Wiosenna giełda w Sadach
11 i 12 kwietnia br. Centrum Autobusów Używanych firmy MAN – STAR TRUCKS zorganizowało już po raz drugi wiosenne spotkanie z autobusami używanymi. Tym razem –z piłką nożna i tańcem flamenco w tle. Było na co popatrzeć…
To już druga edycja wiosennego spotkania w Sadach z autobusami używanymi. Sądząc po frekwencji impreza na stałe zagościła w autobusowym kalendarzu. Warto tutaj zauważyć, że impreza MAN-a jest właściwie już jedyną tego typu giełdą autobusów w Polsce. Spotkania w Murowanej Goślinie i Opolu, mimo znacznie dłuższej tradycji, umarły śmiercią naturalną kilka lat temu, a w zamian nic nowego nie powstało. Dlatego tym bardziej warto pochwalić zaangażowanie i organizatorów imprezy w Sadach, którzy starają się jak mogą, aby potrzymać tradycję autobusowych spotkań na początku sezonu i nadać jej jak najszerszy zakres. W tym roku wszystkie autobusy zgromadzone na placu zostały wyposażone w szaliki kibica reprezentacji Polski, a podczas meczy w piłkarzyki można było wygrać prawdziwą piłkę nożną. Również pozostałe upominki związane z giełdą nawiązywały do zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2008, które rozpoczną się w czerwcu br. na boiskach Austrii i Szwajcarii. Ponadto występy tancerki flamenco –pani Honoraty znacznie podnosiły temperaturę w hali. Dzięki takiej kulturalnej otoczce nastroje dopisywały, a tegoroczne spotkanie w Centrum Autobusów Używanych MAN w Sadach można zaliczyć do jak najbardziej udanych. Co ważne –staje się ono powoli istotnym punktem spotkań towarzyskich przedstawicieli autobusowej branży w naszym kraju. Podobną rolę w Niemczech pełni styczniowa giełda autokarowa Setry w Ulm, gdzie często już nie chodzi o to, żeby sprzedać czy kupić autobus –ale przede wszystkim, żeby raz w roku spotkać się w gronie autobusowej rodziny, napić się piwa, zjeść kiełbaskę i ponarzekać trochę na przewoźniczy los. Samo życie….
Autobusy w gotowości
Oczywiście najważniejszą częścią kwietniowej giełdy MAN były wystawione autobusy używane, a także fabrycznie nowy Lion`s Coach. Ponadto goście mogli także zapoznać się z ofertą firm blisko współpracujących z MAN: Kiel Polska, SG Equipment Leasing Polska, Leasing Polski, Pronar, R&G Mielec, Boss Colmec (firma oponiarska), zakład Tapicerski Hes oraz Castrol. Na pewno wydarzeniem były wystawione kilkuletnie autobusy MAN Lion`s City z bydgoskiej firmy FOR-BUS, których jednostkowa cena oscyluje na poziomie 500 tys. zł. Drogo, ale rzadko zdarza się, żeby na polskim rynku były dostępne kilkuletnie niskopodłogowe pojazdy z tak krótkim przebiegiem. W perspektywie ostatnich kilku lat to drugi taki przypadek po „wyprzedaży”w MPK Łódź.
O pozostałych „rodzynkach”zaprezentowanych w Sadach, a także o samej imprezie rozmawialiśmy z organizatorem spotkania –Wojciechem Rose, dyrektorem sprzedaży autobusów używanych w firmie MAN – STAR TRUCKS. Oto co nam powiedział:
InfoBus: Jak ocenia druga już edycję imprezy?
Wojciech Rose: Jestem bardzo zadowolony. Przede wszystkim cieszy mnie to, że goście, którzy byli u nas w zeszłym roku pojawili się ponownie. To oznacza, że impreza się przyjęła i tylko kwestią czasu oraz reklamy jest podniesienie frekwencji. Nic nie zmieniliśmy w formule spotkania. Nadal ma ono charakter otwartych, czyli luźnych spotkań, w ciągu całego dnia, bez konkretnego harmonogramu. Nie nastawiamy się tutaj na sprzedaż. Chodzi głównie o mile spędzony czas w towarzystwie profesjonalistów, gdzie można porozmawiać o autobusach, leasingu, fotelach czy olejach. W dalszej perspektywie myślimy o dobudowaniu drugiej hali, aby w przyszłym roku wszystkich naszych gości pomieścić pod dachem.
InfoBus: Wszystkie pokazane na placu autobusy miały zawieszone szaliki kibica reprezentacji Polski. O co chodzi?
To jeden z naszych pomysłów na uatrakcyjnienie tegorocznej imprezy, a jednocześnie wsparcie naszej piłkarskiej reprezentacji, która bierze udział w EURO 2008. Jak wiadomo branża autobusowa składa się z głównie fanów futbolu, dlatego postanowiliśmy wzbogacić ich w kilka atrybutów prawdziwego kibica –m.in. w reprezentacyjne szaliki. Mam nadzieje, że choć jeden z nich zobaczymy podczas relacji z pucharowych meczów.
Niestety w tym roku nie wypaliła nam jedna z głównych atrakcji –czyli zwiedzanie fabryki MAN w Sadach. Obecnie zakład realizuje ogromną liczbę kontraktów, a do tego niektóre działy są w przebudowie. Dlatego musieliśmy wycofać się z tego pomysłu. Mam nadzieje, że występ „ognistej”tancerki flamenco –pani Honoraty powetował wszystkim tą stratę.
InfoBus: Zdaje się, że w zeszłym roku było więcej wystawionych autobusów turystycznych spod znaku Euroliner`a?
To fakt, w tym roku tych autobusów jest tutaj mniej. Jednak jest to zasługa naszych klientów, którzy na kilka tygodni przed imprezą „pozabierali”nam co ciekawsze egzemplarze –w tym m.in. 316-stki. Z jednaj strony to nas bardzo cieszy, gdyż to oznacza zwiększone obroty firmy;zaś z drugiej szkoda, że nie możemy pokazać wszystkich ciekawych autobusów, które sprzedaliśmy w ostatnim okresie. Cóż…
InfoBus: Omówmy w skrócie sytuację w poszczególnych segmentach na autobusowym rynku wtórnym. Co się dzieje w autobusach turystycznych?
Generalna uwaga odnoszącą się do wszystkich segmentów jest taka –popyt przekracza znacznie podaż. Jeżeli mielibyśmy dwa razy więcej autobusów używanych prawdopodobnie wszystkie by się sprzedały. Obecnie nie jest większym problemem sprzedać pojazd, ale przede wszystkim go zaleźć –oczywiście w dobrym stanie. Podczas tegorocznej giełdy chcieliśmy pokazać naszym gościom dwie autokarowe „perełki”. Pierwsza z nich to Neoplan Starliner z 2005 r., który trafił do nas w stanie idealnym. Był to autobus demonstracyjny, który brał udział w targach Busworld 2006 w Kortrijk, gdzie miała miejsce światowa premiera tego właśnie modelu. Czyli można powiedzieć, że jest to pojazd z historią. Na początku bieżącego roku znalazł swojego nabywcę w Polsce, a została nim firma Wolski Travel z Koszalina, która od lat kupuje autobusy turystyczne marki Neoplan. Po prostu sięgają po dobre i sprawdzone konstrukcje. W rozliczeniu zostawili nam starszy model Citylinera –N116 SHD w dobrym stanie, także szybko znajdziemy na niego klienta. Każda z osób, które widziały nowego Starliner`a z bliska wie, że jest to prawdziwy okręt flagowy i sama podróż nim jest swego rodzaju przeżyciem. To wyjątkowy autokar dla wyjątkowych gości.
Drugą perełką jest również autokar Neoplana –roczny Cityliner, który sprowadziliśmy z naszej sieci z Berlina. To autokar jeszcze na gwarancji w oryginalnym malowaniu, z przebiegiem 30 tys. km. Sytuacja z nim jest podobna jak z Starliner`em. To potencjalny okręt flagowy, który może dumnie reprezentować firmę transportową czy biuro podróży w każdej sytuacji. Znajduje to także odzwierciedlanie w cenie, który wynosi 255 000 tys. euro –czyli na poziomie standardowo wyposażonego, nowego modelu MAN Lion`s Coach.
Na koniec chciałbym podkreślić, że nasza obecna pozycja w segmentach turystycznym i międzymiastowym to zasługa pana Piotra Ruty, który rozpoczął pracę w naszym Centrum tuż przed zeszłoroczną edycją giełdy. Natomiast już ma na swoim koncie wiele sukcesów –m. in. sprzedaż opisywanego Straliner`a.
InfoBus: Jakie obecnie autobusy międzymiastowe są najczęściej poszukiwane na rynku?
Cały czas obserwujemy wysoki popyt na popularne „UL-ki”, czyli autobusy międzymiastowe MAN z poprzedniej generacji Überland. Wzięcie mają roczniki z lat 1998-2001. Właśnie w ostatnich tygodniach sprzedaliśmy tego typu autobus do przewozów szkolnych do gminy pod Piotrkowem Trybunalskim.
Warto dodać, że następca rodziny UL –MAN Lion`s Regio znalazł właśnie swojego pierwszego nabywcę w Polsce. Została nim gmina Nadarzyn pod Warszawą. Mam nadzieję, że za nim pójdą kolejne zamówienie na ten wyjątkowo funkcjonalny autobus międzymiastowy.
InfoBus: …i autobusy miejskie.
Tutaj jest chyba największy potencjał na rynku. Autobusy miejskie z niskim przebiegiem podłogi i z dobrej partii idą jak przysłowiowe „świeże bułeczki”. Tutaj przykładem mogą być autobusy przegubowe MAN NG272, których siedem sztuk sprowadziliśmy przed miesiącem z firmy przewozowej z Norymbergii. Sukcesywnie wymienia ona swój tabor, także jest to kolejna partia z pewnego źródła. Mimo dość odległego rocznika 1994 jest ogromne nimi zainteresowanie. W przeciągu kilku tygodni trzy z nich już znalazły klienta, a kolejny klient ma przyjechać właśnie na giełdę, aby zakończyć transakcję. Także można powiedzieć, że jak będą autobusy miejski to ich sprzedaż jest zagwarantowana. Obecnie pracujemy nad kilkoma firmami transportowymi z Europy Zachodniej, które zmierzają w najbliższy czasie wymieć tabor. Także będziemy mieli jak zwykle kilka asów w rękawie.
InfoBus:Jak zakończył się pierwszy kwartał 2008 roku dla Centrum Autobusów Używanych MAN?
W ciągu tych 3 miesięcy sprzedaliśmy łącznie 25 autobusów, czyli na podobnym poziomie jak w zeszłym roku. Tak jak już wspomniałem –obecnie najwięcej pracy i czasu zabiera nam wyszukiwanie pojazdów gotowych do sprzedaży. I to jest obecnie klucz do sukcesu w tej branży –dojście do dobre źródła.
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę i do zobaczenia za rok!.