska, BRE Leasing, Chłodnictwo Rakoniewice (przedstawiciel i serwis klimatyzacji autobusowych), Boss Colmec (firma oponiarska) oraz Castrol.
Mimo dobrej pogody oraz smacznego cateringu frekwencja wśród gości przybyłych do Sadów w piątek prezentowała się skromnie, jednak zgodnie z założeniami organizatorów. Organizatorzy spodziewali się większej liczby prywatnych przewoźników w sobotę –w dzień wolny od pracy, który można było potraktować piknikowo oraz po pierwszych dniach targów GLOB w Katowicach. O spotkaniu, a także o polskim rynku autobusów używanych rozmawialiśmy z głównym organizatorem spotkania –Wojciechem Rose, dyrektorem sprzedaży autobusów używanych w firmie MAN – STAR TRUCKS.
InfoBus: W piątek frekwencja na waszych „Dniach Otwartych”przedstawiała się dość kameralnie…
Wojciech Rose: To tylko takie złudzenie. Nasza impreza ma formułę dni otwartych, czyli luźnych spotkań, w ciągu całego dnia, bez konkretnego harmonogramu. Nasi goście przyjeżdżają w różnych godzinach, dlatego wydaje się, że jest ich niewielu. Jutro (w sobotę) liczymy na przedstawicieli firm prywatnych, dla których to jest wolny dzień. Mam nadzieję, że pojawią się oni z całymi rodzinami i potraktuje przyjazd do nas jako weekendowy wyjazd. Chcielibyśmy, żeby „Dni Otwarte”w naszym Centrum Używanych na stałe zagościły w branżowym kalendarzu –przede wszystkim jako miejsce spotkań osób z branży. Nie nastawiamy się tutaj na sprzedaż. Chodzi głównie o mile spędzony czas w towarzystwie profesjonalistów, gdzie można porozmawiać o autobusach, leasingu, fotelach czy olejach. Faktem jest, że mimo braku handlowego nastawienia udało nam się sprzedać dwa autobusy –jeden piętrowy Neoplan N122 i jeden Neoplan N3316 Euroliner. A właśnie widzę, że aktywne negocjację toczą się przy trzecim pojeździe Uznaję to za bardzo dobry wynik.
InfoBus: Większość pokazanych na placu autobusów miejskich ma tabliczkę „sprzedane”. Rozumiem, że to owoc wcześniejszych działań handlowych…
Dokładnie. Rynek miejski rządzi się swoimi, specyficznymi prawami. Tutaj obowiązują przetargi publiczne, a pojazdy najczęściej sprzedaje się w pakietach. Dlatego obecnie rzadko sprowadzamy autobusy miejskiej bez specjalnego zamówienia. Najczęściej są to niskowejściowe pojazdy z pierwszej generacji MAN. Wynika to z braku na wtórnym rynku modeli z drugiej, niskopodłogowej generacji. To z kolei jest m.in. efektem zmiany podejścia niemieckich przewoźników do wymiany taboru. W moim odczuciu Niemcy zaczęli liczyć pieniądze i już nie wymieniają pojazdów tak często jak kiedyś. Poza tym sami zaczęli częściej kupować używane autobusy. Częściowo wynika to także z coraz lepszych nowych konstrukcji dostarczanych na rynek. Dlatego obecnie nie jest problemem zdobyć w Niemczech wysłużony, ponad dziesięcioletni autobus miejski, natomiast ciężko jest ściągnąć kilkuletni model w dobrym stanie technicznym.
InfoBus: Wystawione podczas „Dni Otwartych:”pojazdy pochodzą z terytorium Niemiec?
Nie. Podczas tegorocznych „Dni Otwartych”postanowiliśmy pokazać głównie autobusy turystyczne pochodzące z Polski –naprawdę w niezłym stanie technicznym. To m.in. owoc zwiększonego popytu na pojazdy nowe, gdzie bardzo często stosuje się opcję „buy-back”. Przed wystawieniem ich na plac zostały one poddane gruntownemu przeglądowi technicznemu, a także wyczyściliśmy je z dotychczasowych barw firmowych poprzednich właścicieli. Dlatego prezentują się one neutralnie –tak, jak zostały odebrane z fabryki. Tutaj chodzi również o to, żeby klient mógł jak najszybciej skierować zakupiony u nas pojazd na trasę i nie tracił zbyt dużo czasu na przygotowanie go do swoich potrzeb.
InfoBus: Jak 2006 rok zakończył się dla Działu Autobusów Używanych MAN?
W zeszłym roku sprzedaliśmy łącznie 78 autobusów, w tym 19 modeli międzymiastowych i turystycznych. Dzięki zrealizowaniu zakładanego planu udało nam się przekonać zarząd firmy do zatrudnienia nowego sprzedawcy w dziale –Piotra Ruty. Dzięki temu ja będę mógł specjalizować się w pojazdach miejskich, a Piotr –w międzymiastowych i turystycznych. Z planów na bieżący rok chcielibyśmy bardziej zadbać o segment pojazdów międzymiastowych, gdzie przede wszystkim działają przedsiębiorstwa PKS. Poza tym mamy „na oku”duży kontrakt na odkup pojazdów miejskich z 2002 r., których jest bardzo mało na polskim rynku. Podsumowując –idziemy cały czas do przodu.
InfoBus: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Autobusy nowe
Dział autobusów nowych firmy był bardzo aktywny podczas imprezy w Sadach. Zaprezentowano dwa autobusy turystyczne –Lion`s Coach i Lion`s Coach L, a także sprzedany w zeszłym roku do MPK Poznań niskopodłogowy model Lion`s City. W spotkaniu wzięli udział wszyscy sprzedawcy, a ważnym punktem całej imprezy była sąsiedzka wizyta w fabryce autobusów MAN. O komentarz do aktualnej oferty nowych autobusów turystycznych MAN i Neoplan poprosiliśmy Arkadiusza Kurka z Działu Sprzedaży MAN –STAR TRUCKS.
InfoBus: Co nowego pojawiło się w Waszej ofercie autobusów międzymiastowych i turystycznych?
Arkadiusz Kurek: W tym okresie nasza oferta zmieniła się dość mocno, co wyniknęło z wprowadzenia nowych silników spełniających normę Euro 4. Zmiany dotknęły segment autobusów międzymiastowych, gdzie wycofano z oferty kilka modeli, których produkcja wygasła wraz z normą Euro 3. Tutaj pozostał tylko model MAN Lion`s Regio, który z założenia miał być przystosowany do silników Euro 4. Lion’s Regio jest typowym autobusem międzymiastowym, ale dzięki swojej stylistyce i po odpowiednim wyposażeniu, może być z powodzeniem przystosowany do komunikacji dalekobieżnej i turystyki. Zupełną nowością wśród autobusów międzymiastowych MAN jest dwuosiowa wersja o długości 13,01 metra, oznaczona jako Lion`s Regio C. W ofercie Neoplana podobną rolę pełni bliźniacza konstrukcja –Neoplan Trendliner.
Zmiany dotknęły także segment turystyczny, gdzie wycofano z oferty model Lion`s Star. W zamian oferowana jest specjalna, luksusowa odmiana Lion`s Coacha – Supreme, która nawiązuje swoją stylistyką zewnętrzną, wewnętrzną i wyposażeniem do Lion`s Stara. Podobnie jak podstawowy model, Lion`s Coach Supreme oferowany jest w trzech wersjach: jednej dwuosiowej, 12-metrowej i dwóch trzyosiowych: C o długości 13-metrów i L o długości 14-metrów. Ponadto, oprócz jednostek D20 o pojemności 10,5-litra, seria Supreme jest wyposażana również w najnowsze silniki D26 o pojemności 12,5-litra i mocy 353 kW (480 KM), co dodatkowo będzie odróżniało ją od podstawowej wersji Lion`s Coacha.
Zmiany dotknęły także segment turystyczny, gdzie wycofano z oferty model Lion`s Star. W zamian oferowana jest specjalna, luksusowa odmiana Lion`s Coacha – Supreme, która nawiązuje swoją stylistyką zewnętrzną, wewnętrzną i wyposażeniem do Lion`s Stara. Podobnie jak podstawowy model, Lion`s Coach Supreme oferowany jest w trzech wersjach: jednej dwuosiowej, 12-metrowej i dwóch trzyosiowych: C o długości 13-metrów i L o długości 14-metrów. Ponadto, oprócz jednostek D20 o pojemności 10,5-litra, seria Supreme jest wyposażana również w najnowsze silniki D26 o pojemności 12,5-litra i mocy 353 kW (480 KM), co dodatkowo będzie odróżniało ją od podstawowej wersji Lion`s Coacha.
Komponenty
Podczas tegorocznych Dni Otwartych swoje oferty zaprezentowały także firmy blisko współpracujące z MAN –Kiel Polska, SG Equipment Leasing Polska, BRE Leasing, Chłodnictwo Rakoniewice (przedstawiciel i serwis klimatyzacji autobusowych), Boss Colmec (firma oponiarska) oraz Castrol. Obecność tej ostatniej firmy na „Dniach Otwartych”to efekt bliskiej współpracy z MAN i to na globalnym poziomie. W jej ramach specjaliści MAN i Castrol opracowali wspólnie olej Castrol Enduron Euro 4 Low SAPS –optymalny dla silników MAN Euro 4. Nowe rozwiązania technologiczne wymagają specyficznych parametrów od oleju silnikowego. Przy wprowadzeniu przez MAN technologii EGR (Euro 4) i SCR (Euro 5) pojawiły się następujące trudności do pokonania:
· wyższa zawartość sadzy jako rezultat niższych temperatur spalania przy stosowaniu metody EGR, co wpływa na gęstnienie oleju,
· większe utlenianie oleju jako rezultat niskiej temperatury zapłonu (wyższe temperatury spalania) przy stosowaniu metody SCR,
· pojawienie się osadu z oleju przy stosowaniu metody DPF oznacza konieczność jego wymiany,
· konieczność sprostania innym, trudnym wymogom ze względu na dłuższe przerwy między wymianami oleju.
Odpowiedzią na te wymagania jest Castrol Enduron Euro 4, który wyznacza wysokie standardy czystości silnika, a jednocześnie zachowuje wydajność filtrów cząstek stałych.
Podczas imprezy w Sadach firma Kiel Polska z Nowego Tomyśla przedstawiła nowy fotel Lite LCR, który powstał na bazie Lite LC. –„Dodaliśmy do niego możliwość regulacji pionowej i otrzymaliśmy nowe ergonomiczne siedzenie o wysokim komforcie podróży –mówi Andrzej Mielcarek z firmy Kiel Polska. –Jest on przeznaczony do pojazdów, które operują na liniach do 400 km. Siedzenie to znalazło pierwszych odbiorców na rynku czeskim. Obecnie rozmawiamy z polskimi producentami –Autosanem i Solbusem, którzy mają w swojej ofercie pojazdy, do który Lite LCR idealnie pasuje. Pracujemy również nad jego dalszym rozwojem –m.in. poprzez dodanie przesuwu bocznego.”Dodajmy, że siedzenie może być zabudowane takze w pojazdach klasy M2.