Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wielki pojedynek na chińskie autobusy w Iławie: Ikarus, Yutong i Zonson

infobus
10.01.2023 19:02

10 stycznia Urząd Miasta w Iławie otworzył oferty w przetargu na dostawę dwóch autobusów z napędem elektrycznym klasy MAXI.

Zamówienie realizowane jest jeszcze w ramach unijnego projektu „Zrównoważony rozwój komunikacji publicznej w Iławie ” w ramach Regionalnego Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Przypomnijmy, że z podobnego źródła miasto zakupiło dwa elektrobusy Yutong E8, które już są eksploatowane liniowo. Jak się dzisiaj okazało aż trzy firmy chcą dalej kontynuować elektromobilne dostawy dla Iławy, w tym Busnex z autobusami Yutong; MMI z marką Zonson i Ikarus z modelem 120E, który powstaje we współpracy z chińską firmą CRRC.

AUTOBUSY PLUS ŁADOWARKA

Zanim przejdziemy do ofert, przypomnijmy, że iławskie zamówienie „Zakup autobusów z napędem elektrycznym i ładowarki w ramach projektu „Zrównoważony rozwój komunikacji publicznej w Iławie” podzielone jest na dwa zadania (co oznacza, że można było składać oferty częściowe):

  • Część 1 - autobusy z napędem elektrycznym przeznaczone do regularnej komunikacji miejskiej, jednej marki, niskopodłogowe,
  • Część 2 – ładowarka pojazdów z napędem o mocy wejściowej 80 kW (2x40kW) do montażu na terenie zajezdni Zakładu Komunikacji Miejskiej w Iławie.

Wymagany termin realizacji zamówienia to 8 m-cy od podpisania zamówienia.

Iława czekały na oferty do 10 stycznia i w tym dniu otrzymała cztery propozycje, w tym trzy autobusowe. Od:

  • MMI z Redzikowa na sumę 4.912.620,00 PLN brutto / 3.994.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za autobus Zonson na poziomie 1.997.000 PLN netto;
  • Busnex Poland z Warszawy na sumę 5.752.710,00 PLN brutto / 4.677.000 PLN netto, , co daje jednostkową cenę za autobus E12 na poziomie 2.338.500 PLN netto;
  • Electrobus Europe z Budapesztu na sumę 4.204.000,001 PLN netto (podatna cena oferty nie zawiera podatku VAT, gdyż węgierska spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku VAT w kraju odbiorcy. Oferty składane przez Wykonawców krajowych zawierają natomiast kwotę podatku VAT. W takiej sytuacji w celu zapewnienia realizacji zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji do ceny oferty, która nie zawiera stawki VAT, zamawiający dolicza kwotę podatku VAT, którą będzie zobowiązany rozliczyć zgodnie z przepisami podatkowymi), co daje jednostkową cenę za autobus 120E na poziomie 2.102.000 PLN netto. Podobny "netto manewr" spółka przeprowadziła w Szczecinku.

Z kolei w części numer 2 (stacja ładowania pojazdów z napędem elektrycznym) swoją propozycję położyła tylko spółka Elektrometal  z Cieszyna na sumę 174.906,00 PPLN brutto. I budżet zamawiającego, który w pierwszym zadaniu wyniósł 4.600.000 PLN brutto, a w drugim – 115 000 PLN brutto.

Teraz Iława oceni złożone oferty według trzech kryteriów: Cena (C) 60% Parametry techniczne(Pt ) 30% Zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E-SORT 2 (E) 10%.

Przy tylu niewiadomych w zakresie oferty MMI oraz miksie cen netto/brutto nie jesteśmy w stanie przewidzieć do końca, kto wygra iławskie zamówienie. Wydaje się, że najbliżej jest Zonson, bo nie wyobrażamy sobie, aby Iława miała sama odprowadzać VAT i to w ramach unijnego projektu.

fot. MPK Łomża

Iławskie elektrobusy klasy MAXI

Poszukiwane parametry dwóch kolejnych elektrobusów dla Iławy są następujące:

  • długość od 11 m do 12,30 m,
  • wysokość całkowita maks. 3,5 m. wraz z klimatyzacją szerokość 2,5 – 2,55 m liczba miejsc do przewozu pasażerów ogółem: min. 70, w tym 20-25 miejsc siedzących pasażerskich (bez kierowcy).
  • liczba drzwi pasażerskich - trzy - w układzie 2-2-2.
  • autobus niskopodłogowy, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji przy założeniu średnio 70.000 km rocznego przebiegu.
  • silnik/silniki o napędzie elektrycznym - umieszczone centralnie lub silnik elektryczny umieszczony przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 160 kW, umożliwiające osiąganie przez pojazd obciążony w dopuszczalnego maksymalnego ciężaru całkowitego zmiany prędkości od 0 do 60 km w czasie 28 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie 6 sekund.
  • bateria trakcyjna - o minimalnej pojemności 220 kWh, pozwalająca na wykonanie trasy o długości minimum 150 km w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. zużycie energii elektrycznej wg testu E SORT 2 nie większe jak 100kWh/100 km.
  • ładowanie akumulatorów w systemie Plug-in z wtyczką COMBO2 za pomocą dwufunkcyjnej ładowarki zewnętrznej. Moc ładowarki będzie nie większa niż 80 kW, a czas ładowania nie dłuższy niż 6 godzin.
fot. MZA Warszawa

DWA PIERWSZE E-BUSY

Iława odebrała swoje pierwsze elektryczne autobusy marki Yutong we wrześniu br.  To kolejne - po Lidzbarku Warmińskim, Giżycku i Kętrzynie - miasto z Warmii i Mazur, które postawiło na pojazdy chińskiego producenta. Pierwszy był Lidzbark Warmiński, który postawił na zeroemisyjnego Yutonga E8. To w oparciu o dwa takie autobusy miasto buduje bezpłatną dla mieszkańców komunikację publiczną. Na ten sam model zdecydowała się Iława. Również gmina Giżycko - we współpracy z miastem Giżycko - zakupiła autobusy Yutong E8. Z kolei Kętrzyn postawił na cztery egzemplarze modelu E10, które zapewnią mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską.

-„Można śmiało powiedzieć, iż zielone Warmia i Mazury stawiają na zielony transport. Pierwszy był Lidzbark Warmiński, a w ślad za nim idą kolejne samorządy. Dla Iławy będą to pierwsze autobusy elektryczne, które wraz z powstającą infrastrukturą przyczynią się do rozwoju komunikacji publicznej – podkreślił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland – oficjalnego przedstawiciela firmy Yutong Bus w Polsce.

Yutong E8 to liczący blisko 9 metrów autobus, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Komfort podróżowania zapewnia niskopodłogowa konstrukcja oraz wydajny system klimatyzacji, a pojazd osiąga ponad 350 kilometrów na jednym ładowaniu. Zakup autobusów i infrastruktury do ich ładowania, a także budowa nowych przystanków, są realizowane w ramach projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego w Iławie” - dofinansowanego kwotą ponad 4,26 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

fot. Zonson

 -„Iławę otaczają lasy i jeziora, więc naturalnym wyborem była inwestycja w rozwój elektromobilności i zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji publicznej. Mogę zapewnić, że nie jest to nasze ostatnie słowo i planujemy kolejne działania, aby nasze miasto było jeszcze bardziej proekologiczne – mówił burmistrz Iławy, Dawid Kopaczewski.