Wielkopolski Kórnik na autobusowych zakupach. Trzy elektrobusy z ZTP 2.0
7 kwietnia Urząd Miasta I Gminy Kórnik ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
Projekt ten realizowany jest z programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzonego przez NFOŚiGW, a o przyznaniu dofinansowania wielkopolskiemu samorządowi pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Z pantografem
Pierwsze kórnickie zamówienie na elektrobusy obejmuje:
- dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych
- dostawę i montaż trzech stacji ładowania zajezdniowych plug-in o mocy 1x120 kW każda
- przeszkolenie 18 osób
Poszukiwane parametry są następujące:
- autobus (każdy z oferowanych) mus posiadać niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego, trzy bezstopniowe wejścia o wysokości 320 do 350 mm zapewniające dwustrumieniowy ruch pasażerów, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu. Szerokość czynna drzwi nie mniejszej niż 1200 mm w układzie 2-2-2.
- wymiary zewnętrzne i pojemność autobusu: długość całkowita od 11,9m do 12,0m, szerokość całkowita bez lusterek min. 2,50 m, wysokość całkowita (wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym, akumulatorami lub innymi urządzeniami systemu magazynowania energii) - do 3,40 m
- całkowita minimalna ilość miejsc: 70, w tym liczba pasażerskich miejsc siedzących: min. 27 (w tym co najmniej 10 dostępnych z poziomu niskiej podłogi) + 1 (kierowca).
- elektryczny zespół napędowy - autobus napędzany silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi
- napędowej o mocy minimum 160kW.
- baterie trakcyjne - wykonane w technologii NMC lub LFP o pojemności nominalnej minimum 390 kWh zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych. Ostateczna oferowana przez wykonawcę pojemność baterii musi zagwarantować przebieg autobusu (co najmniej 300 km w warunkach zgodnych testem e-Sort-2) na bateriach naładowanych do 80% pojemności.
- ładowanie – zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy od 60 do 120 kW oraz systemem pantografowym
- o mocy min 200kW. Pantograf ma być umieszczony nad I osią.
Wymagany termin realizacji zamówienia to 12 m-cy – maksymalnie do 31.05.2024 r., natomiastn na oferty Kórnik czeka do 16 maja, a następnie oceni złożone propozycje według dwóch kryteriów:
- Parametry techniczo-eksploatacyjne / Waga: 40
- Cena - Waga: 60
Gmina od razu też podaje szacunkową wartość zamówienia - to 8 400 000.00 PLN netto. W zakresie wymagań doświadczenia mamy wymóg dwóch dostaw na co najmniej dwa autobusy z napędem wyłącznie elektrycznym (każda z dostaw) - w okresie ostatnich 3 lat
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z ZTP 2.0
Środki na nowoczesne i niskoemisyjne pojazdy dla Kórnika będą pochodzić z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w wysokości 4,8 mln zł oraz prawie 3,6 mln zł z pożyczki. Wsparcie z NFOŚiGW dla całego przedsięwzięcia, które obejmuje również miejscowości Gniezno, Nowy Tomyśl, Piłę, Swarzędz oraz Wrześnię, opiewa na ogólną kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki.
– Wsparcie ze środków finansowych programu „Zielony Transport Publiczny” kierujemy nie tylko do wielkich aglomeracji, ale przede wszystkim do miast średnich i małych, które dysponują skromniejszymi możliwościami rozwojowymi, a często w równym stopniu borykają się z takimi problemami cywilizacyjnymi, jak smog, nadmierna emisja gazów cieplarnianych i hałas – powiedział wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Sławomir Mazurek.
Realizacja wielkopolskich inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 r. a 30 września 2025 r.