Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wilno kupuje pierwsze elektryczne autobusy. Od Karsana

infobus
16.03.2019 10:00

15 marca burmistrz i szef transportu publicznego w Wilniepodpisali umowę z konsorcjum UAB TM Service i Karsan Otomotiv na zakup pięciu autobusówelektrycznych Karsan JEST electric.

Zgodnie z umową elektrobusy trafią na ulice stolicy Litwy jeszczetej jesieni. Wartość umowy na autobusy i ładowarki to 1 510 957 EUR, a samzakup został sfinansowany ze środków własnych UAB Vilniaus közasis transportas.

-„W ciągu półtora roku do wileńskiej floty transportu publicznegododano prawie 300 nowych autobusów. Nie zatrzymujemy się jednak i zaczynamy jużkupować autobusy elektryczne, a w przyszłości także pojazdy hybrydowe. Sondaże w Wilnie pokazują, że nowepojazdy, szybkość przemieszczania się i wygoda to najważniejsze powody, dlaktórych nasi obywatele wybierają lub wybiorą transport publiczny na swoje podróże.Dlatego nadal będziemy modernizować tabor i wdrażać nowe projekty, takie jakkorytarze szybkiego transportu publicznego BRT, rozwój pieszych i rowerowych ścieżek”- mówi burmistrz Wilna, Remigijus Šimašius.

Elektryczny Krasan

Zamówione przez Wilno autobusy elektryczne Karsan JEST electric będą miały silnikio mocy 88 kWh wytwarzające moment obrotowy na poziomie 290 Nm. Plus podwójneakumulatory litowo-jonowe. Ponadto konsorcjum dostarczy z każdym nowym elektrobusemsprzęt do jego ładowania. Firma UAB („Vilniaus publicas transports”) zakłada,że akumulatory trakcyjne będą ładowane nie tylko na terenie zajezdni. Pojazdy mają zostać wyposażone w standardowe złącza Combo-2 (CCS), co umożliwi im korzystanie zistniejących już na mieście stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Jeden autobus elektryczny Karsan JEST mieści 23 pasażerów, wtym oferuje 10+1 miejsc siedzących, 12 miejsc stojących i 1 miejsce dla osóbniepełnosprawnych. Długość autobusu wynosi 5,8 metra, co umożliwi mu przejazd także wąskimiuliczkami Starego Miasta. Centrum i drogi dojazdowe to naturalny teren eksploatacjiwileńskich elektrobusów.

Ponadto autobusy będą wyposażone w nowoczesny systeminformacji pasażerskiej z ekranami LCD TFT w kabinie, system kamermonitorujących wideo wewnątrz i na zewnątrz oraz system liczenia pasażerów.JEST-y będą również posiadać osobne systemy ogrzewania i klimatyzacji dla miejscapracy kierowcy i pasażerów.

Podobnie, jak w innych stołecznych, nowych autobusach, wszystkieelektrobusy Karsana będą posiadały darmowe Wi-Fi i ładowarki USB. I na koniecinformacja o kolorystyce – autobusy elektryczne, podobnie jak cała wileńskaautobusowa flota, będą czerwone.

Autobusowa odnowa

Dzięki wdrożeniu dwa lata temu w Wilnie autobusowejrewolucji, dzisiaj litewskie miasto posiada młodą flotę transportu miejskiego, która ponajnowszych inwestycjach – w 2020 roku – nie obejmie autobusów starszych niż 7lat, co jest znaczącą zmianą i skokiem jakościowym.

-„W tej chwili kupujemy pierwsze autobusy elektryczne, atakże planujemy już w marcu – kwietniu testy najnowszych modeli hybrydowychróżnych producentów, po czym zostaną przeprowadzone zakupy autobusówhybrydowych ” – mówi Rimantas Markauskas, dyrektor generalny UAB.

Zgodnie z miejską strategią, do 2020 r. autobusową flotę wstolicy wzmocni 135 nowych autobusów, w tym:

  • 5 autobusów elektrycznych(marki Karsan),

  • 70 hybrydowych (20 szt. solo i 50 przegubowych),

  • 50 autobusów na gaz ziemny (CNG),

  • i 10 autobusów o małej pojemności – klasy MINI.

Po tej ostatniej fazie modernizacji miejskiej floty, Wilno będziemiało na terenie Unii Europejskiej – w rankingu stolic – najmłodszy autobusowy tabor.