Wilno chce kupić aż 159 nowych trolejbusów. Z bateriami
Czeka nas kolejna rewolucja w ramach transportu publicznego w Wilnie.
Litewska stolica chce zwiększyć liczbę trolejbusów i częściowo ją uniezależnić od sieci napowietrznej, dokładając do nich bateryjny napęd. Przy takiej skali to może diametralnie odmienić komunikacyjny obraz miasta.
Rok 2023
Kontynuując ambitne plany odnowienie transportu publicznego, Wilno chce powiększyć flotę trolejbusów aż o 159 nowych egzemplarzy, zastępując tym samym wszystkie najstarsze „autobusy na szelkach” w mieście. Teraz jej średni wiek to 22 lat, czyli jest to dobry moment na odnowę.
Za zgodą Rady Miasta, wileński transport publiczny zakupi autonomiczne trolejbusy, co zapewni bardziej racjonalny ruch w miejskiej sieci. Zgodnie z planem nowe trolejbusy mają wyjechać na ulice już w 2023 roku.
Magistrat ocenia, że zakup nie powinien przekroczyć sumy 92,43 mln euro, co daje koszt jednego pojazdu na poziomie 581.320,75 EUR.
Dyrektor litewskiego spółki przewozowej, Darius Aleknavičius powiedział, że pierwsze trolejbusy wyruszą w trasę w IIII i IV kwartale 2023 roku, a pozostałe (119) – stopniowo w ciągu 2024 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trolejbusowa autonomia
Wilno chce kupić trolejbusy nowej generacji z bateriami, które mogą przejechać bez sieci trakcyjnej około 20-30 kilometrów i w razie potrzeby ominąć przeszkody. Ich akumulatory będą ładowały się podczas jazdy po podłączeniu do sieci trakcyjnej.
-„Transport publiczny musi stać się pierwszym wyborem dla osób poruszających się po mieście na dalsze odległości. W ubiegłym roku mieszkańcy Wilna ocenili transport publiczny aż na 8,06 i była to najlepsza ocena w historii. Zakup 159 nowych trolejbusów wyeliminuje wszystkie stare trolejbusy, co niewątpliwie jeszcze bardziej poprawi jakość podróżowania po mieście i przyciągnie więcej pasażerów do komunikacji miejskiej. Ich autonomia da nam możliwość zaoferowania nowych, wygodniejszych tras przy jednoczesnej ochronie środowiska – dodał Tomas Gulbinas, zastępca burmistrza Wilna.
Miasto obliczyło, że korzystając z możliwości pokonania części trasy przez nowe trolejbusy bez korzystania z sieci trakcyjnej, można nie tylko wydłużyć trasy, ale także zastąpić autobusy spalinowe trolejbusami na zdublowanych trasach, co dodatkowo pozwoli przewieźć o około 750 tysięcy pasażerów rocznie więcej ekologicznymi trolejbusami.
Na koniec dodajmy, że w ciągu ostatnich pięciu lat na ulice stolicy Litwy wyjechało 41 nowych trolejbusów. Marki Solaris.