Wiemy, kto chce dostarczyć autobusy hybrydowe dla MZK Toruń. Jedna oferta
5 marca Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu otworzył ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów hybrydowych kategorii MAXI. Z opcją.
Do tego zamawiający włączył do tego postepowania zakup dwóch pojazdów technicznych. Dlatego być dzisiaj w Toruniu swoją propozycję złożyła tylko firma Solaris Bus & Coach, która teraz musi poczekać na decyzję ... toruńskiego skarbnika. Przypomnijmy, że takich pojazdów może być we flocie MZK o dwa więcej, jeśli przewoźnik zdecyduje się skorzystać z prawa opcji. Przy tych cenach i przy tym budżecie to jednak dość wątpliwe O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.
NA CO STAWIAŁ MZK TORUŃ?
MZK premiowało następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika od 9000 cm3 do 11000 cm3 – 15 pkt, szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 5 pkt,
- oś przednia – belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – pkt, spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w systemie LED – 5 pkt,
- przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 20 pkt, najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 35 pkt.
cena Urbino 12 hybrid
Przy takich wymaganiach 5 marca w Toruniu tylko jedna firma położyła ofertę. To trochę zaskakujące, gdyż hybrydy dla Torunia miały być przede wszystkim tanie i ekonomiczne w eksploatacji. O zwycięstwie decydowała nie tylko cena, ale również i zużycie paliwa oraz koszty eksploatacji. Wszyscy producenci mieli zatem otwarte pole do manewru. Okazało się jednak, że tylko Solaris podszedł do tego zamówienia - z cenami:
- 8.821.437,00 PLN brutto / 7.171.900 PLN netto w podstawowym zadaniu (4 sztuki), co daje cenę autobusu Solaris Urbino 12 hybrid (plus dwa pojazdy techniczne) na poziomie 1.792.975 PLN netto;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 12.973.917,00 PLN brutto w opcji (6 sztuk).
Z kolei budżet przewoźnika to 7.072.500,00 PLN brutto w wersji podstawowej, czyli mamy przekroczenie o ponad 1,7 mln zł brutto. Sporo.
W tej sytuacji czekamy na decyzję skarbnika i komisji przetargowej, która oceni ofertę na podstawie następujących kryteriów:
- ceny (70%),
- parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%),
- kosztów emisji CO2 (3%),
- kosztów emisji NOx, PM, THC (2%),
- kosztów zużycia energii (2%).
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Na koniec dodajmy, że autobusy dla MZK Toruń mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 150 kW. Silnik spalinowy wspomagany będzie w czasie jazdy pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa ma wynosić co najmniej 14 kW. Pojazdy mają być wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia.
Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 23 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/119727/details