Wielkie zmiany Daimlera. Autobusy i autokary wejdą na giełdę!

infobus
08.02.2021 14:00

Daimler planuje rozdzielenie swojej działalności na dwa niezależne przedsiębiorstwa oraz wejście na giełdę z większościowym udziałem w Daimler Truck.

Znacząca większość udziałów ma przejść w ręce obecnych akcjonariuszy. Dzięki temu Daimler Truck przyspieszy dążenie ku bezemisyjnemu przewozowi towarów i osób. Wejście spółki Daimler Truck na giełdę we Frankfurcie ma zostać sfinalizowane do końca 2021 r.

głęboka zmiana

Rada nadzorcza i zarząd koncernu Daimler podjęły decyzję, że poddadzą ewaluacji projekt wydzielenia (spin-off) działalności związanej z samochodami ciężarowymi i autobusami, po czym zaczną się przygotowania do samodzielnego wejścia spółki Daimler Truck na giełdę.

W rezultacie tych zmian Daimler Truck ma uzyskać pełną biznesową swobodę i posiadać odtąd własną strukturę ładu korporacyjnego (corporate governance) z niezależnym przewodniczącym rady nadzorczej. Podjęte zostały starania o to, by spółka Daimler Truck spełniła kryteria włączenia do indeksu DAX. Według obecnego planu cała operacja zakończy się do końca roku 2021, kiedy to firma Daimler Truck ma już być notowana na giełdzie frankfurckiej.

Zapowiedziano także późniejszą zmianę nazwy z „Daimler” na „Mercedes-Benz”.

dwa przedsiębiorstwa

„Jest to dla koncernu Daimler moment historyczny – początek głębokiego przeobrażenia. Mercedes-Benz Cars & Vans oraz Daimler Trucks & Buses to firmy działające w odmiennych branżach, na rzecz różnych grup klientów, z odmiennymi ścieżkami technologicznymi i potrzebami kapitałowymi. Mercedes-Benz to marka samochodów luksusowych, która bardzo wymagającym klientom oferuje najbardziej pożądane samochody świata. Daimler Truck dostarcza wiodące na tle swojej branży rozwiązania i usługi transportowe. Gałęzie przemysłu, w których działają obie te firmy, przechodzą gruntowne zmiany technologiczne i strukturalne. Podążanie w rytmie tych przeobrażeń będzie efektywniejsze, jeśli nasze firmy będą działały jako niezależne podmioty, dysponujące znaczną płynnością netto i wolne od ograniczeń wynikających ze struktury konglomeratowej”, powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Daimler i Mercedes-Benz.

nowe technologie

Daimler Truck zamierza wytworzyć dla swoich akcjonariuszy wartość dodaną – przez to, że przedsiębiorstwo będzie jeszcze szybciej realizowało swoje plany strategiczne, uzyskiwało lepszą rentowność i dalej rozwijało bezemisyjne technologie napędowe do samochodów ciężarowych i autobusów.

„To kluczowy moment dla Daimler Truck. Dzięki niezależności zyskujemy nowe szanse, stajemy się bardziej transparentni. Zamierzamy dalej rosnąć i utrzymać pozycję lidera w dziedzinie napędów alternatywnych i automatyzacji. Wypuszczając na rynek ciężarówki zasilane akumulatorami i ogniwami elektrycznymi, a także zdobywając silną pozycję w zakresie jazdy zautomatyzowanej, całkiem jasno zdefiniowaliśmy już, ku jakiej przyszłości zmierzamy. Dalszy rozwój technologiczny przyspieszymy starannie dobieranymi partnerstwami, aby móc szybko oferować klientom produkty najwyższej jakości”, oświadczył Martin Daum, członek zarządu koncernu Daimler oraz prezes zarządu Daimler Truck.

„Daimler Truck już dziś opiera się na solidnym fundamencie finansowym, mamy bardzo solidny model biznesowy. Zamierzamy udoskonalać nasz system zarządzania przepływami gotówki – a umiemy radzić sobie z nieuniknionymi w tej branży cyklami rynkowymi. Umiejętności tej dowiedliśmy po raz kolejny w czasie wielkiego globalnego skurczenia się gospodarki związanego z epidemią COVID-19. Wyznaczyliśmy sobie jasne strategie, jeśli chodzi o zwiększanie swojej wydajności finansowej i o szybsze osiąganie założonych celów. Wykorzystamy siłę tkwiącą w naszych szeroko znanych, globalnych markach, a także sprzyjające nam efekty skali i swoje techniczne know-how, aby w przyszłości wśród konkurentów z branży wieść prym także pod względem wysokości zysku z kapitału”, dodał Daum.

100 tysięcy pracowników

Daimler Truck jest największym na świecie producentem samochodów ciężarowych i autobusów, który plasuje się na czołowych pozycjach rynkowych w Europie, Ameryce Północnej i Azji oraz posiada w skali całego globu ponad 35 głównych lokalizacji. Pod dachem firmy Daimler Truck, zatrudniającej ponad 100 tysięcy pracowników, połączonych jest siedem marek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses oraz Western Star. W roku 2019 Daimler Truck dostarczył klientom łącznie ok. pół miliona aut ciężarowych i autobusów. Obrót firmy za rok 2019 wyniósł 40,2 mld euro ze sprzedaży ciężarówek oraz 4,7 mld euro z autobusów. Z kolei zysk operacyjny EBIT zamknął się kwotą odpowiednio 2,5 mld euro (ciężarówki) i 283 mln euro (autobusy).

W ramach planowanej operacji Daimler ma zamiar przekazać swoim akcjonariuszom większość udziałów w spółce Daimler Truck. Liczba akcji Daimler Truck, które otrzymają wtedy akcjonariusze koncernu Daimler, uzależniona będzie od wielkości dotychczasowego udziału. Daimler chce przy tym zachować mniejszościowy udział w Daimler Truck. Tak więc reprezentacja koncernu Daimler w radzie nadzorczej spółki Daimler Truck będzie dodatkowym odzwierciedleniem planowanego podziału strukturalnego.

Podjęta właśnie decyzja dopiero zapoczątkowuje proces konkretyzowania całej operacji. Pełny zestaw szczegółów dotyczących finansowo-technicznej realizacji poznamy więc później. Chodzi m.in. o kwestię tego, jak duża część Daimler Truck trafi na giełdę, oraz w jakiej proporcji akcje Daimler Truck zostaną przekazane akcjonariatowi koncernu Daimler.

Wszelkie dalsze, szczegółowe objaśnienia na temat planowanego rozdzielenia pól działalności akcjonariusze koncernu Daimler mają usłyszeć na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu w trzecim kwartale 2021 r. Podczas tego zgromadzenia udziałowcy zostaną poproszeni o wymaganą zgodę na całe przedsięwzięcie.