Wilno wybiera mniejsze autobusy: Isuzu Novociti Life
Stolica Litwy podąża śladem Łodzi, która jako pierwsza postawiła w Europie na konstrukcje Isuzu Novociti Life. Teraz dziesięć takich czerwonych pojazdów pojedzie do Wilna
Zgodnie z wcześniej ogłoszoną strategią, 25 marca Wilno zamówiło 10 szt. dwuosiowych autobusów Isuzu Novociti Life klasy MIDI. Odpowiednia umowa została podpisana przez spółkę samorządową Vilniaus viešasis transportas (UAB) i dilera Isuzu na Litwie – spółkę Saločiai ir partneriai. Wartość umowy to 1 782 330 EUR, co w szybkim przeliczeniu daje jednostkową cenę Novociti Life na poziomie 178 233 EUR. Dla porównania o cenach łódzkich Novocity Life pisaliśmy TUTAJ
Cały wileński MIDI kontrakt zostanie sfinansowany ze środków własnych UAB. Dodajmy, że to nie będzie debiut marki Isuzu na Litwie – wcześniej w 2017 roku – kilkadziesiąt pojazdów Isuzu Citibus sprowadziło tutaj prywatne przedsiębiorstwo Transrevis, obsługujące na terenie Wilna pakiet miejskich linii. Widocznie na tyle dobrze się sprawdziły na ulicach stolicy Litwy, że teraz UAB ściągną podobne konstrukcje do swojej floty. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Wileński standard
Autobusy przyjadą do Wilna z Turcji jesienią br. Każdy z czerwonych Novociti Life pomieści 59 pasażerów. Nowe pojazdy zaoferują znany wileńskim pasażerom standard, czyli m.in. bezprzewodowy internet, ładowarki USB, monitoring, nowoczesne systemy wentylacji i ogrzewania.
Prawdopodobnie nowe midibusy będą jeździły liniami numer 9 i 115.
-„Krok po kroku wdrażamy trzeci etap odnawiania floty transportu publicznego w stolicy. Po zakończeniu planowanych zakupów autobusów elektrycznych – Karsan JEST i teraz nowych dwuosiowych autobusów o małej pojemności marki Isuzu, przygotowujemy się do testów najnowszych modeli hybrydowych, po których od razu ogłosimy na nie przetarg” – zapowiada mówi Rimantas Markauskas, dyrektor generalny UAB Vilniaus publicas transportas.
Nie tylko diesel
Przypomnijmy, że najnowszy zakup wpisuje się miejską strategię, która zakłada do 2020 r. dalszą odnowę autobusowej floty. Do tego czasu tabor w stolicy wzmocni aż 135 nowych autobusów, w tym:
-
5 autobusów elektrycznych (marki Karsan) – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
-
70 hybrydowych (20 szt. solo i 50 przegubowych),
-
50 autobusów na gaz ziemny (CNG),
-
i 10 autobusów o małej pojemności – klasy MIDI (marki Isuzu).
Po tej ostatniej fazie modernizacji miejskiej floty, Wilno będzie miało na terenie Unii Europejskiej – w rankingu stolic – najmłodszy autobusowy tabor.
-„W ciągu półtora roku do wileńskiej floty transportu publicznego dodano prawie 300 nowych autobusów. Nie zatrzymujemy się jednak i zaczynamy już kupować autobusy elektryczne, a w przyszłości także pojazdy hybrydowe. Sondaże w Wilnie pokazują, że nowe pojazdy, szybkość przemieszczania się i wygoda to najważniejsze powody, dla których nasi obywatele wybierają lub wybiorą transport publiczny na swoje podróże. Dlatego nadal będziemy modernizować tabor i wdrażać nowe projekty, takie jak korytarze szybkiego transportu publicznego BRT, rozwój pieszych i rowerowych ścieżek” – mówi burmistrz Wilna, Remigijus Šimašius.
„