Wielki dzień Gdyni! Umowa na pierwsze elektrobusy
Dzisiaj – 21 kwietnia – nastąpi podpisanie umowy na zakup 24 szt. autobusów elektrycznych marki Mercedes-Benz przez gdyńskie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.
Z tej okazji pokazowy elektrobus EvoBus Polska przybrał gdyńskie barwy. To pokazuje, jak ważny jest to dzień dla obu stron: - dla Mercedesa to pierwsze zamówienie na elektryczne autobusy z logo trójramiennej gwiazdy w Polsce; - dla Gdyni - to pierwsza umowa na zakup elektrobusów.
Nowości na pokładzie
Oznacza to, że w przyszłym roku na ulice Gdyni wyjedzie 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdów niemieckiej marki. Wewnątrz znajdzie się sporo innowacji. To m.in. defibrylatory w każdym pojeździe, automatyczny system wykrywania i tłumienia ognia, aktywny tempomat reagujący na drogowe przeszkody, asystenta prawej strony monitorującego „martwe pole” kierowcy, system alkolock sprawdzający trzeźwość kierującego, kamery cofania czy monitoring w zakresie 360 stopni.
Zupełną nowością jest nowy typ klimatyzacji, która na bieżąco będzie zabijać grzyby, drobnoustroje i wirusy we wnętrzu pojazdu – opcja będzie szczególnie przydatna podczas pandemii koronawirusa.
-„Jeszcze na etapie przygotowywania przetargu podjęliśmy decyzję, aby w punktacji uwzględnić stosowanie nowoczesnych technologii. Zyska na tym nie tylko środowisko, ale przede wszystkim pasażerowie, którzy oprócz dodatkowego miejsca we wnętrzu docenią cichy elektryczny napęd. Nowe pojazdy będą posiadać system klimatyzacji zwalczającej grzyby, pleśnie i wirusy, w tym także koronawirusa, będzie też bezpieczniej m.in. dzięki nowoczesnym systemom przeciwpożarowym, defibrylatorom czy systemom wspierającym pracę kierowcy. Elektrobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Dostępność pojazdu poprawią m.in. rampa dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z tzw. niskiej podłogi, kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille’a i białe wyświetlacze.
Trzy oferty
Przypomnijmy, że w gdyńskim przetargu wystartowały trzy marki:
W części pierwszej na 16 autobusów elektrycznych standardowej długości złożono oferty:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- SOR Libchavy spol. s r.o., Dolni Libchavy 48, CZ 561 16 Libchavy, za kwotę brutto 46.385.169,60 PLN, oferta została oceniona na 92 pkt.
- Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 51.561.600,00 PLN, oferta została oceniona na 92,25 pkt.
- EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 47.224.128,00 PLN, oferta została oceniona na 98,82 pkt.
A w części drugiej na 8 autobusów elektrycznych przegubowych:
- Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 31.242.600,00 PLN, oferta została oceniona na 97,57 pkt.
- EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 32.639.280,00 PLN, oferta została oceniona na 97,73 pkt
Po ocenie wszystkich ofert przez komisję najwyższą punktację w obu częściach uzyskała spółka EvoBus Polska – polski dystrybutor autobusów marki Mercedes-Benz. Teraz przyszedł czas na podpisanie umowy.
Przygotować infrastrukturę
Przypomnijmy, że trwają też prace związane z pierwszą częścią projektu „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” – budową sieci stacji ładowania przeznaczonych dla nowych elektrobusów.
W mieście powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.