Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wilno z liniowym przetargiem na minibusy. Szansa dla polskich firm

infobus
22.04.2021 08:00

Stolicy Litwy – zgodnie z zapowiedziami – opublikowała przetarg na obsługę 9 tras komunikacji miejskiej.

Do obsługi nowych linii potrzebny jest tabor w liczbie ponad 20 ekologicznych autobusów.

Gaz lub elektryczność

Do 2023 roku flota transportu publicznego stolicy Litwy zostanie uzupełniona o co najmniej 22 nowe autobusy na gaz lub z napędem elektrycznym, które będą jeździć na dziewięciu peryferyjnych trasach. To pomysł miasta na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na przedmieściach Wilna.

Po konsultacjach rynkowych, w centralnym systemie zamówień publicznych ogłoszono zaproszenie do składania ofert na autobusowe linie.

-„Naszym celem jest dotrzymywanie kroku planom rozwoju miasta w zakresie mobilności. Zaplanowaliśmy nowe trasy transportu publicznego o niskiej przepustowości w bardziej oddalonych dzielnicach mieszkalnych. Stąd wiele osób każdego dnia przemieszcza się w kierunku centrum, a lepszy tutaj transport publiczny przyczyni się do poprawy jakości ich życia, przemieszczania się, a jednocześnie ograniczy szkodliwy wpływ pojazdów osobowych na środowisko. Oszacowaliśmy, że po uruchomieniu tras transport publiczny będzie bardziej dostępny dla około 52 000 mieszkańców, a jego całkowita dostępność w Wilnie osiągnie 92 procent ”- powiedziała Modesta Gusarovienė, dyrektor wileńskiego Įimo.

Liniowy przetarg

Obsługę pasażerów na nowych trasach zapewni przewoźnik wyłoniony w procedurze przetargowej. Każda firma – także z Polski – może wziąć w nim udział. Wymagania i terminy znajdują się tutaj:

Nowe trasy mają być obsługiwane przez autobusy klasy M2 lub M3 o pojemności około 22 miejsc każdy. Mają spełniać najwyższe wymagania środowiskowe. Konkretna liczba autobusów zostanie ustalona w trakcie procedury przetargowej, ale wstępnie szacuje się, że konieczna flota to co najmniej 22 nowe autobusy elektryczne lub gazowe.

Dziewięć nowych tras w latach 2022 - 2023 ma zostać uruchomionych tam, gdzie obecnie nie kursuje komunikacja publiczna - w Kriaučiūnai, Platiniškės, Pilaitė, Rokantiškės, Kryžiokai Gardens, Visoriai, Big Gulbinai, Mažajos Gulbinai, Riovonys, Pavilniskės i Ivujškii. Obszary zostały wybrane z uwzględnieniem liczby ludności, planów rozwoju miasta, a także w celu promowania bardziej zrównoważonego i wygodnego poruszania się po mieście.