Wilno jak Warszawa. Własna komunikacyjna marka – JUDU!
W drodze do listy najszczęśliwszych miast: rozwiązania mobilne,dzięki którym Wilno jest coraz wygodniejsze.
Ludzie są szczęśliwsi, gdy mająmożliwość wygodnego poruszania się po swoim mieście na różne sposoby. Takiwniosek można wyciągnąć z corocznej listy najszczęśliwszych miast na świecieopracowanej przez World Happiness Report.
Kopenhaga, stolica Danii, która od wielulat utrzymuje się na szczycie, od dawna jest pod tym względem wyjątkowa: miastoposiada dobrze rozwinięty system zrównoważonej mobilności. Ogólnie rzeczbiorąc, w tej metropolii znajdują się miejsca i każdy jest komfortowozaangażowany w ruch: piesi, rowerzyści podróżujący samochodem, transportpubliczny, skutery i tak dalej.
Wygoda ruchu jest jednym z powodów, dlaktórych ludzie są zdeterminowani, aby zmienić swoje stare nawyki i spróbowaćczegoś nowego. Na przykład dojeżdżaj do pracy przynajmniej raz w tygodniu narowerze, pieszo, autobusem, trolejbusem lub zaplanuj wycieczkę tak, aby jejczęść można było pokonać samochodem, a resztę środkami transportu publicznegolub w inny sposób. Ale żeby tak się stało, miasta mają dużo do odrobienia. Do2030 r. W Wilnie nastąpi szereg zmian, które są przewidziane w Wilnie PlanieZrównoważonej Mobilności.
Zdaniem Modesta Gusarovienė, dyrektor SĮ”Įimoimo paslaugos”, szczegółowo opisuje, jak miasto się już zmieniai będzie się zmieniać w ciągu następnej dekady, tak aby wygodnie było poruszaćsię po Wilnie, niezależnie od tego, jak dana osoba zdecyduje się naprzeprowadzkę. „Jednym zdaniem można to nazwać okazją do prostego poruszaniasię po mieście” – mówi M. Gusarovienė.
Zrównoważony transport zbiorowy przedewszystkim
Uwagę zwraca się na wszystkichużytkowników dróg, zbliżając się krok po kroku do celu, jakim jest uczynienieruchu w mieście bardziej zrównoważonym, rozproszonym. Wilno ma to osiągnąć do2030 roku. jedna trzecia tras podróży byłaby piesza, komunikacją miejską isamochodem, a kolejne 7,5 proc. – rowery i skutery. Wilno ma to osiągnąć do2030 roku. jedna trzecia tras podróży byłaby podróżowana pieszo, komunikacjąmiejską i samochodem, kolejne 7,5 proc. – rowery, skutery.
Plany zrównoważonej mobilności, jako dokumentystrategiczne, są również opracowywane w innych zaawansowanych miastacheuropejskich, takich jak Amsterdam, Kopenhaga czy Londyn. Taki plan zostałzatwierdzony przez inne litewskie miasta, np. Kowno.
„Ogólnie rzecz biorąc, PlanZrównoważonej Mobilności obejmuje wszystko, od transportu publicznego, podróżysamochodem, chodzenia, jazdy rowerem, skuterem lub deskorolką, różne usługiwspółdzielenia transportu i powiązaną infrastrukturę, od obwodnic, systemówzarządzania ruchem, po oświetlenie chodników i transport publiczny. koordynacjatrasy. Naszym głównym celem jest stworzenie takich warunków, aby wszelkamobilność w mieście była szybka, prosta i przyjemna. Zachęcaj również dotestowania nowych, przyjaznych dla zdrowia i środowiska alternatyw dla mobilności.Na przykład spacery, jazda na rowerze.„-powiedziała M. Gusarovienė.
W dokumencie przygotowanym przezspecjalistów z kilku instytucji oceniano obecną sytuację, opinię mieszkańcówWilna oraz potrzeby przyszłego ruchu. Przeanalizowano również dane miejskiegosystemu monitoringu ruchu. Tak narodziły się konkretne cele na następną dekadę.”Trudno podsumować dokument liczący ponad 1000 stron, ale mógłbym wskazaćtrzy istotne cele, które Wilno osiągnie do 2030 roku. Zmniejszy to negatywnywpływ podróży na środowisko, przeładowuje miejskie samochody samochodami ipoprawi jakość podróżowania, skracając czas przejazdu i uprzyjemniając samąpodróż.” – powiedział M. Gusarovienė.
Więcej jakościowych szlaków, zielonych icichych przestrzeni – więcej szczęśliwych mieszkańców
Zmiany tak naprawdę nie następują wciągu roku. Jednak dziesięć lat to długi okres, w którym można naprawdę zmienićobecną sytuację. Zwłaszcza, że niektóre procesy już się rozpoczęły. Naprzykład w Wilnie budowane są ciche ulice. Pierwszym przykładem jest ulica I.Šimulionio, na której wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km / h. Mniejszaprędkość nie tylko pozwala wszystkim użytkownikom dróg (pieszym, rowerzystom,kierowcom itp.) Na bezpieczne poruszanie się, ale także zmniejsza poziom hałasu.
Przeprojektowano także ulice Islandii,Rūdninkų i Naugarduko. Zmieniają się też ścieżki rowerowe w mieście: poprawiasię jakość ich nawierzchni, są wyraźne oznaczenia, a co roku po około 15-20 kmsą one połączone z ogólną siecią miejskich ścieżek rowerowych. To już prawie100 km. Dzięki temu mieszkańcy Wilna mieszkający na obszarach sypialnych mogąjuż wygodnie dotrzeć do centrum miasta rowerem. Nawet gołym okiem widać więcejrowerzystów spacerujących po mieście. Do 2023 roku całe Wilno powinno zostaćpodłączone do wspólnej sieci ścieżek rowerowych.
Na podstawie analizy statystyk ruchupieszego i rowerowego w Wilnie planowana jest budowa cichych ulic na terenachmieszkalnych – tzw. Ulic kategorii D. Rozwój cichych ulic jest jednym ześrodków Planu Zrównoważonej Mobilności w celu zmniejszenia liczby rannych lubzabitych pieszych i rowerzystów poprzez przeprojektowanie ulicy i wprowadzenieograniczeń prędkości.
„Przebudowa ulic osiedlowych zgodniez zasadami cichego ruchu ulic ogranicza prędkość pojazdów, zanieczyszczenie ihałas, zwiększa bezpieczeństwo na drogach, zmniejsza liczbę rannych i zabitychoraz poprawia więzi społeczne w dzielnicy. Są też ciche ulice – częśćzintegrowanej sieci ścieżek rowerowych, którymi poruszają się samochody.Ścieżki rowerowe połączone są z cichymi uliczkami, zapewniając tym samymciągłość jazdy na rowerze lub innych środków transportu. W najbliższejprzyszłości planowany jest rozwój cichych ulic w mieście poprzez przebudowęulic Naujamiestis i innych dzielnic.„- mówi Miglė Bielinytė, kierownik ds.Komunikacji w SĮ Susiekimo paslaugos.
Zmiany w ruchu na Starym Mieście sąrównież częścią Planu Zrównoważonej Mobilności. W lipcu tego roku wprowadzonotu pętlową organizację ruchu, której celem jest przekształcenie Starego Miasta wprzestrzeń mieszkańców, a nie ulicę tranzytową miasta. Oczywiście ta decyzjapoczątkowo wywołuje niejednoznaczne uczucia. Jednak długoterminowe konsekwencjezapowiadają fundamentalnie zmienione oblicze Starego Miasta: to miejscezostanie zwrócone mieszczanom, którzy tu przyjeżdżają lub przyjeżdżająspecjalnie na pobyt, a nie tylko przechodzą.
Spacerowanie to jedna z rzeczy odkrytychprzez wielu mieszkańców Wilna podczas kwarantanny. Po całym dniu spędzonym wdomu i nie mogąc opuścić miasta, wielu wychodziło wieczorami, aby „kręcićkołem” pieszo po okolicy. „Niektórzy mogli zobaczyć tę zmianę po raz pierwszytutaj: tylko w 2019 roku. W Wilnie wyremontowano ponad 30 km chodników, któresą również przystosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo – zaznaczył M.Bielinytė.
Według niej w najbliższym czasie planujeremont i wyposażenie kolejnych 34 km chodników w różnych częściach miasta.Celem Wilna jest także zielone i przestronne miasto. Do 2024 roku W mieścieplanuje się nasadzić ponad 6000 plantacji – drzew i krzewów.
W 2016 roku Wilno zostało uznane zanajlepsze miasto do życia w Unii Europejskiej (Eurostat). Jednak wśródnajszczęśliwszych miast świata litewska stolica nie wspięła się jeszcze dopierwszej dziesiątki. Jeśli jednak według różnych badań szczęście ludnościbezpośrednio wiąże się ze swobodnym i wygodnym przemieszczaniem się, to możnasię spodziewać, że w 2030 r. Wilno będzie jednym z najszczęśliwszych.
Jedna nazwa dla wszystkich rodzajówmobilności – JUDU
W połowie lipca Wilno wprowadziło markę łączącąw stolicy wszystkie rodzaje mobilności – JUDU. Stopniowo połączy różne usługizwiązane z mobilnością w stolicy „pod jednym parasolem”. „Wygodneprzemieszczanie się to jeden z kluczowych elementów jakości życia w mieście.
„JUDU nie tylko symbolizuje bardziejsystematyczne i holistyczne podejście do mobilności, ale także koncentruje teobszary we wspólnych ramach, które są również przewidziane w długoterminowejstrategii mobilności miejskiej – Planie Zrównoważonej Mobilności. Hasło JUDU”Zwykle po mieście” nawiązuje do filozofii i celu mieszkańców Wilna -zjednoczenia i usprawnienia wszystkich istniejących i przyszłych obszarówmobilności: transportu publicznego, ruchu samochodowego, wycieczek rowerowych,skuterów i innych form mobilności, które narodzą się w mieście.„- mówi M.Bielinytė.
Obywatele JUDU będą stopniowo widzieli wróżnych miejscach: np. Na autobusach miejskich i trolejbusach tablice naautobusy i trolejbusy, ekrany komunikacji miejskiej, schematy tras, stojakirowerowe i powstające magazyny będą oznaczone: „Buduj i jedź”, parkingimultimodalne, JUDU planuje kupić nowy bilet system i inne usługi związane zmobilnością w Wilnie. Zdjęcie Saulius Žiūra / Trolejbusy jeżdżące w WilnieDowiedz się więcej o Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej i JUDU nastronie: www.judu.lt/vilnius oraz o tym, jak miasto się porusza i będzieporuszać się bardziej harmonijnie w publikacji elektronicznej.
„