Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy na jakich liniach będą jeździć wodorowe autobusy GZM

infobus
12.03.2023 17:06

Przy okazji przetargu na zakup paliwa wodorowego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podała, gdzie najpewniej będziemy mogli spotkać zamawiane autobusy na ogniwa paliwowe.

GZM przypomina, że zakup paliwa wodorowego jest elementem realizowanego przez Metropolię projektu, który ma na celu upowszechnianie wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Jest to zarazem element wdrażania strategii bezemisyjnego transportu publicznego.

Wodorowe paliwo

Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa; w prawie opcji założono zwiększenie tej ilości jeszcze do 880 ton.O przetargu poinformował we wtorek Witold Trólka z biura prasowego GZM. Jak przekazał, zamówienie podstawowe ma być realizowane przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych (zamawianych obecnie w innym postępowaniu), a paliwo ma trafić do samorządowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Katowicach, Tychach i Świerklańcu.

„Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego. Dodatkowo w prawie opcji możliwe będzie zwiększenie wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Ten rodzaj paliwa będzie stosowany w autobusach napędzanych wodorem, które w przyszłym roku mają wozić pasażerów” – wskazał Trólka.

W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego – te spółki wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. 1 marca br. podpisały one umowy dofinansowania na ponad 10 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do realizacji tych inwestycji.

W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca powinien udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi.

fot. GZM

AP, M10 i M2

Obecnie Metropolia prowadzi postępowanie przetargowe na zakup autobusów napędzanych wodorem. Zamówienie podstawowe obejmuje 20 pojazdów. Dodatkowo w prawie opcji możliwy będzie zakup kolejnych 10 sztuk.

Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł pochodzi z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w programie „Zielony transport publiczny”.

Trwające postępowanie GZM dot. autobusów wodorowych obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.

Pojazdy mają zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).

Termin zakończenia realizacji zamówienia przypada 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.(PAP)