Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wiemy, gdzie trafią autobusy wodorowe GZM. Pierwsze już w lutym 2024

infobus
25.12.2022 19:03

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich pojazdów w prawie opcji.

Termin dostarczenia 20 „wodorowców” to połowa 2024 r; a pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. O tym jak na razie największym kontrakcie na autobusy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem w Polsce pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Klasa MAXI

Jak poinformował Łukasz Zych z biura prasowego GZM, zamówienie obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.

Pojazdy będą użyczone samorządowym Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).

Termin składania ofert mija 24 stycznia, a zakończenia realizacji zamówienia - 30 czerwca 2024 r. Pierwsze autobusy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.

fot. GZM

Z ZTP 1.0 i 2.0

O rozpoczynanym przetargu informował już podczas piątkowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Przypomniał m.in., że zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.

Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała 81 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.

Jak sygnalizowano w informacji o przyznaniu dotacji, chodzi o 12-metrowe pojazdy wodorowe, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich).

Karolczak podał także, że jeszcze w grudniu br. jest planowane uruchomienie przetargu na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów napędzanych wodorem - jako wspólny zakup PKM-ów w Katowicach, Tychach i Świerklańcu.

W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał także samorząd Rybnika.

Ponadto, w drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł

fot. GZM

W ramach doliny

Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia br. podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych. Sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.