Wielkie starcie dilerów w Grodzisku. Cztery oferty na 10 autobusów dla GPA
24 kwietnia Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe otworzył oferty w przetargu na dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów zasilanych olejem napędowym.
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przypomnijmy, że ten zakup wesprze zarówno program Polski Ład (5 mln zł), jak i spółka CPK (także 5 mln zł). Tym samym jest to pierwszy przetarg w Polsce z takim hybrydowym dofinansowaniem i jeden z nielicznych, w którym aż cztery firmy złożyły swoje oferty. Teraz GPA ma do wyboru takie marki autobusów, jak: Mercedes, BMC, Iveco i Güleryüz.
CO chciało GPA?
Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy, jakie zamawiający przygotował kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. To:
- cena – 60 pkt,
- warunki gwarancji – 36 miesięcy na cały autobus – 20 pkt,
- liczba miejsc siedzących dla pasażerów w pojeździe – od 34 – 6 pkt,
- pojemność skokowa silnika - 7 501 cm3 - 8 500 cm3 – 6 pkt,
- podświetlenie przycisków STOP – 4 pkt,
- wiatrochrony i ścianki działowe - za zastosowanie bezpiecznego szkła we wszystkich wiatrochronach i ściankach działowych w przestrzeni pasażerskiej – 4 pkt.
Teraz na te kryteria nakładamy cztery złożone dzisiaj oferty. Od:
- EvoBus Polska – diler Mercedesa – z ceną 15.413.130,00 PLN brutto / 12.531.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Mercedesa Citaro K na poziomie 1.253.100 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 7 501 cm3 – 8 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
- AUTOBAGI POLSKA – diler BMC – z ceną 12.644.400,00 PLN brutto / 10.280.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę BMC PROCITY 10,6 M na poziomie 1.028.000 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 6 500 cm3 – 7 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
- ABP BUS & Coach – diler Iveco – z ceną 12.853.500,00 PLN brutto / 10.450.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Iveco Crossway 10,8 M LE na poziomie 1.450.100 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących 34 lub więcej; pojemność silnika 6 500 cm3 – 7 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
- Magdalena Okuń – diler Güleryüz – z ceną 12.099.879,00 PLN brutto / 9.837.300 PLN netto, co daje jednostkową cenę Güleryüz GD272 Ecoline 10 na poziomie 983.730 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 7 501 cm3 – 8 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
Kto wygra? Przetargowe SWZ, a w szczególności kryteria oceny ofert – od początku nie dawały żadnemu z graczy znaczącej przewagi, dlatego w tym zamówieniu o wszystkim zadecydują „małe punkty”. Naszym zdaniem kluczowa w wyborze najkorzystniejszej oferty będzie najniższa cena, czyli faworytem jest Güleryüz (który przy tych samych pozostałych parametrach zaproponował większy silnik niż drugie w kolejności BMC oraz niższą kwotę), ale poczekamy na wybór komisji.
W Grodzisku dodatkowo sytuację komplikuje fakt, ze kwota przygotowana na sfinansowanie tego zamówienia to 11.250.000 PLN brutto, czyli wszystkie złożone oferty przekroczyły budżet. Naszym zdaniem będzie jednak dołożenie, gdyż wszystkie propozycje są bardzo konkurencyjne i taniej raczej już nie będzie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Grodziskie autobusy
Autobusy dla GPA mają mieć długość od 10,0 m do 11,0 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Zamawiający wymaga brak stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu pomiędzy przednimi drzwiami a środkowymi drzwiami. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez dwoje dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-0. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin Euro 6, o mocy minimum 205 kW.
Pojazdy mają być klimatyzowane, z podziałem na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Dla pasażerów przewidziano siedzenia typowe dla komunikacji miejskiej, tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska oraz oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką. Ponadto, pasażerowie będą mieli do dyspozycji przynajmniej jedno podwójne gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego wyposażona m.in. w: fotel ogrzewany, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, z podłokietnikami z obu stron, zawieszony pneumatycznie, a ponadto, w wieszak lub hak na ubranie, schowek, uchwyt na telefon typu smartfon oraz uchwyt na napoje, podstawkę pod rozkład jazdy z oświetleniem.
System informacji pasażerskiej stanowić mają elektroniczne zewnętrzne tablice diodowe (z możliwością stosowania piktogramów) w kolorze białym oraz dwie wewnętrzne tablice LCD.