Wielkopolski Kórnik na autobusowych zakupach. Trzy elektrobusy z ZTP 2.0

infobus
08.04.2023 13:02

7 kwietnia Urząd Miasta I Gminy Kórnik ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

Projekt ten realizowany jest z programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzonego przez NFOŚiGW, a o przyznaniu dofinansowania wielkopolskiemu samorządowi  pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Z pantografem

Pierwsze kórnickie zamówienie na elektrobusy obejmuje:

  • dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych
  • dostawę i montaż trzech stacji ładowania zajezdniowych plug-in o mocy 1x120 kW każda
  • przeszkolenie 18 osób

Poszukiwane parametry są następujące:

  • autobus (każdy z oferowanych) mus posiadać niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego, trzy bezstopniowe wejścia o wysokości 320 do 350 mm zapewniające dwustrumieniowy ruch pasażerów, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu. Szerokość czynna drzwi nie mniejszej niż 1200 mm w układzie 2-2-2.
  • wymiary zewnętrzne i pojemność autobusu: długość całkowita od 11,9m do 12,0m, szerokość całkowita bez lusterek min. 2,50 m, wysokość całkowita (wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym, akumulatorami lub innymi urządzeniami systemu magazynowania energii) - do 3,40 m
  • całkowita minimalna ilość miejsc: 70, w tym liczba pasażerskich miejsc siedzących: min. 27 (w tym co najmniej 10 dostępnych z poziomu niskiej podłogi) + 1 (kierowca).
  • elektryczny zespół napędowy - autobus napędzany silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi
  • napędowej o mocy minimum 160kW.
  • baterie trakcyjne - wykonane w technologii NMC lub LFP o pojemności nominalnej minimum 390 kWh zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych. Ostateczna oferowana przez wykonawcę pojemność baterii musi zagwarantować przebieg autobusu (co najmniej 300 km w warunkach zgodnych testem e-Sort-2)  na bateriach naładowanych do 80% pojemności.
  • ładowanie – zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy od 60 do 120 kW oraz systemem pantografowym
  • o mocy min 200kW. Pantograf ma być umieszczony nad I osią.

Wymagany termin realizacji zamówienia to  12 m-cy – maksymalnie do 31.05.2024 r., natomiastn na oferty Kórnik czeka do 16 maja, a następnie oceni złożone propozycje według dwóch kryteriów:

  • Parametry techniczo-eksploatacyjne / Waga: 40
  • Cena - Waga: 60

Gmina od razu też podaje szacunkową wartość zamówienia - to 8 400 000.00 PLN netto. W zakresie wymagań doświadczenia mamy wymóg dwóch dostaw na co najmniej dwa autobusy z napędem wyłącznie elektrycznym (każda z dostaw) - w okresie ostatnich 3 lat

Z ZTP 2.0

Środki na nowoczesne i niskoemisyjne pojazdy dla Kórnika będą pochodzić z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w wysokości 4,8 mln zł oraz prawie 3,6 mln zł z pożyczki. Wsparcie z NFOŚiGW dla całego przedsięwzięcia, które obejmuje również miejscowości Gniezno, Nowy Tomyśl, Piłę, Swarzędz oraz Wrześnię, opiewa na ogólną kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki.

Wsparcie ze środków finansowych programu „Zielony Transport Publiczny” kierujemy nie tylko do wielkich aglomeracji, ale przede wszystkim do miast średnich i małych, które dysponują skromniejszymi możliwościami rozwojowymi, a często w równym stopniu borykają się z takimi problemami cywilizacyjnymi, jak smog, nadmierna emisja gazów cieplarnianych i hałas – powiedział  wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Sławomir Mazurek.

Realizacja wielkopolskich inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 r. a 30 września 2025 r.