Więźniarki dla Policji – do trzech razy sztuka?
Już po raz trzeci Komenda Główna Policji ogłasza przetarg na dostawę 4 sztuk fabrycznie nowych, dużych więźniarek. Miejmy nadzieję, że tym razem dojdzie on do skutku. Za pierwszym razem udało się wybrać oferenta którym został Autosan S.A. jednak po oprotestowaniu wyników przez firmę Kapena S.A. Komenda Główna Policji zdecydowała się unieważnić postępowanie. Kolejny przetarg okazał się całkowitą „klapą”, gdyż zmienione zostały niektóre wymagania techniczne, których nie spełniał ani Autosan z modelem H7-10MB DW ani Kapena z modelem Thesi Intercity. W związku z czym nie wpłynęła żadna oferta.
Teraz przyszedł czas na trzecią próbą. Trzymamy kciuki, aby wydział konwojowy polskiej policji w końcu otrzymał nowe, specjalistyczne pojazdy. Podkreślmy, że zakup więźniarek jest współfinansowany z Nowary Grants w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego. W ramach tego programu w ostatnim czasie zostało zakupionych wiele radiowozów, pojazdów specjalnych, motocykli oraz kładów z przeznaczeniem dla komend policji na terenach przygranicznych odpowiedzialnych za zwalczanie przestępczości transgranicznej, zorganizowanej oraz nielegalnej migracji. Termin składania ofert przypada na dzień 7 września br. Wybrany wykonawca będzie musiał dostarczyć nowe pojazdy najpóźniej do 15 lutego 2011 roku, jednak nie wcześniej jak po 15 października 2010 roku. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie najniższa cena brutto.
Nowe więźniarki mają przewozić 18 konwojowanych oraz 5 policjantów wraz z wyposażeniem służbowym. Mają posiadać dwie izolatki dla agresywnych konwojowanych oraz przedział dla pozostałych 16 „pasażerów”. Minimalne warunki wyposażenia to silnik o mocy 130 kW spełniający normę czystości spalin EURO 5. Zamawiający dopuszcza mechaniczną lub automatyczną skrzynię biegów. Przynajmniej jedna oś na zawieszeniu pneumatycznym. Na tylnym zderzaku mają zostać zamontowane czujniki cofania oraz dodatkowa kamera ułatwiająca manewrowanie przy sądach, aresztach i posterunkach służb mundurowych. Oba przedziały, zarówno dla konwojentów jak i konwojowanych mają być oddzielnie klimatyzowane. Kolor nadwozia ma być zgodny z obecnie stosowanym srebrnym lakierem.
W chwili obecnej jednostki policji w całej Polsce posiadają ponad 60 sztuk różnego typu tzw. dużych więźniarek, w tym najwięcej, bo aż 47 sztuk na bazie Autosanów H7-10MB zakupionych w latach 2007-2008. Pozostałe więźniarki bazują na Autosaniach A1010T, H7-10I oraz Kapenach Thesi Intercity.