Wileńska flota ma być w połowie elektryczna. Do 2030
Za 10 lat w Wilnie ponad połowa transportu publicznego ma być napędzana energią elektryczną.
Wileński tabor komunikacji miejskiej w stolicy, który w ostatnim czasie został gruntownie odmłodzony, czekają jeszcze większe zmiany.
Plan do 2030
Magistrat planuje, że do 2030 r. nie mniej niż 55 proc. floty ma być zasilana energią elektryczną. W miejskiej strategii zapisane jest też podwojenie sieci buspasów, aby podróż środkami transportu publicznego była szybsza i wygodniejsza. Miasto będzie również efektywnie wykorzystywać istniejącą sieć trolejbusową i pozostałą infrastrukturę systemu transportu publicznego.
-„Pamiętamy czasy, kiedy jakość transportu publicznego mierzono tym, czy autobus przyjechał, czy nie zepsuł się po drodze. W ciągu kilku lat odnowiliśmy flotę transportu publicznego w Wilnie, ale oczekiwania mieszkańców Wilna co do komunikacji w mieście stają się coraz wyższe: pojazdy mają być wygodne, nowoczesne, szybkie, ale także bardziej przyjazne środowisku, zasilane elektrycznie, przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Dążymy do tego, dlatego w odnowionej flocie ponad połowa pojazdów będzie zasilana energią elektryczną, a wiek wszystkich autobusów w ruchu wyniesie pięć lat ”- zapowiedział burmistrz Wilna Remigijus Šimašius.
Za pół miliona euro
Szacuje się, że modernizacja transportu publicznego będzie kosztować obywateli nieco ponad pół miliona euro rocznie, w tym:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 245,26 mln euro zostanie przeznaczone na zakup autobusów i trolejbusów w ciągu następnej dekady. Generalnie miasto chce kupować autobusy elektryczne, gazowe i trolejbusy, z których część byłaby autonomiczna.
- 52,37 mln euro powinno zostać przeznaczone na nową infrastrukturę lub jej modernizację - budowę buspasów, instalację wyświetlaczy SDIP, modernizację sieci trakcyjnej, stacji ładowania elektrycznego i stacji paliw gazowych plus nowy elektroniczny system sprzedaży biletów.
Zmiana proporcji
-„Jakość podróży komunikacją miejską w Wilnie będzie się nadal poprawiać, dążymy do tego, aby każdy pojazd był przystosowany dla osób o szczególnych potrzebach w zakresie mobilności. Postawiliśmy sobie za cel, aby w kolejnej dekadzie rozkład podróży w mieście wyglądał następująco: jedna trzecia to ruch komunikacją miejską, samochodem, pieszo, a kolejne 8% to rowery plus inny sposób. Na przykład w Wilnie jest obecnie 36 kilometrów buspasów, a do 2030 roku będzie ich ok. 60 kilometrów. Wilno już zmierza w kierunku tych proporcji ”- mówi Modesta Gusarovienė, dyrektor Įudo.
9 grudnia plan dalszej odnowy floty komunikacji miejskiej zostanie przekazany Radzie Miasta. Po zatwierdzeniu jej modernizacja ruszy etapami do 2030 r.